02 marca 2022
Austral, bZ4X, Townstar – to jedne z wielu nowych modeli samochodów, jakie fleet managerowie i inni specjaliści branży flotowej będą mieli okazję poznać w tym roku. Szczególny wysyp nowości ma oczywiście miejsce w segmencie aut elektrycznych.
Minął kolejny trudny rok dla branży motoryzacyjnej, a ten wcale nie zapowiada się wyraźnie lepiej. Problem z dostępnością półprzewodników i innych podzespołów do produkcji aut będzie spędzał sen z powiek wielu markom jeszcze w tym roku. W konsekwencji nadal będą występować problemy z dostępnością nowych samochodów, a według prognoz będzie to kolejny rok wyraźnego wzrostu cen pojazdów.
Krajobraz na rynku motoryzacyjnym w ciągu kilku lat zmieni się nie do poznania i z pewnością nie będzie przypominał tego, z czym mieliśmy do czynienia w 2019 roku. Większość marek dokonała dużych przetasowań gamy modelowej i w sposób zdecydowany przestawia swoją gamę na modele hybrydowe i elektryczne. Cichaczem znika z oferty wiele ważnych na rynku flotowym modeli samochodów. Taki los spotkał m.in. Renault Talisman, Forda Mondeo czy Škodę Fabię Kombi. Do historii przechodzi wiele do niedawna popularnych wersji nadwoziowych. Nie kupimy już wkrótce Volkswagena Passata w wersji sedan, podobnie trójbryłowego Fiata Tipo. Znikają więc z oferty modele względnie niedrogie, których nie zastąpimy wprost znacznie droższymi i mniej funkcjonalnymi modelami elektrycznymi. Przedsiębiorcy, szczególnie w Polsce, nie tak łatwo zaakceptują nowe realia i niekoniecznie będą ochoczo kupować pojazdy o połowę lub dwukrotnie droższe niż dotychczas. Firmy usiłują więc kusić korzystnym finansowaniem i ratą wynajmu lub leasingu. Mimo to zmieniają się preferencje zakupowe. Budżetowa Dacia po dwudziestu dniach lutego awansowała do piątki najpopularniejszych marek w Polsce, za Toyotą, wiceliderem Kią, Škodą i Hyundaiem. Choć w kolejnych miesiącach wszystko może się zmienić, to kierunek jest jednoznaczny – przedsiębiorcy szukają tańszych i dostępnych alternatyw, w miejsce tych modeli, które proponuje im większość dotychczasowych tuzów rynku flotowego. Jednocześnie ceny aut wolumenowych rosną na tyle szybko, że czasami zaciera się różnica cenowa między modelami popularnymi i premium. Klienci za zbliżone kwoty mogą więc nabyć np. Peugeota lub Audi, a wiele firm zaczyna wymieniać swoje floty na marki premium. Mamy wątpliwości, czy pracownicy po zasmakowaniu takich aut za kilka lat będą chcieli powrócić do modeli marek wolumenowych. Bo niby dlaczego? Źle pracują?
W 2022 roku zadebiutuje około 40 nowych modeli samochodów, licząc tylko modele istotne z punktu widzenia firm. Większość będą stanowiły naturalnie modele terenowo-rekreacyjne dysponujące napędem hybrydowym lub elektrycznym. Oczywiście, w naszym zestawieniu nie wyczerpaliśmy wszystkich premier. Wiele z nich jest starannie skrywana przez producentów. Firmy nie chcą o nich mówić, ponieważ ujawnienie tej wiedzy mogłoby wpływać na wyniki sprzedaży dotychczasowych modeli.
Alfa Romeo
Pod koniec wiosny pojawi się w salonach zapowiadana od dawna nowość, czyli kompaktowy SUV Tonale o długości 453 cm, bazujący na płycie podłogowej znanej z modelu Jeep Compass. Aby udał się powrót włoskiej marki na salony, Włosi zdecydowali się na oferowanie swojej nowości z szeroką paletą jednostek napędowych – od miękkich hybryd MHEV 1.5T o mocy 130 KM oraz 160 KM, poprzez wariant dieslowski 1.6 MultiJet 130 KM, aż po hybrydę plug-in, w której pracuje silnik benzynowy 1.3 MultiAir o łącznej mocy z jednostką elektryczną 275 KM. Będzie to jedyny wariant w gamie z napędem na cztery koła.
