Urodzaj nowych modeli hybrydowych, mnogość premier aut typu SUV i crossover, debiut pierwszego seryjnego samochodu na wodór oraz mniejsza frekwencja dziennikarzy i szpiegów gospodarczych z krajów azjatyckich – to jedne z najważniejszych wydarzeń, jakie miały miejsce podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu. Przedstawiamy bliżej najważniejsze z tegorocznych motoryzacyjnych premier.
Audi TT Sportback Concept – Prototyp czterodrzwiowego coupe na bazie Audi TT to jedna z ciekawszych premier na Paris Motor Show. Trzeba przyznać, że efekty prac konstruktorów są więcej niż dobre: świetny wygląd, dobre proporcje, praktyczniejsze nadwozie skłonią najprawdopodobniej producenta do uruchomienia produkcji takiej wersji.
Nowe BMW X6 wizualnie zbliżone jest do innych modeli z gamy X bawarskiego producenta. Choć rozstaw osi pozostał ten sam, to niemiecki SUV jest dłuższy, szerszy i wyższy od poprzednika. Na razie pod maską będą montowane jednostki o mocach od 258 do 450 KM. Nowy X6 pojawi się w salonach jeszcze w grudniu br.
Citroën pokazał prototyp crossovera na bazie modeku C1 – Urban Ride. Nie tak dawno podobny samochód zaprezentował Opel na bazie Adama Rocks. Wygląda na to, że moda na crossovery w segmencie A rozkręca się na dobre.
Dacia Lodgy Stepway/Dokker Stepway – Uterenowione wersje Stepway na bazie dostawczego Dokkera i rodzinnego vana Lodgy prezentują się efektownie. Wyrazu pojazdom dodają tworzywowe nakładki na progi, nadkola i zderzaki oraz felgi aluminiowe, a praktyczności większy prześwit.
Koncepcyjny Divine wskazuje kierunki, w jakich będzie podążać w przyszłości DS, czyli najbardziej ekskluzywna marka w koncernie PSA. Samochody mają czarować elegancją i zastosowanymi materiałami oraz imponować technologią, co w DS Divine w pełni się udało. Model ten był jednym z najbardziej obleganych przez dziennikarzy samochodów podczas paryskiego salonu.
Fiat pokazał miejskiego crossovera 500X, który dzieli platformę podłogową z Jeepem Renegade. Jest to zatem pierwsza pięćsetka, która będzie dostępna z napędem na cztery koła i jeden z niewielu modeli crossover w segmencie B z takim rozwiązaniem. Samochód będzie można zamówić z jednym z czterech silników benzynowych lub trzech diesli (o mocach od 95 do 184 KM).
Ford Edge – amerykański SUV powstały na płycie podłogowej Forda Mondeo już w przyszłym roku pojawi się w polskich salonach. Model ten będzie pozycjonowany wyżej niż Kuga. Za oceanem Edge będzie oferowany z jednostkami benzynowymi 2.0 EcoBoost o mocy 245 KM lub 2.7 V6 o mocy 300 KM. W Europie jednak pojawią się wersje z 2-litrowym dieslem pod maską.
Po ośmiu latach produkcji van Forda S-Max doczekał się następcy. Nowy model będzie można zamówić z jednostkami benzynowymi 1.5 EcoBoost (158 KM) oraz 2.0 EcoBoost (237 KM) lub też 2-litrowym dieslem 2.0 TDCI w trzech wariantach mocy: 120, 150 i 180 KM. Po raz pierwszy S-Max będzie dysponował również napędem na cztery koła.
HR-V Prototype to praktycznie gotowy do produkcji crossover Hondy segmentu B. Samochód najpewniej pojawi się w ofercie w ciągu kilku najbliższych miesięcy i będzie rywalizował m.in. z Nissanem Juke czy nowym Suzuki Vitara.
Honda zaprezentowała prototyp modelu Jazz trzeciej generacji, który pewnie z niewielkimi modyfikacjami trafi w przyszłym roku do oferty. Samochód ten wyróżnia się bardziej wyrazistą, pełną ostrzejszych linii stylistyką. Konstruktorzy postanowili też zwiększyć o 3 cm rozstaw osi i wydłużyć o 1,5 cm nadwozie.
W segmencie B Hyundai może mocniej zaznaczyć swoją obecność dzięki nowej generacji modelu i20. Następca jest dłuższy, szerszy i niższy od dotychczasowego modelu i ma przy tym bardziej dynamiczną sylwetkę. Hyundai chciałby sprzedawać go w Europie w liczbie 100 tys. szt. rocznie.
