Od początku roku zarejestrowano 416 123 samochody osobowe, czyli więcej o 17,2% (+61,1 tys. szt.) niż w ub.r. Do firm rejestrujących na regon dostarczono w tym czasie 281,7 tys. szt. czyli o 21,8% więcej niż przed rokiem (+50,3 tys. szt.). Udział tej grupy klientów sięgnął 67,7% wobec 65,2% rok wcześniej.
Najsilniejszą grupę stanowiły firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły one 44,9% całego rynku (66,3% w rejestracjach tylko nabywców instytucjonalnych), czyli więcej o 2,1 pkt. proc. niż przed rokiem. Za nią są rejestracje dealerów lub innych podmiotów prowadzących sprzedaż, które razem osiągnęły 13,5% w całym rynku podczas, gdy rok 12,7%.
Teraz w ogólnej liczbie znalazło się 9 849 hybryd (+76,4%; 2,4% udz.) oraz 556 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+65%; 0,1% udz.). Marki popularne zajmują 87,5% rynku, 363,9 tys. szt. Tempo wzrostu tej grupy (+15,7%) dyktuje tempo rozwoju całego rynku, chociaż marki premium, zdecydowanie ciągną je w gorę, gdyż w całym roku były dużo bardziej dynamiczne (52,2 tys. +29,5%).
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych od początku roku pierwsza piątka marek była nadal niezagrożona. Pierwsze miejsce i udział 13,6% utrzymała Skoda (38 427; +27,1%). Drugi Volkswagen (31904; +26,5%) skupił 11,3% tej części rynku, trzecia Toyota (25 126; +14,3%) z udziałem 8,9%. Następny Ford (23 250; +19,9%; 8,3% udz.). Pierwszą piątkę zamknął Opel (18 798; +19,0%; 6,7% udz.). Wśród najpopularniejszych modeli w tej grupie na koniec roku ranking przedstawia się tak jak miesiąc wcześniej. Pierwsza Octavia (13 925; +20%), druga Fabia (10 488; +54,7%), trzeci Golf (9 515; +12,6%), czwarta Astra (8 936; +32,2%). Piąty Focus (8 163; +7,2%). Passat zakończył rok poza pierwszą piątką na szóstym (7 911; +15,6%).
W grupie nabywców indywidualnych nowe rejestracje wyniosły w 2015r. 134,4 tys. szt. (+8,8%). Ich udział w rynku stopniowo obniżał się i na zamknięcie roku wyniósł 32,3% podczas, gdy rok wcześniej wynosił 34,8%. Na pierwszym miejscu rok zakończyła niespodziewanie Toyota (15 642; +14,5%) a Opel (15 414; +14,2%) na drugim. Obie marki podniosły o jedno miejsce swoje lokaty w porównaniu w skali roku. Trzecia bez zmiany była Skoda (13 861), która straciła, jako jedyna z dwóch marek w pierwszej piątce (-2,4%). Drugą marka ze spadkiem była Kia, która utrzymała piąte miejsce (9 236; -0,8%). Volkswagen zamknął 2015 rok na czwartym miejscu (10 926; +5,9%). Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w ub.r. niezmiennie była Astra (5883), która wzmocniła się wśród nabywców indywidualnych w skali roku o 51,6%. Następna Yaris (5466; +19,3%) i Fabia (4584) mimo spadku - 12,9%. Czwarte miejsce przypadło w ładnym stylu dla Duster (3 578) - osiągnął 34,8% wzrostu. Tuż za nim mimo spadku (-20,1%) Corsa (3 513).
Skumulowane wyniki
Skumulowany wynik nowych rejestracji od początku roku wyniósł 475 935 nowych lekkich samochodów, licząc razem osobowe i dostawcze. Jest to więcej o 16,6% i 67,7 tys. szt. niż w 2015 r. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców zaledwie przekraczamy 12 samochodów, podczas gdy średnia europejska zbliża się do 30 szt. W rankingu marek w całym 2016 roku, w rejestracjach całej grupy nowych lekkich samochodów - osobowych i dostawczych liczonych razem, na pierwszym miejscu Skoda (53557; +17,6%). Na drugim Volkswagen (47631; +18%) za nimi Toyota (41681; +14,3%). Czwarte miejsce utrzymał Opel (37480; +15,6%) i podobnie piąte Ford (35197;+14,4%).