Audi
W 2021 roku Audi stawia również na modele elektryczne. W gamie pojawi się duży SUV z napędem elektrycznym, czyli Q6 e-tron. Aby uszczknąć nieco więcej tortu na rosnącej popularności crossoverów, producent z Ingolstadt zapowiada na czerwiec wprowadzenie modelu A3 allroad, czyli uterenowionego wariantu kompaktowej A-trójki. Dla top managementu interesującą nowością będzie odmłodzona limuzyna Audi A8. Wprowadzony przed trzema laty elektryczny Audi e-tron doczeka się kuracji odmładzającej.
BMW
Liczne nowości szykuje BMW. W lutym zawitało do salonów odmłodzone BMW serii 8, które w szczególności w wersji Gran Coupe może zainteresować managerów wyższego szczebla. Wczesną wiosną pojawi się druga generacja minivana BMW 2 Active Tourer, a w czerwcu nowa generacja SUV-a X1. W tym samym czasie topowy SUV X7 doczeka się modernizacji, a chwilę później – model 3. Końcówka roku ma należeć do nowej topowej limuzyny serii 7. Równolegle zadebiutuje elektryczna limuzyna i7. Ciekawą nowością może się okazać hybrydowy SUV X8.
Citroën
Topowym modelem w gamie Citroëna staje się w tym roku model C5 X – łączący cechy crossovera, hatchbacka i modelu kombi. Francuska nowość ma długość 480,5 cm, szerokość 186,5 cm i wysokość 148,5 cm. Rozstaw osi również jest pokaźny – 278,5 cm. Pod maską zastosowano jednostki 1.2 PureTech o mocy 130 KM lub 1.6 PureTech o mocy 180 KM. Dostępny jest też wariant hybrydowy PHEV o mocy 225 KM. W trybie bezemisyjnym model ten może przejechać do 50 km (wg WLTP). W pojeździe wygospodarowano spory bagażnik o pojemności 545 l, który można powiększyć po złożeniu oparć do 1640 litrów. Wiosną modernizacji zostanie poddany C5 Aircross. W tym roku Citroën z pewnością będzie chciał rozkręcić sprzedaż elektrycznych wariantów modeli Berlingo, Jumpy, Spacetourer i Jumper.
Cupra
Debiutująca z początkiem roku Cupra Born to z pewnością jeden z najładniejszych pojazdów elektrycznych na rynku. Model ten jest technicznie spokrewniony z Volkswagenem ID.3, ale zdecydowanie góruje nad nim wyglądem. Cuprę możemy zamówić w jednym z trzech zestawów akumulatorów trakcyjnych o pojemności 45 kWh, 58 kWh lub 77 kWh netto. Pierwszy wariant korzysta z jednostki napędowej o mocy 150 KM przenoszącej napęd na koła tylne. W Cuprze z zestawem akumulatorów o pojemności 58 kWh możemy już wybierać, czy chcemy silnik o mocy 204 KM, czy 231 KM. Cupra z najpojemniejszym zestawem akumulatorów dostępna jest wyłącznie z jednostką o mocy 231 KM. Ceny Cupry Born zaczynają się od 147 800 zł.
Dacia
Liczne nowości szykuje Dacia. Lada dzień do salonów zawita Jogger. To nawet 7-osobowy samochód łączący w sobie cechy SUV-a, praktycznego kombi i minivana. Model Jogger można określić jako następcę modeli Lodgy, Dokker Van oraz Logan MCV. W gamie silników znajdziemy jednostkę benzynową TCe 110 (110 KM/200 Nm) oraz wariant dwupaliwowy na LPG TCe 100 Bi-Fuel. Za dwa lata dołączy też wersja hybrydowa, w której sercem będzie silnik o pojemności 1,6 litra. Samochód ma długość 450 cm i 290-cm rozstaw osi. Wyróżnia się również pokaźnym bagażnikiem o pojemności 1819 litrów. Za kilka miesięcy elektryczna Dacia Spring doczeka się wersji użytkowej Cargo. W tym dwuosobowym pojeździe mamy do dyspozycji przestrzeń ładunkową o długości 1033 mm i pojemności 1,1 m3. Ładowność takiej wersji sięga 325 kg. Ten pojazd może przypaść do gustu firmom kurierskim oraz drobnej gastronomii. W październiku zmieni się logo marki Dacia.
