Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Elektryczna wywrotka? Renault zabudowami stoi

W zeszłym roku Renault Master siódmy rok z rzędu był najchętniej wybieranym modelem wśród dostawczych vanów w Polsce. O sukcesie marki świadczy jednak fakt, że 34 proc. wszystkich zabudów, jakie powstają u nas w kraju, wykorzystują auta Renault. Skąd taka popularność?

Dostawcze samochody Renault to nie tylko Master, choć to najnowsza i najjaśniej słyszącą gwiazda. To także Kangoo, Trafic i Master. A już w przyszłym roku gamę poszerzy nowa rodzina elektrycznych aut z Estafette na czele. Wiecej o tym pisaliśmy TUTAJ. Wszystko to sprawia, że Renault już od 16 lat pozostaje liderem rynku samochodów modyfikowanych w Polsce.

Za sukcesem marki zdaniem Tomasza Mroza, dyrektora zarządzającego Renault i Dacia w Polsce oraz krajach bałtyckich stoją cztery kluczowe elementy: to produkt, czyli szeroka gama bazowa, usługi dedykowane, czyli nie tylko sprzedaż, ale i opieka posprzedażna, dedykowana sieć dla samochodów dostawczych Pro+ oraz personalizacja, czyli dowolność zabudowy. I właśnie tę mnogość oraz różnorodność mogliśmy ostatnio na własne zobaczyć.

41 z 18

W siedzibie największej w Polsce firmy zabudowującej Carpol, Renault zebrało samochody od 18 swoich autoryzowanych partnerów. Były izotermy, kontenery, warsztatówki, brygadówki, wywrotki oraz busy. Przyjechał kamper, kontener z windą, zabudowa gastronomiczna, firanka, autolaweta, koniowóz, a nawet auta z windami dla osób niepełnosprawnych. Nie zabrakło też zabudów na samochodach elektrycznych, którymi na razie zajmuje się 5 certyfikowanych firm zabudowujących. Dlaczego tak mało?

Przedstawiciele Renault przyznają, że na razie ten segment rynku nie istnieje. Ale wszyscy mają nadzieję, na szybki wzrost zainteresowania. Dlaczego? Za sprawą systemu dopłat do samochodów elektrycznych kat. N1 i N2. Jest duża nadzieja na zamówienia ze strony samorządów oraz służb komunalnych. Właśnie dlatego już dzisiaj Renault tworzy park testowy elektrycznych aut z zabudowami. Na razie to auto z zabudową kurierską, warsztatówka, wywrotka i ambulans. W trakcie budowy jest elektryczny bus.



Podczas prezentacji mogliśmy obejrzeć ponad czterdzieści przeróżnych zabudów wykonanych przez 18 firm współpracujących z Renault. W sumie status partnera ma 24 firm, a kolejne poddawane są ocenie. To długi i drobiazgowy proces, bo certyfikat i autoryzacja zobowiązują do jakości i bezpieczeństwa. Każda z firm sama także przeprowadza proces homologacji. A to wszystko przekłada się później na gwarancję, którą bierze na siebie Renault i która na zabudowę jest dokładnie taka sama, jak na samochód.

Gama i sprzedaż

Gama samochodów dostawczych Renault w Polsce obejmuje zarówno samochody spalinowe, jak i elektryczne: Kangoo Van, Kangoo Van E-Tech electric, Trafic, Trafic E-Tech electric, Master, Master E-Tech electric.

Oprócz produktu w przypadku samochodów użytkowych równie ważna, jeśli nie ważniejsza jest obsługa. Od 2009 roku Renault buduje sieć Pro+. Dzisiaj to 21 eksperckich salonów i serwisów dedykowanych klientom instytucjonalnym i biznesowym, specjalizujących się m.in. w profesjonalnej sprzedaży i obsłudze klientów flotowych oraz obsłudze samochodów dostawczych. Lista nie jest zamknięta i w miarę potrzeb jest rozszerzana.

Niezależnie od tego, czy samochód ma być budowlany, chłodniczy czy towarowy, centra Renault Pro+ mogą pomóc w znalezieniu odpowiedniego pojazdu i zabudowy. Marka oferuje szeroką gamę konfiguracji – od skrzyń z plandeką i kontenerów izotermicznych, przez chłodnie i wywrotki, aż po pojazdy warsztatowe, budowlane, sklepowe czy samochody dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością i wiele innych.

Jeśli do tego dołożymy zabudowy tworzone w fabrykach Renault liczba kombinacji, możliwości i rodzajów zabudów wydaje się nie mieć końca.