Mocne wyniki w grudniu na zakończenie całego dobrego 2016 roku. W ostatnim miesiącu przybyły 49 552 lekkie samochody, licząc razem osobowe i dostawcze do 3,5t. Padł rekord liczby miesięcznych rejestracji. Dotychczasowy rekordowy wynik ostatniego dziesięciolecia - z grudnia 2010 (46 812), został przekroczony o blisko 3 tysiące. W grudniu ub.r. zarejestrowano więcej o 13,4% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku i więcej o 17,5% niż w listopadzie. O wzroście całej grupy zadecydowały samochody osobowe, gdzie zmiana rok do roku wyniosła 17%. Natomiast wśród samochodów dostawczych pogłębił się utrzymujący się czwarty miesiąc z rzędu spadek -8,1% (w listopadzie -0,8%, w październiku -6,4% i we wrześniu -0,6%), po wcześniejszych 21 miesiącach nieprzerwanego wzrostu.
W handlu detalicznym pojazdami samochodowymi w grudniu według badań GUS, nastroje były mniej optymistyczne ale jeszcze pozytywne. Obserwujemy ich obniżający się poziom. W ostatnim miesiącu plus 2,4 pkt , podczas gdy w listopadzie 6 pkt, w październiku 6,3 pkt i wobec 7,6 pkt. we wrześniu (wcześniej 5,4 pkt w sierpniu, 6,4pkt. w lipcu i w czerwcu, w maju 8,4 pkt a w kwietniu 9,4 pkt i 6,2 w marcu).
W grupie samochodów osobowych w grudniu 2016r. przybyło 43 721 szt., to więcej od rezultatu sprzed roku o 6,3 tys. szt. (17,0%) i więcej o 6,5 tys. (17,6%) od uzyskanego miesiąc wcześniej. Wyniki rejestracji nowych samochodów osobowych rosną 21 miesiąc z rzędu. Atmosfera zapowiedzi o zmianie akcyzy i rozkręcone wyprzedaże z upływającego rocznika towarzyszyła gorącym sprzedażom w ostatnim miesiącu. Często ostatni miesiąc roku należy do najbardziej pracowitych w całym roku. Na jeden dzień roboczy przypadło średnio 2 082 wydania samochodów. Do listopada włącznie - średnio w ciągu jednego dnia wydawano 1606szt. Szczególnie intensywna była końcówka miesiąca, kiedy w ciągu jednego dnia wydawano średnio 2 364 auta. Nie należy zapominać, jednak że część tych rejestracji może zaspokoić popyt dopiero z bieżącego roku lub też trafić do nabywców z innych krajów.
Proporcje pomiędzy kategoriami nabywców rozłożyły się podobnie, jak miesiąc wcześniej - w listopadzie ubiegłego roku. Jednak w porównaniu z grudniem 2015 r. nabywcy indywidualni nie byli tak aktywni jak instytucjonalni. Przypadło dla nich 31,8% całej puli wydanych samochodów podczas, gdy 34% w poprzednim roku. Ich zakupy wzrosły jednak o 9,4% r/r i wyniosły 13,7 tys. szt. (11,7 tys. szt. w listopadzie). Klienci instytucjonalni zarejestrowali ponad 2,1 razy więcej a ich zainteresowanie samochodami urosło w tempie 20,9% r/r. Przypadło na nich 29,8 tys. szt. W całej grupie samochodów osobowych w ostatnim miesiącu zarejestrowano 35 samochodów elektrycznych lub z napędem hybrydowym Plug-in czyli o 3 szt. więcej niż rok wcześniej oraz 1292 szt. hybryd (+104,1%).
PZPM