Audi Q3 od ponad dziesięciu lat jest bestsellerem w segmencie SUV-ów premium klasy kompaktowej. Trzecia generacja, choć zbudowana na tej samej platformie ma wyznaczać nowe standardy w kilku kluczowych obszarach. Jakich?
W porównaniu z poprzednikiem nowe Audi Q3 ma większą osłonę singleframe i zwężające się reflektory zaprojektowano z myślą o aerodynamice nadwozia. Z boku pozioma linia biegnąca między przednimi i tylnymi światłami wizualnie dzieli nadwozie na dwie części, tworząc charakterystyczną grę światła i cienia. Tył zdobią opcjonalne cyfrowe światła OLED, uzupełnione ciągłym pasem LED i podświetlanymi pierścieniami. Taki poziom technologii oświetlenia w nowym Audi Q3 pojawia się pierwszy raz w segmencie kompaktowym marki.
Przód kompaktowego SUV-a otrzymał cyfrowe reflektory Matrix LED, które pierwszy raz w Audi Q3 wykorzystują moduł micro-LED. Ta technologia znacznie poprawia jakość oświetlenia i zapewnia odpowiedni kontrast na drodze. Funkcje prowadzenia światłem są teraz ściślej powiązane z systemami wspomagania kierowcy. Cyfrowe światła dzienne LED składające się z 23 segmentów z każdej strony tworzą charakterystyczne sygnatury świetlne, dzięki którym pojazd jest łatwo rozpoznawalny.
Auto, choć zbudowane na tej samej platformie MQB Evo jest większe, ma przsuwaną tylną kanapę z regulowanymi ręcznie oparciami. Linie i kształty są nowoczesny i zbliżone do pozostałych modeli, szczególnie nowego i większego Q6. Nowością jest świecące logo na tylnej klapie bagażnika, zmieniono także kształt reflektorów.
Do cyfrowych rozwiązań, ekranów i dotykowych gładziko-przycisków zdążyliśmy się przyzwyczaić. Podobnie jak do jakości Audi. Jednak z nią od jakiegoś czasu marka ma pewien kłopot. Przykładem może być tutaj większe i bardziej prestiżowe Q6. Skrzypiące elementy, średniej jakości plastiki, zaślepki w miejscu przycisków – nie tak powinno wyglądać auto premium. Jak jest w przypadku kompaktowego SUV-a? Przekonamy się, jak auto trafi do redakcji. Jeśli tak jak w większym Q6, to jasny znak, że Audi nie odrobiło lekcji.
We wnętrzu nowy układ elementów obsługi przy kierownicy oznacza więcej miejsca w konsoli środkowej, nową jakość obsługi i lepsze poczucie przestrzeni. Przy kolumnie kierownicy znajdziemy teraz dwie nowe dźwignie. Prawa, podobnie jak w VW, to przełącznik zmiany biegów, lewa steruje oświetleniem i wycieraczkami.
Za dopłatą można teraz także zamówić szyby dźwiękochłonne dla przednich okien bocznych, co poprawia akustykę wnętrza, szczególnie przy wysokich prędkościach. Praktyczność Audi Q3 potwierdza bagażnik o pojemności 488 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1386 litrów. Tylną kanapę można standardowo przesuwać wzdłużnie i regulować kąt oparcia. SUV może holować przyczepy do 2100 kilogramów.
Jako nowy element stylistyczny przednie drzwi można opcjonalnie wyposażyć w oświetlenie o dużej powierzchni. Panel materiałowy wycięto w tym celu laserem w 300 punktach. Źródło światła w tapicerce drzwi podświetla od tyłu pięć segmentów, które ze względu na różne rozmiary tworzą dynamiczną sekwencję świetlną — nawet podczas odblokowywania i blokowania pojazdu. Podświetlany panel materiałowy łączy funkcjonalność z emocjonalnym designem. Trzydzieści różnych kolorów dostępnych w systemie MMI zwiększa możliwości personalizacji.
Audi stara się cały czas, by hasło przewaga dzięki technice, było aktualne. Ale to już nie tylko napęd na cztery koła i wydajne silniki. To także oświetlenie. Nowe Q3 to pierwszy model Audi z modułem micro-LED, który zastępuje moduł DMD. Na module o szerokości około 13 milimetrów znajduje się 25 600 diod micro-LED. Każda ma około 40 mikrometrów wielkości, czyli około połowy grubości ludzkiego włosa. Ta technologia micro-LED znacznie poprawia jakość oświetlenia i zapewnia bardzo wyrazisty kontrast na drodze — szczególnie przydatna w trudnych warunkach pogodowych.
