Kolejne dane potwierdzają ten trend. W TOP3 najchętniej wybieranych samochodów przez użytkowników Carsmile w 2019 roku znalazły się wyłącznie samochody z tych dwóch segmentów. Są to Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Volvo XC60. Za co tak kochamy SUVy i crossovery?
Carsmile, internetowa platforma za pośrednictwem której można wynająć lub wyleasingować samochód, właśnie podsumowała wybory, jakich dokonali jej użytkownicy w 2019 roku. W zestawieniu TOP20 najchętniej kupowanych samochodów w miesięcznym abonamencie znalazło się w sumie aż 10 SUV-ów i crossoverów. Oznacza to, że auta z tych dwóch segmentów zajęły aż połowę miejsc w rankingu 20 najchętniej wybieranych modeli.
Jeszcze ciekawiej wygląda zestawienie TOP3, czyli lista medalistów pod względem popularności wśród użytkowników Carsmile w 2019 roku. Pierwsze miejsce „na pudle” zajął crossover, a drugie i trzecie SUVy. Tegorocznymi medalistami zostały: Nissan Qashqai, Hyundai Tucson i Volvo XC60.
Rosnąca popularność SUV-ów i crossoverów to trend, który obserwujemy w Polsce już od kilku lat. W przypadku wynajmu oraz sprzedaży samochodów przez internet trend ten jest dużo silniejszy niż na całym rynku. Po pierwsze, z możliwości zakupu samochodu online korzystają ludzie relatywnie młodzi, którzy łatwiej ulegają aktualnym modom. Po drugie, platforma online umożliwia porównanie miesięcznych kosztów, dzięki czemu widać, że crossvery są po prostu dużo tańsze w użytkowaniu niż na przykład samochody kompaktowe o zbliżonej cenie katalogowej
Michał Knitter,
wiceprezes Carsmile
Przykładowo, zwycięzca rankingu Carsmile, Nissan Qashqai, ma cenę katalogową wynosząca ok. 100 tys. zł brutto. Miesięczny abonament na 3 lata dla osoby fizycznej wersji Acenta to koszt 1417 zł brutto z ubezpieczeniem i assistance (umowa na 3 lata, wkład własny 10 tys. zł). Skoda Octavia Sedan w wersji Ambition, mająca zbliżoną cenę katalogową, kosztuje w wynajmie już 1893 zł miesięcznie dla tych samych warunków umowy wynajmu. Crossver jest więc o prawie 480 zł tańszy od popularnego kompaktu. Taka różnica w cenie abonamentu wynika przede wszystkim z faktu, że crossvery znacznie wolniej tracą na wartości, m.in. dlatego, że są oszczędniej eksploatowane i ich podaż na rynku jest wciąż relatywnie niska.
Nissan Qashqai to weteran rynku crossoverów, bo jego pierwsza generacja debiutowała na rynku w 2006 roku. Wtedy wszyscy pukali się w czoło na wieść, że ma on zastąpić w gamie Nissana nie tylko Primerę ale także kompaktową Almerę. Dzisiaj nikt się już nie śmieje z takich decyzji, a grupa producentów, którzy nie oferują w Europie już aut klasy D rośnie, podobnie jak liczba crossoverów i SUV-ów, bo jest ich już na rynku przeszło 100.
Skąd bierze się tak duża popularność „podwyższanych” samochodów wśród Polaków?
Są masywne, więc dają większe poczucie bezpieczeństwa. Wyższe siedzenie poprawia widoczność. Wygodnie się wsiada i wysiada, ale też siedzi, co znacznie poprawia komfort podczas długiej jazdy. Łatwiej też umieścić dzieci w fotelikach. Kolejna zaleta to spore bagażniki
Wylicza Adam Włodarz, odpowiedzialny w Carsmile za testowanie samochodów. Przeprowadzał już m.in. testy Nissana Qashqaia oraz Hyundaia Tucsona.
Lista najczęściej wybieranych modeli samochodów w 2019 roku przez użytkowników Carsmile wygląda następująco. W nieco większym zestawieniu, tj. TOP20, znalazło się: siedem SUV-ów, 7 samochodów kompaktowych, a także 3 crossovery oraz pojedyncze modele z segmentu A, B i D.