Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Strefy Czystego Transportu: za albo nawet przeciw. Co myślimy o SCT?

Jak wynika z raportu „Ekologiczna motoryzacja w Polsce”, ponad połowa Polaków uważa, że SCT mogą przyczynić się do poprawy jakości, ale 74 proc. obawia się, że wpłyną one na wzrost kosztów. Aż dwie trzecie jednak jest zgodna, że problem zanieczyszczenia w miastach powinien być rozwiązywany w inny sposób.

W lipcu ubiegłego roku w Polsce powstała pierwsza Strefa Czystego Transportu (SCT, więcej pisaliśmy o nich TUTAJ). Polacy mają mieszane odczucia wobec tego rozwiązania. Według raportu Santander Consumer Multirent „Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwoju” ponad połowa (56 proc.) Polaków uważa, że SCT mogą przyczynić się do poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, ale 74 proc. obawia się, że wpłyną one na wzrost kosztów dla konsumentów. Aż dwie trzecie (67 proc.) badanych jest zgodnych, że problem zanieczyszczenia w miastach powinien być rozwiązywany w inny sposób.

Z raportu Santander Consumer Multirent wynika, że opinie Polaków na temat Stref Czystego Transportu (SCT) są podzielone. Pomimo tego, że 56 proc. ankietowanych wskazuje na potencjalną poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców miast. Najmocniej przekonani o tym są starsi respondenci w wieku 50-59 oraz 60+ lat. Odpowiednio 62 proc. i 65 proc. ankietowanych w tych grupach się z tym zgadza. Z kolei 32 proc. respondentów nie jest tego taka pewna i odpowiedziało, że nie zgadza się z tym stwierdzeniem.

Wsparcie dla kierowców

Istotnym aspektem, który podnoszą Polacy, jest konieczność wprowadzenia mechanizmów wsparcia dla właścicieli starszych pojazdów. Aż 67 proc. badanych uważa, że powinny istnieć programy pomocowe, ułatwiające dostosowanie się do nowych regulacji. Jednocześnie, aż 78 proc. Polaków wskazuje, że zasady funkcjonowania SCT powinny być elastyczne, i uwzględniać wyjątki dla mieszkańców i dostawców usług.

Wyniki pokazują, że społeczeństwo nie jest przeciwne zmianom, o ile zostaną one wprowadzone w sposób uwzględniający potrzeby kierowców. Z raportu Santander Consumer Multirent wynika także, że potrzeba takiej pomocy, jest silniej artykułowana przez mieszkańców wsi (70 proc.) niż przez mieszkańców największych aglomeracji (63 proc.), których ta zmiana dotyczyć będzie na co dzień. Może to sugerować, że osoby mieszkające na terenach pozamiejskich mogą napotykać trudności w załatwianiu spraw, które wymagają od nich dotarcia do centrów największych miast.

W raporcie widać także, że Polacy zidentyfikowali także kilka kluczowych obaw związanych z ograniczeniami mobilności w SCT. Jedną z nich jest negatywny wpływ SCT na lokalną gospodarkę, który wskazało 63 proc. respondentów. Szczególnie istotne może to być dla przedsiębiorców, którzy mogą mierzyć się z utrudnieniami w dostawach oraz spadkiem liczby klientów w rejonach objętych restrykcjami.

Wyniki naszego badania pokazują, że Strefy Czystego Transportu mają potencjał stać się pozytywną zmianą w codzienności polskich kierowców. Jednak ważne jest podejście do ich wdrażania, które uwzględni potrzeby zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych. Co ciekawe, problem ograniczonej swobody poruszania i negatywnego wpływu na gospodarkę bardziej podkreślili mężczyźni – 66 proc. wobec 60 proc. wśród kobiet.

Z kolei, w kwestii elastycznego podejścia do Stref Czystego Transportu, widać wyraźnie, że wiek respondentów znacząco wpływa na ich zdanie w tej kwestii. W przypadku tych najmłodszych (18-29 lat) z tym stwierdzeniem zgadza się dwie trzecie uczestników badania (67 proc.), ale już w najstarszej grupie (60+) odsetek ten wzrasta do aż 89 proc. – mówi Piotr Półtorzycki, członek zarządu z Santander Consumer Multirent.

Czy są skuteczne?

Dwie trzecie Polaków (65 proc.) uważa, że skuteczność Stref Czystego Transportu powinna być regularnie weryfikowana i dostosowywana do rzeczywistych efektów. Takie podejście jest szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miast (75 proc.) oraz osób starszych. W wieku 50-59 lat zadeklarowało tak 70 proc. uczestników badania, a w grupie 60+ aż 80 proc. To wyraźny sygnał, że społeczeństwo oczekuje transparentności oraz dowodów na skuteczność wprowadzanych zmian.
Koszty i alternatywne rozwiązania

Jednym z kluczowych problemów, jakie Polacy dostrzegają w SCT, jest potencjalny wzrost kosztów życia. 75 proc. ankietowanych obawia się, że nowe regulacje wpłyną na ceny usług i towarów, głównie poprzez utrudnienia logistyczne i konieczność wymiany pojazdów. Największe obawy w tej kwestii mają osoby starsze oraz mieszkańcy największych miast. Co równie istotne, pomimo świadomości problemu zanieczyszczenia powietrza, aż 67 proc. badanych uważa, że walka ze smogiem powinna obejmować inne rozwiązania, takie jak rozwój transportu publicznego, modernizacja systemów ogrzewania czy promowanie elektromobilności.

W obliczu rosnących wyzwań związanych z nowymi regulacjami, elastyczne formy finansowania, takie jak leasing mogą być dla wielu optymalnym rozwiązaniem. Pozwalają one na stopniowe dostosowanie się do zmian bez nadmiernego obciążenia budżetu.

Santander Consumer Multirent oferuje szeroką gamę produktów finansowych, które pozwalają firmom i klientom indywidualnym na optymalizację kosztów użytkowania samochodów. Jednym z nich jest wynajem długoterminowy auta. Jego główne korzyści to jedna stała rata, w skład której wchodzą serwis, naprawy, karta paliwowa, ubezpieczenie OC, AC, NNW, samochód zastępczy i assistance dostępne 24 godziny na dobę. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest brak dodatkowych kosztów, a w dłuższej perspektywie – oszczędność dla użytkującego – mówi Piotr Półtorzycki, członek zarządu z Santander Consumer Multirent.

Przeczytaj również
Popularne