Jaguar XE to najnowszy oręż brytyjskiej marki do rywalizacji z niemieckimi sedanami segmentu D premium, czyli np. BMW serii 3 czy Mercedes klasy C. Pod jego maską znajdziemy jednostki napędowe o mocy od 136 do 340 KM.
Kia Sorento trzeciej generacji jest wyraźnie większa i obszerniejsza od poprzednika. Do jej napędu będą wykorzystane silniki: benzynowy 2.4 GDI oraz diesle 2.0 i 2.2 CRDi. Do polskich salonów nowe Sorento zawita z początkiem nowego roku.
Najnowsze Lamborghini Asterion LPI 910-4 ma zaskakująco zachowawczą formę nadwozia jak na tę włoską markę. Pod nią kryje się jednak rewolucyjna technika i napęd hybrydowy. Klasyczny silnik 5.2 l V10 o mocy 610 KM napędza w Asterionie koła tylne, a dwa silniki elektryczne położone z przodu dają napęd na koła przednie. Łącznie generują one 300 KM.
Nowy brytyjski SUV segmentu D premium – Land Rover Discovery Sport już od przyszłego roku rozpocznie rynkową rywalizację m.in. z BMW X3 czy Lexusem NX. Na początku pod maskę pojazdu trafi 2,2-litrowy diesel o mocy 190 KM. Brytyjczyk będzie oferowany również w wersji 7-miejscowej.
Fani Mazdy wreszcie doczekali się kolejnej generacji MX-5. Nowy japoński roadster jest aż 10,5 cm krótszy, 2 cm niższy, ale też 1 cm szerszy niż poprzednik. Dzięki nowym rozwiązaniom konstrukcyjnym jest też od odchodzącego modelu 100 kg lżejszy. Na bazie Mazdy MX-5 będzie powstawała nowa Alfa Romeo Spider.
Mercedes AMG GT S to jeden z najbardziej ekskluzywnych i najpiękniejszych pojazdów, które miały premierę na paryskim salonie. Pod maską tego modelu buzuje 4-litrowa jednostka V8 o mocy 510 KM, dzięki której to coupe rozpędza się do setki w 3,8 sekundy.
Bardziej praktyczne, 5-drzwiowe wydanie Mini może spodobać się przedsiębiorcom. Nowy model ma 7,2 cm większy rozstaw osi i aż 16 cm dłuższe nadwozie niż wariant 3-drzwiowy. Mini dysponuje nie tylko większą przestrzenią w kabinie, ale i pojemniejszym bagażnikiem. W ofercie znajdzie się m.in. wariant Cooper S 5 Door.
Mitsubishi Outlander PHEV Concept S jest zapowiedzią jak mógłby wyglądać Outlander po faceliftingu planowanym na przyszły rok.
Ugrzeczniony i niepozorny Opel Corsa piątej generacji może namieszać w statystykach sprzedaży segmentu B. Producent wyposażył malucha w pakiet najnowszych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo (rozmaici asystenci jazdy) i komfort obsługi (7-calowy wyświetlacz z funkcją MirroLink). W nowej Corsie pojawił się pod maską nowy 3-cylindrowy, 1-litrowy motor o mocach 90 lub 115 KM, który wcześniej zadebiutował w Adamie.
Opel stwierdził, że przyszedł czas na bardziej ekstremalną odmianę modelu Adam. Tak powstał wariant S, który jest napędzany przez 1,4-litrowy silnik o mocy 150 KM. Pozwala on na osiągnięcie setki w 8,5 sekundy i jazdę z prędkością nawet 200 km/h. Wizualnie Adama S od klasycznych wersji odróżnia dodatkowy spojler pod zderzakiem i nad tylną klapą oraz masywniejsze progi i tylny zderzak. W kabinie pojawiły się sportowe fotele dedykowane tylko dla tej wersji.
Wraz z odmłodzeniem modelu Peugeot 508 zmianom poddano również uterenowioną wersję RXH. Model ten nie będzie już oferowany w Polsce w wersji hybrydowej, a jedynie ze 180-konnym dieslem pod maską.
Peugeot od zawsze miał rękę do tworzenia eleganckich i ciekawych limuzyn i to widać w prototypie Exalt pokazanym na paryskim show, a wcześniej w Pekinie. Samochód ten ma, oczywiście, napęd hybrydowy i osiąga moc 340 KM.