DS
W tym roku najbardziej wyczekiwaną nowością marki DS jest kompakt segmentu Premium – DS 4. To w opinii naszej redakcji najładniejszy jak dotąd model francuskiej marki, choć poprzednim też niczego nie brakowało. Naszą uwagę zwracają znakomite proporcje nadwozia długości 440 cm oraz obecność licznych wysmakowanych detali. DS 4 powstał w oparciu o platformę EMP2. Pod maską montowane będą silniki benzynowe PureTech o mocy 130, 180 KM. Nie zabrakło też 130-konnego diesla. W gamie jest oczywiście wersja plug-in hybrid generująca 225 KM i pozwalająca na przejechanie 50 km w trybie bezemisyjnym. Latem możemy spodziewać się debiutu odmłodzonych modeli terenowo-rekreacyjnych, tj. DS 7 Crossback oraz DS 3 Crossback.
Fiat
Fiat w tym roku poszerza gamę Tipo o wersje uterenowione – Cross Combi oraz hybrydowe Tipo Hybrid. W modelu hybrydowym zastosowano instalację elektryczną 48V współpracującą z systemem BSG, czyli rozruszniko-alternatorem o mocy 15 kW. Pod maską debiutuje silnik turbodoładowany FireFly o pojemności 1,5 litra i mocy 130 KM (240 Nm). Napęd na przednią oś przenoszony jest poprzez dwusprzęgłową, 7-stopniową przekładnię. Do gamy Fiata dołączają również modele pasażerskie Ulysse i użytkowe Scudo. Ten ostatni debiutuje w segmencie średnich pojazdów dostawczych, zastępując model Talento, bliźniaczy z modelem Renault Trafic. Ulysse i Scudo są z kolei bliźniaczymi konstrukcjami dla Peugeota Traveller/Expert, Citroëna Space Tourer/Jumpy, Opla Zafira Life/Vivaro oraz Toyoty ProAce. Istnieje duża szansa, że Fiat wprowadzi do oferty crossovera segmentu B bazującego na modelu Mokka. Na europejskich ulicach spotyka się zakamuflowane modele takiego właśnie samochodu, a jedyną marką, jaka w koncernie Stellantis nie ma nowości w tym segmencie, jest właśnie Fiat.
Ford
Z początkiem roku do salonów Forda wjeżdżają Focus i Fiesta po modernizacji. Z gamy znika model Mondeo. Istotną nowością będzie nowa generacja osobowego modelu Tourneo Connect, która produkowana będzie w Polsce – wspólnie z bliźniaczym z Volkswagenem Caddy. Podobnie jak dotychczas Tourneo Connect będzie oferowany w dwóch wersjach długości L1 i L2 z możliwością przewożenia maksymalnie siedmiu pasażerów i ładunków o długości nawet trzech metrów. Na razie model użytkowy Transit Connect będzie wytwarzany w dotychczasowej formie. Niezwykle ważną premierą będzie nowa generacja Rangera, który pojawi się w lipcu br. Pod maską zastosowanie znajdą 2-litrowe silniki Diesla, a na wybranych rynkach diesle V6. Przypomnijmy, że Ford Ranger obecnej generacji zawitał do Europy w 2011 roku i od lat piastuje pozycję niekwestionowanego lidera europejskiego rynku pikapów. W ciągu trzech kwartałów br. odebrano kluczyki do ponad 45 tys. Rangerów, co dało modelowi 40,4% udziału w europejskim rynku.
Honda
Od niedawna w salonach dostępna jest zupełnie nowa generacja kompaktowego SUV-a HR-V e:HEV. Pojazd ten, podobnie jak mniejszy Jazz, występuje tylko w wersji spalinowo-elektrycznej. Pod maską 1,5-litrowy silnik benzynowy współpracuje z dwoma jednostkami elektrycznymi. Łącznie jednostki te dostarczają moc 131 KM. Japońska marka uzupełnia gamę o hybrydowe warianty e: HEV w modelach CR-V oraz Civic.
Hyundai
Pod koniec 2022 roku Hyundai wprowadzi na rynek Ioniq 6, limuzynę z napędem elektrycznym i drugi model w ofercie submarki Ioniq. Model powstanie na platformie E-GMP, znanej z modelu Ioniq 5. Hyundai zaoferuje Ioniqa z napędem na tylną oś lub cztery koła. Energia ma pochodzić z akumulatorów trakcyjnych o pojemności 73 kWh. Koreańska marka rozszerzy w tym roku również ofertę sportowej submarki N. Hyundai rozwija sprzedaż marki premium Genesis na wybranych rynkach Europy Zachodniej, ale na razie nie ma planów wprowadzania jej na rynek polski.