Nowością jest wyświetlanie aktywnego ostrzeżenia asystenta zmiany pasa w świetle pasa na autostradach, gdy kierowca Audi Q3 chce zmienić pas, a w martwym polu znajduje się inny pojazd. Wyświetlanie ostrzeżenia o opuszczeniu pasa w świetle orientacyjnym również wspomaga kierowcę na drogach krajowych i autostradach. Aktywuje się tak samo, jak znany sygnał w zestawie wskaźników przy nieumyślnym przekroczeniu granicy pasa. Reflektory mogą też wyświetlać na drodze symbol kryształu lodu jako ostrzeżenie od około 70 km/h przy możliwym oblodzeniu przed pojazdem.
Inny przykład zaawansowanego prowadzenia światłem widać na remontowanych odcinkach dróg, gdzie kierowcy często mają problem z precyzyjnym prowadzeniem po pasie. Cyfrowe reflektory Matrix LED automatycznie dostosowują prowadzenie światłem, wyłączając światło pasa na rzecz światła orientacyjnego, znacznie ułatwiając pozostanie w odpowiednim pasie na zwężonych odcinkach dróg. Klienci mogą też po raz pierwszy wyłączyć poszczególne funkcje cyfrowych reflektorów Matrix LED, jak światła pasa, przez system MMI.
System MMI pozwala też wybrać trzy różne wzory dla rozszerzonych dynamicznych funkcji powitania/pożegnania przy wsiadaniu do pojazdu lub wyłączaniu silnika. Technologia cyfrowa Matrix LED robi wrażenie również przy stojącym pojeździe.
Podstawowym modelem rodziny Audi Q3 jest Audi Q3 SUV TFSI — wyposażone w czterocylindrowy silnik benzynowy z technologią mild hybrid i siedmiobiegową skrzynią S tronic. Rozwija moc 150 KM. Główną zaletą jednostki 1.5 TFSI jest system Cylinder on demand (COD). Tymczasowo wyłącza drugi i trzeci cylinder przy małych i średnich obciążeniach.
Najmocniejszą z jednostek spalinowych jest Audi Q3 SUV TFSI quattro z napędem quattro. Napęd zapewnia 2,0-litrowy czterocylindrowy silnik z siedmiobiegową skrzynią S tronic. Dostarcza 265 KM i 400 Nm momentu obrotowego na wszystkie cztery koła.
Ważne z punktu widzenia floty jest także silnik Diesla TDI, który szczególnie nadaje się na długie trasy. Standardowo ma napęd na przód i siedmiobiegową skrzynię S tronic. Jego 150 K i 360 Nm momentu obrotowego zapewnia niskie zużycie paliwa podczas długich podróży.
Napęd hybrydowy plug-in (PHEV) również nadaje się na długie trasy, ale w tej wersji korzysta także ze wsparcia elektrycznego. Jest mocniejszy i bardziej wydajny niż kiedykolwiek wcześniej. W połączeniu z silnikiem elektrycznym (108 KM i 330 Nm momentu obrotowego) Audi Q3 SUV e-hybrid oferuje łączną moc systemową 272 KM i 400 Nm momentu obrotowego.
W wersji e-hybrid wykorzystano napęd II generacji, ten sam, który można znaleźć w Skodzie Kodiaq czy VQW Tiguanie, wykorzystano akumulator wysokiego napięcia o pojemności brutto 25,7 kWh, niemal podwajając poprzednią pojemność — przy niemal identycznych wymiarach jak w poprzednim modelu. Dostępna pojemność akumulatora wynosi 19,7 kWh. 96 pryzmatycznych ogniw akumulatora podzielonych na cztery moduły magazynuje znacznie więcej energii niż wcześniej. Dzięki lepszej chemii ogniw moduły mają teraz pojemność ładowania 73 Ah zamiast 37.
To zwiększa zasięg elektryczny do 120 kilometrów w cyklu WLTP. Audi Q3 SUV e-hybrid można ładować prądem stałym DC do 50 kW w idealnych warunkach, co umożliwia komfortowe podróżowanie, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Akumulator rozładowany do 10 proc. można naładować do 80 proc. w mniej niż pół godziny.
Trzecia generacja nowego Audi Q3 na rynkach europejskich zadebiutuje w październiku tego roku, zamówienia będzie można składać już latem. Cena? Jak na razie nie jest potwierdzona. Nieoficjalnie ma startować od 197 tys. zł.