Porsche Cayenne S E-Hybrid jest trzecim modelem hybrydowym plug-in (z możliwością ładowania z gniazdka) w ofercie Porsche. Niemiecki SUV osiąga moc 410 KM z benzynowego silnika V6 i dodatkowe 95 KM z motoru elektrycznego. Jak na razie warianty hybrydowe wybiera ok. 10% klientów marki ze Stuttgartu.
Renault pokazało nową generację Espace, który nie jest już tradycyjnym, rodzinnym vanem, ale autem o cechach crossovera. Nowy Espace nadal będzie dostępny w wariantach 5- i 7-osobowym. Nowinką jest możliwość zdalnego składania foteli z miejsca kierowcy poprzez wyświetlacz multimedialny i system R-Link.
Samochodu o cechach terenowych nie mogło zabraknąć w ofercie Seata. Tak powstał model Leon ST X-Perience, który od zwykłego kombi różni się powiększonym o 1,5 cm prześwitem, nakładkami na zderzaki, nadkola i progi. Standardem w tym wariancie jest napęd na cztery koła.
Bez dwóch zdań Škoda Fabia trzeciej generacji wizualnie prezentuje się świetnie i z pewnością będzie okupować czołówki rankingów sprzedaży nie tylko w Polsce. Szczególne zainteresowanie wzbudzała wersja kombi trzymana w tajemnicy aż do paryskiego salonu.
Nowe Smarty dzielą technikę z Renault Twingo trzeciej generacji, jednak nie powstają w tej samej fabryce. Oprócz klasycznego modelu dwuosobowego ForTwo producent lansował na paryskim salonie jego bardziej praktyczną 4-osobową odmianę ForFour. Napęd na tylną oś dostarczają w Smarcie silniki o pojemności 0,9 i 1 l o mocach 69 i 89 KM.
Suzuki Vitara nowej generacji stał się ugrzecznionym miejskim crossoverem. Samochód ten jest w porównaniu z modelem SX4 S-Cross 12,5 cm krótszy (417,5 cm), 1,5 cm szerszy i 3,5 cm wyższy, a więc jego konkurentami będą crossovery segmentu B. Pod maskę Vitary trafią te same silniki, jakie znajdziemy w SX4 S-Cross, czyli motory Diesla i benzynowy o pojemności 1,6 litra.
Koncepcyjny Toyota C-HR kusi odważną stylistyką nadwozia i napędem hybrydowym. Jest to zapowiedź debiutu crossovera segmentu C japońskiej marki, który będzie pozycjonowany poniżej modelu RAV4. Nowy model ma się pojawić już w przyszłym roku. Tylko czy producentowi starczy odwagi, aby zachować w modelu seryjnym choć połowę stylistycznej śmiałości z prototypu C-HR?
Toyota I-Road – Problemy zatłoczonych centrów miast Toyota chce rozwiązać dzięki trójkołowemu elektrycznemu modelowi I-Road. Pojazdem tym już możemy podróżować po ulicach francuskiego Grenoble, gdzie powstała sieć wypożyczalni tych trójkołowców jako uzupełnienie oferty komunikacyjnej tego miasta. Testy I-Road przewidziano w Grenoble na okres trzech lat.
Warto było czekać na nową generację Volvo XC90 aż 12 lat. Szwedzi dokonali w tym modelu prawdziwej rewolucji w zakresie stylistycznym i technologicznym, rzucając rękawicę niemieckim SUV-om premium. Nowinką w tym modelu jest m.in. napęd hybrydowy plug-in. Dzięki turbodoładowanemu 2-litrowemu silnikowi benzynowemu współpracującemu z jednostką elektryczną szwedzki SUV osiąga moc 400 KM.
Volkswagen Golf Alltrack – Pojawienie się uterenowionej wersji Alltrack w kompaktowym Golfie było tylko kwestią czasu. Model ten różni się od klasycznego Golfa m.in. zwiększonym do 20 cm prześwitem, 17-calowymi felgami aluminiowymi, napędem 4Motion oraz charakterystycznymi nakładkami na zderzak, progi i nadkola.
Volkswagen Passat – Passat to jeden z najważniejszych modeli flotowych debiutujących w tym roku na rynku. Nowy model pojawił się od razu w wersjach sedan i kombi. W Paryżu dodatkowo promowano również wariant hybrydowy GTE, do którego napędu służą silnik benzynowy 1.4 TSI/156 KM oraz jednostka elektryczna o mocy 115 KM. Sumarycznie są one w stanie zapewnić Passatowi moc 218 KM i średnie spalanie na 100 km na poziomie 2 l/100 km. Przemysław Dobrosławski