Jeep
W tym roku najważniejszą premierą marki Jeep będzie flagowy model Grand Cherokee 4Xe. Amerykańska marka zamierza go oferować wyłącznie w wersji hybrydowej plug-in, w której 2-litrowy silnik spalinowy I-4 oraz jednostka elektryczna dostarczają łącznie 375 KM (637 Nm). Grand Cherokee będzie oferowany za oceanem z silnikami o pojemności 3,6 oraz 5,7 litra V8. Być może w końcówce roku zostanie zaprezentowany najmniejszy model terenowy marki, którego uruchomienie produkcji jest planowane w fabryce w Tychach. Do 2025 roku Jeep planuje oferować model elektryczny w każdym segmencie rynku, w którym marka jest obecna.
Kia
Najważniejszą tegoroczną premierą marki Kia jest Sportage. Model piątej generacji powstał na nowej platformie podłogowej N3. Oprócz napędów spalinowych model ten będzie oferowany jako hybryda i hybryda typu plug-in. Wszystkie trzy napędy hybrydowe – HEV, PHEV i jedna z dwóch MHEV – są wyposażone w 1,6-litrowy benzynowy silnik T-GDI. W gamie silników do nowego Sportage w wersji europejskiej jest także wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra, oferowana w dwóch wariantach mocy – 115 lub 136 KM. Po raz pierwszy w Sportage zastosowano nowy tryb do jazdy w terenie.
W tym roku w salonach pojawi się Niro drugiej generacji, które dostępne będzie w wersji hybrydowej (HEV), hybrydowej typu plug-in (PHEV) oraz elektrycznej (BEV). Pod względem wymiarów zewnętrznych nowa Kia Niro urosła w stosunku do poprzednika: długość wynosi 4420 mm, szerokość 1825 mm, a wysokość 1545 mm i rozstaw osi 2720 mm, co oznacza przyrost o – odpowiednio – 65, 20, 10 i 20 mm.
Wisienką na torcie będzie Kia EV6 w topowej wersji GT AWD. Oferuje ona moc 585 KM i moment obrotowy 740 Nm. Wariant ten rozpędza się do setki w 3,5 sekundy i daje możliwość jazdy z prędkością nawet 260 km/h.
Land Rover / Range Rover
W marcu do salonów zawita topowy Range Rover nowej generacji. Pod maską zastosowano układy napędowe mild-hybrid z instalacją 48-voltową: benzynowe jednostki V6 P360 i P400 o mocy odpowiednio 360 KM (500 Nm) i 400 KM (550 Nm) oraz diesla D350 V6 o mocy 350 KM (700 Nm). W gamie nie zabrakło 4,4-litrowej jednostki V8 P530 o mocy 530 KM (750 Nm). W ofercie znajdziemy również model plug-in hybrid, jakim na samej energii elektrycznej przejedziemy nawet 100 km. Sześciocylindrowy silnik benzynowy Ingenium współpracuje tu z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 31,8 kWh netto oraz silnikiem elektrycznym o mocy 105 kW. Wersja elektryczna dołączy w 2024 roku. Ranger Rover oferuje możliwość przewożenia pięciu lub siedmiu pasażerów. Dostępne są dwie długości rozstawu osi: Standard i Long Wheelbase. W drugiej połowie roku w ofercie pojawi się nowy Range Rover Sport. W tym czasie należy się też spodziewać modelu Land Rover Defender 130.
Lexus
Pod koniec ub.r. Lexus zaprezentował drugą generację modelu NX, która w porównaniu z poprzednikiem nieco urosła. Wizualnie jednak nowość jest bardzo zbliżona do poprzedniej generacji. Podstawą gamy będą hybrydowy model NX350h, którego silniki mogą generować moc 244 KM. Nowością jest wersja NX450h+, czyli plug-in, oferujący łączną moc 309 KM. Wariant ten dysponuje pokaźnym zestawem akumulatorów trakcyjnych o pojemności 18,1 kWh, jaki może wystarczyć na podróż w trybie bezemisyjnym przez ok. 90 km w mieście. Niewykluczone, że jeszcze w końcówce roku pojawi się nowy RX, również z napędem plug-in oraz w wersji elektrycznej. Istotną nowością będzie drugi całkowicie elektryczny model marki oferowany pod nazwą RZ. Model ten, przypominający crossovera, może mieć podobną formę nadwozia jak Jaguar I-Pace lub Kia EV6. Nowy Lexus powstaje na koncernowej płycie podłogowej e-TNGA dedykowanej pojazdom elektrycznym. Tej samej, na jakiej zbudowana jest nowa elektryczna Toyota bZ4X.
