„Kia rozpoczyna nowy rozdział w historii firmy i z właściwym dla marki rozmachem wjeżdża do segmentu samochodów użytkowych. Auta wykorzystywane do pracy muszą być szczególnie ekonomiczne, wszechstronne oraz niezawodne.
I tak zostały zaprojektowane pojazdy typu PBV marki Kia. Pierwszy z nich – PV5 – wyznacza nowy punkt odniesienia w segmencie elektrycznych samochodów użytkowych. To pierwsze auto użytkowe na rynku, które od początku było projektowane wyłącznie jako elektryczne, co przełoży się na całkowicie odmienną przestronność wnętrza niż w przypadku samochodów zaadoptowanych na elektryczne. Odbiorcy PV5 szybko docenią jego praktyczność, łatwość w aranżowaniu przedziału ładunkowego wersji dostawczej, czy konfiguracji foteli w wersji osobowej oraz efektywność elektrycznego napędu, duży zasięg i krótki czas ładowania, a także funkcje dwukierunkowego przesyłu energii (Vehicle-to-Load, Vehicle-to-Device i Vehicle-to-Vehicle), które z samochodu elektrycznego czynią mobilny powerbank o ogromnej mocy” – mówi Leszek Sukiennik, dyrektor zarządzający Kia Polska. „Po ogromnym sukcesie na rynku samochodów osobowych w ogóle, a w ostatnich latach również w sprzedaży aut elektrycznych, równie ważną rolę Kia zamierza odegrać w segmencie samochodów użytkowych. PV5 to jedynie pierwszy krok do sukcesu na nowym dla nas rynku. Biorąc pod uwagę wieloletnie doświadczenie marki Kia w świecie samochodów osobowych oraz jakość naszych produktów i usług, o ów sukces jestem spokojny”.
Na potrzebę gamy samochodów użytkowych Kia opracowała nową globalną strategię biznesową – Platform Beyond Vehicle (PBV). Pierwszym z modeli typu PBV jest Kia PV5 oferowana zarówno jako auto dostawcze, jak i osobowe. Jak wszystkie kolejne modele marki Kia z rodziny PBV, PV5 wykorzystuje wiodącą na świecie technologię stosowaną w elektrycznych samochodach osobowych marki i zostało zaprojektowane tak, aby spełnić zróżnicowane potrzeby szerokiej grupy odbiorców, przede wszystkim biznesowych.
Kia PV5 jest zbudowana na platformie E-GMP.S, która jeśli chodzi o konstrukcję, przypomina elektryczną deskorolkę i umożliwia łączenie z nią różnych rodzajów nadwozi o wielu typach zabudowy.
Dwa ekrany cyfrowych wskaźników (o przekątnej 7,5 cala oraz 12,8-calowy dotykowy systemu multimedialnego), bezprzewodowe Android Auto i Apple CarPlay, cyfrowy klucz Digital Key 2.0, systemy asystujące (aktywny tempomat, utrzymywania auta na środku pasa ruchu, monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach zewnętrznych z korektą toru jazdy i wyświetlaniem obrazu z kamer na cyfrowych wskaźnikach, monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego hamowania w razie wykrycia ryzyka kolizji) oraz czujniki parkowania z przodu, z boku i z tyłu, a także kamery monitorujące otoczenie wokół auta – wszystkie elementy wyposażenia znane użytkownikom osobowych samochodów marki Kia są oferowane również w użytkowym PV5.
Dostawcze PV5 będzie oferować klientom szeroki wybór wersji nadwozia dzięki trzem wariantom do wyboru – o standardowej długości nadwozia (L1), przedłużonej (L2) i z wysokim dachem (H2). Ta ostatnia będzie również dostępna w wersji z wygodnym przejściem z kabiny do części ładunkowej. Maksymalnie przestrzeń ładunkowa może liczyć aż 5,2 m³ i mieści dwie europalety. Dostawcza Kia PV5 zapewnia przy tym konkurencyjną ładowność w porównaniu z ładownością spalinowych lekkich aut użytkowych. Najniższy w segmencie próg przestrzeni ładunkowej, który znajduj się na wysokości jedynie 419 mm nad ziemią, ułatwia załadunek i rozładunek towarów.
Wersje o standardowej i przedłużonej długości nadwozia zostały zaprojektowane z typowym układem dwóch miejsc i z opcjonalnym dla trzech osób. Odmiana z wysokim dachem seryjnie jest wyposażona w dodatkową konsolę dachową. W układzie dwumiejscowym jest dostępna unikalna specyfikacja z wygodnym przejściem z kabiny do części ładunkowej, która obejmuje chowany w podłodze fotel pasażera i przegrodę z przesuwanymi drzwiami, zapewniające łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej.
