To nie samochody ani ciężarówki. To najnowocześniejsze lokomotywy modułowe marki Siemens. Zamówił je Cargounit, największy pool taborowy w Europie Środkowo-Wschodniej, który tym samym staje się największym posiadaczem pojazdów Siemensa w Polsce.
Niektórzy zarządzają flotami samochodów, inni flotami lokomotyw. A tych Cargounit ma już w Polsce jest całkiem sporo. Flota zakontraktowanych lokomotyw liczy już 106 Vectronów i Smartonów, a w sumie elektrowozów ma być ponad 150.
Nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron są kluczem do realizacji różnorakich zadań transportowych w całej Europie. Obsługują zarówno międzynarodowy ruch pasażerski, jak i towarowy. Vectrony to sprawdzone i niezawodne pojazdy. Ponad 2700 sztuk lokomotyw z rodziny Vectron zostało zakontraktowanych do ponad 100 operatorów kolejowych, korzystających z nich na co dzień w całej Europie.
Lokomotywy zostały dopuszczone w 20 krajach i przejechały już ponad miliard kilometrów, a o ich wysoki wskaźnik dostępności dba rozwinięty zespół serwisowy Siemensa, działający w obrębie baz utrzymaniowych w całej Europie, w tym także w Polsce.
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 170 elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Orlen Kolej, Laude Smart Intermodal, a także największy polski pool taborowy - Cargounit.
Współpraca pomiędzy obiema firmami rozpoczęła się 7 lat temu od zakupu jednej lokomotywy Vectron MS, zaprezentowanej w tym samym roku na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. W kolejnych latach firma Cargounit zdecydowała się na zakup dodatkowych kilkudziesięciu elektrowozów, czego zwieńczeniem była podpisana w lutym 2024 roku umowa ramowa na zakup wraz z opcją do 100 lokomotyw z rodziny Vectron.
Dzięki naszym lokomotywom, Cargounit toruje drogę dla zrównoważonego, wydajnego i transgranicznego transportu kolejowego w całej Europie.
Nowe zamówienia potwierdzają zaufanie Cargounit do jednej z najnowocześniejszych i jednocześnie najbardziej przyjaznych dla środowiska lokomotyw uniwersalnych dostępnych obecnie na rynku europejskim - powiedział Steffen Bobsien, Vice President Locomotives & Coaches Siemens Mobility GmbH.
Podczas tegorocznych czerwcowych targów Transport & Logistics w Monachium - wydarzeniu gromadzących m.in. wszystkie najważniejsze europejskie firmy z zakresu wynajmu pojazdów szynowych, Cargounit oraz Siemens Mobility ogłosiły zakup kolejnych 22 lokomotyw Vectron.
Współpraca z Cargounit to modelowy przykładowy rozwoju na rynku Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystaniem sprawdzonych i niezawodnych lokomotyw wielosystemowych.
Warto stawiać na wiarygodnych i solidnych partnerów – zapewaniających wsparcie zarówno w dostawie nowoczesnego taboru, ale co równie istotne – jego efektywnym utrzymaniu w całym cyklu życia dzięki profesjonalnej obsłudze serwisowej. Z dumą obserwujemy rozwój Cargounit i cieszymy się, że poprzez nasze pojazdy i usługi utrzymaniowe możemy być tego istotną częścią - powiedział Michał Marciszewski, CFO Siemens Mobility Sp. z o.o.
Spośród 22 nowych pojazdów, dwanaście sztuk zostanie dostarczonych w ramach istniejącej umowy ramowej, natomiast zakup pozostałych dziesięciu będzie współfinansowany ze środków pochodzących z Krajowego Programu Odbudowy, realizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Koszt jednej lokomotywy Vectron MS może wynieść 4 mln euro, jednak do tego trzeba doliczyć okres pełnego utrzymania.
Łącznie flota zamówionych lokomotyw Siemensa przez Cargounit wynosi 106 elektrowozów (88 Vectronów i 18 Smartronów), a w przyszłości przy całkowitym uruchomieniu wykorzystaniu opcji z umowy ramowej może wzrosnąć nawet do ponad 150 pojazdów.
Zakup lokomotyw wielosystemowych z platformy Vectron jeszcze bardziej umocni pozycję Cargounit na rynku wynajmu nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych w formule full-service.
Obserwujemy kontynuację wzrostu rynku przewozów intermodalnych oraz renesans przewozów pasażerskich w Europie Środkowo Wschodniej, a lokomotywy Vectron MS doskonale spełniają potrzeby naszych klientów, którzy poszukują niezawodnych i sprawdzonych lokomotyw wielosystemowych oraz doceniają wysoką jakość usług świadczonych przez Cargounit. Przez ostatnich 5 lat spółka zakupiła i wynajęła do klientów w formule full-service ponad 100 nowoczesnych lokomotyw elektryczny oraz posiada obecnie w portfelu zamówienia na ponad 80 dodatkowych lokomotyw. - powiedział Łukasz Boroń, CEO Cargounit Sp. z o.o.
Zamówione lokomotywy Vectron MS będą dysponować mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostaną wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone będą do eksploatacji w zależności od zamówionego wariantu na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Dostawy lokomotyw są przewidziane w latach 2025-2026.