Mazda
Od marca klienci Mazdy będą mogli zamówić dwa różne modele Mazda 2, w dotychczasowych wersjach spalinowych oraz jako hybrydę. Ten drugi wariant jest bliźniaczą konstrukcją z modelem Toyota Yaris Hybrid. W modelu tym trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1490 cm³ i mocy 93 KM połączony jest z silnikiem elektrycznym o mocy 59 kW, co daje systemową moc samochodu 116 KM/85 kW. Już teraz można zamówić w salonie zmodernizowaną Mazdę CX-5. Odmłodzony model poznamy m.in. po nowym pasie przednim i tylnym oraz nowych pakietach stylistycznych i wyposażenia. W połowie roku będziemy mieli okazję podziwiać dwa nowe SUV-y, tj. model CX-60 oraz CX-80. Latem gamę modelu MX-30 uzupełni wariant hybrydowy z jednostką Wankla pod maską pełniącą funkcję range-extendera.
Mercedes-Benz
Z punktu widzenia polskiego rynku najważniejszą premierą Mercedes-Benz będzie nowa generacja GLC (X254), jaka ma się pojawić się jeszcze przed wakacjami. Nowość jest spokrewniona technicznie z zeszłorocznym debiutantem, czyli klasą C (W206/S206).
A to oznacza, że oprócz silników spalinowych i Diesla w ofercie znajdzie się również kilka wariantów hybrydowych plug-in.
Wiosną możemy się spodziewać debiutu Mercedesa klasy T, czyli nowego kompaktowego modelu MPV zbudowanego we współpracy z Renault. Klasa T ma w założeniu być jeszcze bardziej luksusową odmianą wprowadzonego przed rokiem osobowego Citana. Wersja elektryczna tego modelu pojawi się jesienią, ale już pod nową nazwą – EQT. Top management może zainteresować się luksusowym elektrycznym SUV-em marki – EQS, jaki pojawi się w gamie jeszcze wiosną. Latem dołączy elektryczna limuzyna EQE.
Pod koniec ub.r. roku z gamy Smarta zniknęła wersja 5-drzwiowa. Ale nie oznacza to ograniczania roli tej marki. Już pod koniec roku pojawi się nowy uterenowiony, elektryczny Smart.
Nissan
Dla pragmatycznych przedsiębiorców ciekawą nowością jest Nissan Townstar, czyli brat bliźniak Renault Kangoo, oferowany w wersjach osobowej i użytkowej. Zastępują one na rynku modele NV-200 oraz e-NV200. Odmiana benzynowa oferowana będzie z silnikiem o pojemności 1,3 litra, jaka generuje 130 KM i 240 Nm momentu obrotowego. W pełni elektryczny Townstar EV pojawi się wczesną jesienią. Jest on wyposażony w akumulator o pojemności 44 kWh. Dzięki przestrzeni ładunkowej o pojemności od 3,3 do 4,3 m3 Townstar zapewnia możliwość przewozu dwóch europalet i ładowność na poziomie 600–800 kg.
Długo zapowiadany elektryczny crossover coupé Ariya zawita do salonów wiosną br. Na rynek europejski przewidziano pięć wersji, w tym dwie z przednim napędem. Klienci będą mieli możliwość wyboru jednego z dwóch pakietów akumulatorów trakcyjnych o pojemności 63 kWh lub 87 kWh. Przed wakacjami gamę Qasqhaia uzupełni wersja e-Power, w której silnik spalinowy pełni rolę wyłącznie generatora prądu. Pod koniec lata pojawi się od dawna wyczekiwana nowa generacja modelu X-Trail, w tym z napędem e-Power.