Opcjonalny system montażu L-track zapewnia niespotykany dotąd poziom funkcjonalności. System ten można zamontować w całej przestrzeni ładunkowej, z dwoma rzędami szyn po jej każdej stronie i wzdłuż podsufitki oraz jednym rzędzie szyn na ściance działowej. Szyny obejmują przesuwane pierścienie mocujące, które można umieścić w różnych miejscach, aby skutecznie zabezpieczyć ładunek. Przedział ładunkowy może być wyposażony w gniazdo 230 V funkcji V2L (Vehicle-to-Load), które zapewnia wygodny dostęp do zasilania urządzeń zewnętrznych.
Wydajność floty PV5 dodatkowo zwiększają ogromne możliwości gromadzenia i analizy danych. Ich wykorzystanie umożliwia nie tylko planowanie serwisu, ale może również przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków i znaczącego ograniczenia kosztów napraw. Zapewnia także szybsze rozwiązywanie problemów i minimalizuje przestoje. Kia współpracuje z dostawcami usług zarządzania flotą, aby zwiększyć komfort użytkowania PV5 poprzez generowanie wysokiej jakości danych, które są udostępniane w formacie API w celu poprawy kontroli stanu technicznego samochodu i zwiększenia wyników biznesowych.
Osobowe PV5 ma dwurzędową lub trzyrzędową konfigurację siedzeń, które można dowolnie konfigurować w zależności od liczby pasażerów i ich bagażu lub na potrzeby kempingowe. Tę wersję opracowano z myślą o użyciu auta w transporcie osobowym.
PV5 w wersji osobowej jest wyposażone w najnowsze funkcje, które zapewniają komfort podróżowania, co pozwala na bezproblemową zamianę między użytkowaniem biznesowym a prywatnym. Oprócz przestronnej kabiny i wygodnych foteli obejmują one liczne udogodnienia dla pasażerów, ogromny bagażnik, a nawet opcjonalne elektrycznie sterowane drzwi boczne i pokrywę bagażnika.
Wnętrze osobowego PV5 ma dwa lub trzy rzędy siedzeń i oferuje liczne możliwości konfiguracji układu foteli np. klasyczne 2 fotele przednie oraz 3 miejsca w drugim rzędzie (2-3-0), wariant 7 osobowy z dwoma miejscami w drugim rzędzie oraz trzema miejscami w trzecim rzędzie (2-2-3). Ponadto oferowane będą warianty bardziej dedykowane konkretnym zadaniom transportowym jak np. przewóz osób niepełnosprawnych gdzie osoba na wózku może podróżować w środkowej części pojazdu, czy wariant przeznaczony do przewozu osób z miejscem na bagaże obok kierowcy (1-2-3)
Dostawcze i osobowe PV5 jest oferowane z akumulatorem wysokonapięciowym, który może zgromadzić 51,5 kWh lub 71,2 kWh energii elektrycznej
Maksymalny zasięg Kia PV5 wynosi do 400 km
Ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent trwa niespełna 30 minut
Akumulatory, które gromadzą 51,5 kWh lub 71,2 kWh energii elektrycznej są typu NCM. Zestaw akumulatorów „cell-to-pack” w PV5 eliminuje potrzebę montowania ich w moduły. Bezpośrednia integracja ogniw z akumulatorem przekłada się na lepszą efektywność energetyczną. Szybkie ładowanie akumulatora od 10% do 80% zajmuje poniżej 30 minut.
Do napędu PV5 służy silnik o mocy, do wyboru, 122 KM lub 163 KM, który znajduje się z przodu i napędza przednie koła. Niezależnie od mocy silnika, maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i jest dostępny od rozpoczęcia jazdy.
Wnętrze PV5 wykorzystuje koncepcję „open space’u”, który zapewnia przestrzeń i oferuje gamę innowacyjnych rozwiązań do przechowywania. Efektywne wykorzystanie przestrzeni zapewnia geometryczna kabina, natomiast bardzo nisko przebiegająca dolna linia szyb – optymalną widoczność. Przestrzenie do przechowywania znajdują się zarówno u góry, jak i u dołu kabiny. Uproszczona grafika tablicy rozdzielczej tworzy minimalistyczną atmosferę, podczas gdy układ sterowania zapewnia kierowcy całkowite skupienie się na drodze.
Wersja |
Osobowa (2-3-0) |
Dostawcza (L2) |
Długość |
4 695 mm |
4 695 mm |
Szerokość |
1 895 mm |
1 895 mm |
Wysokość |
1 923 mm z anteną 1 899 mm bez anteny |
1 923 mm z anteną 1 899 mm bez anteny |
Rozstaw osi |
2 995 mm |
2 995 mm |
Akumulator |
71,2 kWh / 51,5 kWh |
71,2 kWh / 51,5 kWh |
Maks. moc / maks. moment obrotowy |
163 KM / 250 Nm lub 122KM / 250Nm |
163 KM / 250 Nm lub 122 KM / 250Nm |
Szybkie ładowanie (10-80%) |
< 30 min |
< 30 min |
Zasięg |
do 400 km |
do 400 km |