Serwis, czyli Karta Flotowa

Wyprodukować, sprzedać i zapomnieć? W przypadku samochodów użytkowych to niemożliwe. Tutaj liczy się niezawodność, mobilność i szybkość. To kolejne zagadnienie, w którym Renault ma wypracowane procedury i schematy.

W zależności od wielkości floty klienci mogą korzystać z Programu Karta Flotowa — Silver, Gold lub Platinum. To nie tylko rabat na części, ale ujednolicona stawka za roboczogodziny w całej Polsce oraz wybrane materiały eksploatacyjne. Osobną ofertę Renault przygotowało dla klientów CFM i EV, a minimalna liczba aut dla programu Karty Flotowej to zaledwie trzy samochody.

Do tego pozostaje wiele ofert serwisowych. W zależności od wieku samochodu to umowa na przegląd lub przedłużoną gwarancję, rabaty na usługi i naprawy. Co istotne gwarancja na zabudowy jest dokładnie taka sama jak na samochód. A jeśli przytrafi się nieplanowana usterka lub zdarzenie Renault ma wypracowany schemat.

W przypadku delikatnej awarii zabudowy warsztaty z sieci Pro+ we własnym zakresie wykonują jej naprawę. W przypadku bardziej skomplikowanej szkody, mobilny serwis firmy zabudowującej przyjeżdża do serwisu Renault Pro+. W najcięższych sytuacjach samochód z serwisu Renault trafia do firmy zabudowującej i tam jest naprawiany lub odbudowywany.

Niezależnie jednak od uszkodzenia lub awarii auto zawsze trafia do serwisu Renault i tam klient załatwia całą naprawę.

24 certyfikowane firmy

Lista certyfikowanych firm jest długa. To dzisiaj AMZ Kutno, Auto Profi Studio, Auto-Form, BMB, Carpol, DPR, Dragon, Gruau Polska, Igloocar, Izotermy Tim, Jegger, Mobilcar, Modesto, Modul System, Moto Wektor, Mrauto, Nadwozia-Partner, P.W. Bibmot, Plandex, Pony Auto, Prentki, Pronar, Tensa Automotive, Wavecampe. 

Naszą uwagę zwróciły trzy samochody. To warsztatówka zbudowana na Masterze przez szwedzką firmę Modul System. Oprócz zabudowy wykonanej ze stali lżejszej o 30 proc. od aluminium, półek, szuflad i całego wyposażenia firma oferuje integrator obsługi, czyli aplikację do obsługi urządzeń pokładowych z poziomu fabrycznego ekranu dotykowego samochodu. Platforma umożliwia sterowanie akcesoriami elektrycznymi m.in. oświetleniem roboczym i ostrzegawczym, systemem ważenia pojazdu, a także śledzenie narzędzi.

Elektryczna wywrotka

Ciekawą propozycją jest też kampervan zbudowany na Traficu przez poznańską firmę Wavecamper. Może zabudowa nie jest szczególnie wysublimowana i jakościowa, ale jak zapewnia przedstawiciele firmy, jest solidna, trwała i certyfikowana. Co w przypadku wielu firm budujących kampery nie jest takie oczywiste. Są rozkładana na płasko fotele, jest kuchenka, namiot na dachu i szafki. Są też obracane fotele i miejsce dla czworga. Nic tylko planować wakacje. Renault wspólnie z WaveCamper buduje także kampera na Masterze, ale ten, gotowy będzie na przyszłe wakacje.

Na koniec warto wspomnieć o wywrotce na elektrycznym Masterze zbudowanej przez Moto Wektor. Aluminiowa podrama, aluminiowa skrzynia wszystko po to, by maksymalnie zwiększyć ładowność wywrotki. W przypadku samochodów elektrycznych masa to pięta achillesowa. Tutaj udało się stworzyć przestrzeń na 800 kg. Mało? Więcej na razie nie będzie, bo jak tłumaczy przedstawiciel firmy, elektryczny Master homologowany jest na DMC 3,5 t.

Nawet jeśli byłby na DMC 4,25 t., co teoretycznie w przypadku samochodów jest możliwe, pojawiają się wątpliwości dotyczące programu dopłat i homologacji. Poza tym czysto teoretycznie elektryczny dostawczak o masie powyżej 3,5 t jest już autem ciężarowym, a takie do strefy w miastach nie mogą wjeżdżać.

Przeczytaj również
Popularne