Opel
Z początkiem roku pojawiła się nowa Astra, która jest wytwarzana w niemieckiej fabryce w Rüsselsheim. W połowie roku dołączy do niej atrakcyjne wizualnie kombi Sports Tourer. Długość pojazdu wynosi 4374 mm (+4 mm w porównaniu z poprzednikiem), a szerokość 1860 mm. Wzrósł też rozstaw osi, do 2675 mm (+13 mm). Nowa Astra będzie oferowana z silnikami benzynowymi i Diesla o mocy od 110 do 130 KM. Wisienką na torcie rynkowej oferty są hybrydy plug-in, o mocach 180 lub 225 KM. Elektryczna Astra-e pojawi się na przełomie 2022 i 2023 roku.
W salonach już można zamawiać zmodernizowanego Opla Grandland. Przed wakacjami w gamie Opla pojawi się Vivaro-e Hydrogen, zasilany wodorem poprzez ogniwa paliwowe. Nie wiadomo jeszcze, czy znajdzie się on w polskiej ofercie Opla.
Do europejskiej gamy Opla trafia pojazd Rocks-e, który od ub.r. znany jest również pod nazwą Citroën Ami. Jego podstawowymi zaletami mają być niska cena i niewielkie rozmiary. Nie jest on klasycznym samochodem, a czterokołowcem lekkim z homologacją L6e. Pojazd może się poruszać z maksymalną prędkością do 45 km/h, a do jego prowadzenia wystarczy prawo jazdy AM.
Peugeot
Najbardziej wyczekiwaną nowością marki jest Peugeot 308, który już jest dostępny w salonach. Przedsiębiorcy w szczególności mogą wyrażać zainteresowanie atrakcyjnie stylizowaną i pojemną wersją kombi – SW. Jej rozstaw osi sięga 273 mm, czyli jest 5,5 cm większy niż w wersji hatchback. Tylny zwis został wydłużony w stosunku do hatchbacka o 21 cm. Równolegle nadwozie pojazdu jest 2 cm niższe niż w poprzedniej generacji i ma współczynnik Cx 0,277. W wersjach spalinowych wygospodarowano bagażnik o pojemności 608 l, który można powiększyć do 1634 l po złożeniu oparć. Wówczas też możemy przewozić przedmioty o długości nawet 185 cm.
Renault
Renault ma ambicje zachować pozycję lidera w segmencie aut użytkowych i znaleźć się w pierwszej piątce dostawców aut elektrycznych. Co trzeci sprzedawany nad Wisłą pojazd ma być zelektryfikowany. Bez rozgłosu Renault wycofało z rynku model Talisman. Niedawno pożegnaliśmy też Twingo. Już w maju kompaktowy model elektryczny Megane E-Tech zmierzy się na rynku m.in. z Volkswagenem ID.3. Megane E-Tech powstał na bazie platformy CMF-EV. Nadwozie jest krótsze o 16 cm niż w Megane IV, ale jednocześnie ma od niego o 2 cm większy rozstaw osi – 270 cm. Model Megane E-Tech możemy zamówić w wersji z akumulatorami trakcyjnymi o pojemności 40 kWh netto lub 60 kWh netto. W wersji z mniejszym zestawem baterii elektryczny silnik synchroniczny oferuje moc 131 KM (250 Nm). W przypadku Megane E-Tech z zestawem akumulatorów o pojemności 60 kWh dysponujemy już mocą 218 KM (300 Nm). Pod koniec lata spodziewamy się nowego SUV-a Renault Austral, którego premiera ma miejsce już w marcu. Ten kompaktowy SUV ma przyciągać wyglądem oraz atrakcyjnym wnętrzem, zbliżonym do tego, jakie poznaliśmy już w modelu Megane E-Tech. Do jego napędu będą wykorzystywane silniki spalinowe z instalacją MHEV. Nie zabraknie też w gamie klasycznych hybryd i wariantu plug-in.
