Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Ewolucja szyby samochodowej

Szkło samochodowe – to nie tylko ta najbardziej przejrzysta część w pojeździe, to także historia technologii i jej rozwoju wraz z pozostałymi podzespołami w segmencie samochodowym. Zaczynając od dwóch podstawowych funkcji, jakimi była ochrona przed wiatrem, a także wycieraczki, do dziś, gdzie jest ich już 28, a wśród nich czujniki, kamery, anteny GPS czy nawet inteligentne szkło samościemniające. Postaramy się przybliżyć tych kilka ciekawszych, a przede wszystkim już dostępnych.

Grubość, wytrzymałość, ilość i rozmiar szkła: Zmniejszenie masy pojazdu pozostaje wyzwaniem dla producentów OEM. Cieńsze szkło może niekorzystnie wpływać na izolację akustyczną i przenoszenie naprężeń, a grube szkło negatywnie wpływa na cele producentów samochodów w zakresie poprawy oszczędności paliwa i spełnienia celów w zakresie emisji spalin.
Wyświetlacz przezierny HUD: W miarę jak szyby przednie stają się coraz większe i cieńsze oraz mają więcej funkcji o wartości dodanej, takich jak wyświetlacze przezierne (HUD), redukcję ciepła i warstwę akustyczną, koszt wymiany będzie nadal rósł. HUD-y z rozszerzoną rzeczywistością (AR) wyświetlają na przedniej szybie bardziej rozbudowaną, drugą warstwę dynamicznych informacji dotyczących danych istotnych dla bezpieczeństwa. Przewiduje się, że liczba pojazdów, które zostaną wyposażone w system AR-HUD, wzrośnie z 1 miliona w 2025 roku do 12 milionów w 2030 roku.

Szyby z poliwęglanu: nadal jest niewielkie zainteresowanie szybami z poliwęglanu (PC) ze strony niektórych producentów samochodów. Pomimo korzyści, penetracja rynku przeszkleń PC była powolna. Szkło laminowane jest teraz lżejsze i bardziej podatne na formowanie. Dalsze postępy poczyniono również w przypadku szkła hartowanego chemicznie. Czy duży nacisk na szklenie polimerowe zniknął? Przemysł motoryzacyjny nadal ma apetyt na przeszklenia PC, ale zastąpienie szkła zajmie trochę czasu, a zmiana ta okazała się wolniejsza, niż chcieliby niektórzy gracze.

Czujniki i kamery: Szyby samochodowe stają się coraz bardziej złożone. Reklamy samochodów często chwalą się adaptacyjnym tempomatem, systemami unikania kolizji i ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu – wszystkie zależą od kamer i czujników wbudowanych lub przymocowanych do przedniej szyby i wymagają ponownej kalibracji w przypadku wymiany.

Laminowane szyby boczne: widać bardzo stopniowy trend wzrostowy w przypadku laminowanych szyb bocznych, zwłaszcza do zastosowań w drzwiach, ze względu na zalety akustyczne i termiczne tego produktu.
Szyby akustyczne: Podczas gdy obniżenie poziomu hałasu w kabinie pojazdu jest ważnym czynnikiem komfortu pasażerów w dobie elektryfikacji, ma to również kluczowe znaczenie ze względów bezpieczeństwa, ponieważ uważa się, że hałas z czasem zmniejsza wydajność kierowcy. Projektowanie i specyfikacje szyb samochodowych stają się zatem podstawową metodą redukcji hałasu i wibracji przy jednoczesnym zapewnieniu izolacji termicznej.

Podgrzewane szyby przednie: w latach 80. niektórzy producenci samochodów odkryli zalety szkła laminowanego jako sposobu na wprowadzenie nowych funkcji w szkle. Zaczęło się od anten: cienki metalowy drut został osadzony w folii PVB za pomocą rozgrzanej igły przed ostatecznym laminowaniem i zapewniał odbiór radiowy przez przednią szybę. Wkrótce potem pojawił się system odszraniania tylnej szyby za pomocą przewodów grzejnych. System podobny do anteny został zastosowany do osadzenia maleńkich drutów wolframowych w PVB, co pozwoliło producentowi samochodów zaoferować estetyczne rozwiązanie odszraniania tylnej szyby. Mercedes-Benz był pierwszym użytkownikiem tej technologii, która ostatecznie przeniosła się na szyby przednie. Obecnie głównym użytkownikiem podgrzewanych szyb przednich jest Ford.

Szyby chroniące przed słońcem: Potrzeba poprawy komfortu pasażerów, większej funkcjonalności i niższych kosztów montażu pojazdów oznacza, że coraz częściej wymagane są systemy oszklenia z właściwościami blokującymi promieniowanie podczerwone i ultrafioletowe, zintegrowane anteny, funkcje usuwania zaparowania i oblodzenia oraz łatwość montażu u producenta samochodów. Innym trendem są gładsze krzywizny, a tym samym głębsze i bardziej złożone kształty przeszkleń. Jednak stosując określone rodzaje powłok szklanych, producenci samochodów mogą zmniejszyć ilość ciepła przedostającego się do pojazdu o około jedną trzecią. Szyby przeciwsłoneczne mają również wpływ na wygląd samochodu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Przełączalne oszklenie: inteligentne oszklenie to klasa technologii, która wykorzystuje napięcie elektryczne do kontrolowania ilości światła przechodzącego przez szkło. Technologia może być wykorzystywana w wielu zastosowaniach, w tym w oknach i przegrodach wewnętrznych, lusterkach wstecznych pojazdów i osłonach przeciwsłonecznych, okularach, płaskich wyświetlaczach i szyldach reklamowych. Istnieją różne typy przełączalnych technologii szklanych, w tym elektrochromowe, ciekłokrystaliczne i zawieszone cząsteczki (SPD). Chociaż do tej pory widzieliśmy bardzo niewiele inteligentnych przeszklonych dachów.

Maciej Chomacki

Przeczytaj również
Popularne