Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na II kwartał tego roku wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Odczyt rośnie od początku roku, trzeci kwartał z rzędu. Co więcej, nastroje od niemal dwóch lat są stabilne, gdyż ostatni raz wartość wskaźnika spadła poniżej 50 pkt. w III kwartale 2023 roku.
24% przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż, a 21 proc. większe inwestycje. Firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne nie sygnalizują także większych problemów z płynnością, gdyż tylko 8 proc. wskazuje na możliwą słabszą kondycję finansową.
Patrząc na ostatnie kilka pomiarów Barometru EFL można stwierdzić, że przedsiębiorcy prowadzą biznes w otoczeniu charakteryzującym się z jednej strony niepewnością, co do tego, co wydarzy się za tydzień-miesiąc, a z drugiej - nadzieją na nowe otwarcie. Konflikt za wschodnią granicą cały czas trwa, Niemcy, czyli nasz główny partner handlowy, borykają się z problemami gospodarczymi, do tego - zmienność w zakresie polityki celnej amerykańskiego prezydenta.
Mamy jednak pewne oznaki poprawy jak spadająca inflacja, możliwość kolejnych obniżek stóp procentowych, a co za tym idzie tańszych kredytów i leasingu, czy stabilizacja cen paliw. Polski handel, w tym e-commerce, także radzi sobie całkiem dobrze. Widzimy więc realną szansę na odbicie w drugiej połowie tego roku – mówi Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.
Subindeks Barometru EFL na II kwartał br. dla branży transportowej wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż w I kwartale bieżącego roku. Wskaźnik rośnie już trzeci raz z rzędu, a od IV kwartału 2023 roku utrzymuje się cały czas powyżej progu OR (ograniczonego rozwoju), co oznacza, że przedsiębiorcy z sektora TSL widzą szanse na rozwój swoich biznesów.
Jak wynika z Barometru EFL, na II kwartał tego roku przedstawiciele sektora TSL wystawili bardziej optymistyczne prognozy zarówno w obszarze sprzedaży, jak i inwestycji. 24 proc. firm logistycznych, transportowych i spedycyjnych liczy na większą sprzedaż. To więcej niż na początku roku – w I kwartale było to 16 proc. Za większymi przychodami „jedzie” lepsza płynność finansowa, na którą liczy 24 proc. (kwartał wcześniej było to 18 proc.).
Sektor TSL jest mocno uzależniony od handlu, w tym e-commerce, który radzi sobie całkiem nieźle. Dane GUS wskazują, że zakupy przez Internet w Polsce mocno rosną nawet wtedy, gdy cała sprzedaż detaliczna stoi w miejscu. Tylko w marcu br. sprzedaż online wzrosła o 13,1% r/r, podczas gdy cała sprzedaż detaliczna pozostała na poziomie sprzed roku (+0,6%).
Co więcej, eksperci Fulfilio wskazują, że wojna celna zainicjowana przez administrację Donalda Trumpa, choć na pierwszy rzut oka wydaje się niekorzystna dla globalnego handlu, w przypadku Polski może stworzyć wyjątkową okazję strategiczną. Dzięki swojemu położeniu geograficznemu, rozwiniętej infrastrukturze logistycznej oraz kompetencjom firm w obsłudze e-commerce, Polska ma szansę stać się kluczowym hubem tranzytowym dla chińskich towarów kierowanych na rynek amerykański. To szansa na rozwój polskiego sektora logistycznego oraz nowe zamówienia dla firm transportowych i spedycyjnych.
Inwestycje także mają iść w górę. 21 proc. firm z sektora TSL planuje zwiększyć poziom inwestycji, kwartał wcześniej był to podobny poziom (20 proc.). Tylko 5 proc. zapytanych zgłasza natomiast większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne (kwartał wcześniej było to 23 proc.).
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na II kwartał 2025 roku wyniosła 50,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,1 pkt. niższy niż w I kwartale 2025 roku.