Na przestrzeni ostatniego roku ceny samochodów używanych stale rosły, a obecnie, pomimo dużej inflacji w wielu europejskich krajach, trend ten się zdecydowanie odwraca.
Przyczyną tego jest wiele czynników i jednym z głównych jest fakt, że na rynku motoryzacyjnym rośnie podaż i branża stopniowo odbudowuje się po kryzysie związanym z zaburzonym łańcuchem dostaw wywołanym pandemią. W efekcie klienci odbierają w końcu nowe pojazdy i częściej niż w ostatnich miesiącach zastępują nimi swoje stare.
Na obniżenie cen aut z rynku wtórnego w II kwartale 2022 ma wpływ zmniejszenie popytu spowodowanego wakacyjnym sezonem, ale w największym stopniu poprzez poczucie niepewności i niekorzystne perspektywy gospodarcze spowodowane bezpośrednio lub pośrednio sytuacją w Ukrainie.
Na niemalże wszystkich rynkach Carvago ceny pojazdów używanych w wieku do 5 lat w II kwartale spadły:
Polski rynek samochodów używanych w II kwartale był stabilny, jednak na tle europejskich państw ceny rosły, choć znacznie wolniej niż w poprzednim kwartale (+3,0 vs +13,7%).
Najbardziej popularną marką na naszym rynku samochodów używanych nadal jest Opel, gdzie króluje Astra, a na drugim miejscu znajduje się Insignia. Wartym odnotowania jest również to, że jesteśmy jedynym krajem, w którym wycofany już z produkcji Ford Mondeo plasuje się w pierwszej dziesiątce na liście popularności wśród kupujących.
Najchętniej cały czas kupujemy samochody dość leciwe, co w oczywisty sposób powodowane jest zbyt ograniczonymi budżetami. 60% używanych Insignii sprzedanych w Polsce w II kwartale miało 10 lub więcej lat, a 7 na 10 miało na liczniku 150 tys. km lub więcej.
Mediany cen samochodów na rynku wtórnym w Polsce są zróżnicowane w zależności od wieku pojazdu:
1Q - 92 200 zł
2Q – 95 000 zł
wzrost o 3,0%
1Q - 63 900 zł
2Q - 64 900
wzrost o 1,6%
Oprócz wzrostowych trendów cen, rośnie także mediana przebiegu kupowanych w Polsce aut używanych i prezentuje się następująco:
1Q - 89,856 km
2Q - 96,579 km
wzrost o 7.5%
Stojąc przed wyborem, czy kupić nowy samochód czy używany, z pewnością w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na ceny katalogowe tych pierwszych, które w najbliższym czasie nadal będą rosły. To rzeczywisty powód popychający konsumentów w kierunku pojazdów z rynku wtórnego – mówi Jakub Šulty, CEO Carvago – Pomimo tego, że obecnie auta używane kosztują znacznie więcej niż w ubiegłych latach, to i tak ich cena nadal jest atrakcyjniejsza od pojazdów nowych. Wzrost cen, który dotknął rynek samochodów używanych odbił się jednocześnie na wzroście tych nowo zarejestrowanych. Niestety, ale w dzisiejszych czasach, aby kupić samochód trzeba się liczyć z dużymi wydatkami i w zasadzie dotyczy to każdego rodzaju pojazdu.
Popularność samochodów z jednostkami wysokoprężnymi jest silnie zróżnicowana w zależności od kraju i tak na Słowacji kształtuje się na wysokim poziomie 65%, gdzie Niemcy są po drugiej stronie bieguna z wynikiem zaledwie 36%.
W Polsce w II kwartale tego roku Diesle miały swoje uznanie na poziomie 44%, co jest wzrostem o 4 p.p. w odniesieniu do I kwartału.
Samochody w pełni elektryczne (BEV), są na początku drogi swojej kariery i pozostają niszowym rynkiem nawet w Niemczech, gdzie zainteresowanie nimi wynosi zaledwie 2,1%. Rośnie natomiast ono w kategorii pojazdów do 3 lat i jest na poziomie 4,5%.