Škoda
W kwietniu Škoda zamierza wprowadzić do oferty zmodernizowany model Karoq. Bez rozgłosu znika za to z gamy względnie niedroga i praktyczna Škoda Fabia kombi. Z początkiem roku w gamie pojawiła się Škoda Enyaq Coupe iV oraz Enyaq RS iV. Elektryczne coupé Škody charakteryzuje się współczynnikiem oporu powietrza (cd) 0,234. Nowość czeskiej marki jest oparta na modułowej platformie dla samochodów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen. Coupé ma 4653 mm długości i 1879 mm szerokości. Jego wysokość wynosi 1622 mm, a rozstaw osi 2765 mm. Enyaq Coupe iV 60, który jest wyposażony w akumulator 62 kWh (netto: 58 kWh). Enyaq Coupe iV 80 ma również napęd na tylną oś i wytwarza moc 150 kW z akumulatora 82 kWh (netto: 77 kWh). Modele Enyaq Coupe iV 80x i Enyaq Coupe RS iV są wyposażone w drugi silnik na przedniej osi, dzięki czemu ma napęd na cztery koła. Enyaq Coupe iV 80x ma moc systemową 195 kW, podczas gdy topowy Enyaq Coupe RS iV dostarcza aż 220 kW z maksymalnym momentem obrotowym 460 Nm.
Suzuki
Pod koniec ub.r. Suzuki zaprezentowało drugą generację modelu S-Cross. Producent nie eksperymentował, wprowadzając technologie sprawdzone w poprzedniku, m.in. napęd na cztery koła ALLGRIP oraz szereg zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa. Nowinką, oprócz ciekawszego wyglądu, jest np. system multimedialny z 9-calowym wyświetlaczem. Nowy S-Cross jest napędzany silnikiem 1.4 Boosterjet (K14D) z układem mild hybrid 48V SHVS. Ciekawą nowością będzie model Jimny, ale w przedłużonej o 30 cm wersji 5-drzwiowej. Obecnie Jimny oferowany jest nad Wisłą wyłącznie w 2-osobowej wersji użytkowej.
Toyota
Duże nadzieje handlowe japońska marka wiąże z kompaktowym SUV-em Corolla Cross plasującym się pod względem wielkości poniżej modelu RAV4, a powyżej C-HR. Pojawi się on w salonach już wiosną. Nowy model powstał w oparciu o platformę TNGA (GA-C). Jego długość wynosi 446 cm, rozstaw osi sięga 264 cm, a szerokość 182 cm. Na rynkach azjatyckich nowy model będzie dostępny w wersji hybrydowej z 1,8-litrowym silnikiem o mocy 122 KM oraz benzynowej 1.8/140 KM.W lutym pojawił się sympatyczny maluch – Aygo X, czyli mocno zmodernizowane Aygo w wersji uterenowionej. Wiosną gamę modelu Proace City uzupełni wariant elektryczny. Pod koniec lata również niezwykle popularny CH-R zostanie poddany modernizacji. Ważną nowością Toyoty jest elektryczny SUV/crossover bZ4X długości 469 cm. Będzie on konkurował m.in. z Hyundaiem Ioniq 5 oraz Volkswagenem ID.4. Bliźniaczy model pojawi się również w ofercie Subaru, pod nazwą Solterra. Toyota bZ4X oferowana będzie z napędem na przednie koła lub AWD. Pierwsza z nich osiąga moc 204 KM (265 Nm), a druga – 217 KM (336 Nm). Zestaw akumulatorów trakcyjnych dla obu wariantów ma pojemność 71,4 kWh.
Volkswagen
W 2022 roku zadebiutują kolejne modele elektryczne Volkswagena – SUV ID. 5 już na dniach wjeżdża do salonów. Wkrótce pojawi się jedna z najciekawszych tegorocznych premier motoryzacyjnych, czyli model ID.Buzz.
Nim zakwitną jabłonie, w salonach Volkswagena pojawi się T-Roc po modernizacji, a już dostrzeżemy nową generację Multivana. Ten ostatni model debiutuje również w wersji hybrydowej plug-in. Multivan będzie oferowany w dwóch wariantach długości: 497,3 cm oraz 517,3 cm. Spore szanse na rynkowy sukces ma SUV-coupe Taigo pozycjonowany na pograniczu segmentów B i C, a zbudowany na bazie modelu T-Cross. Ma on długość 426 cm – to prawie 3 cm więcej niż w modelu T-Roc i 2 cm mniej niż Golf. Taigo przyciąga uwagę nieco śmielszym niż pozostałe crossovery i SUV-y Volkswagena wyglądem.
W połowie roku Volkswagen wprowadzi do oferty drugą generację modelu Amarok, spokrewnioną technicznie z modelem Ford Ranger. Pikap ten będzie również powstawał w fabryce Forda w Silverton w RPA. Nowy Amarok ma długość 5,35 m i jest o 10 cm dłuższy od swojego poprzednika. Jest od niego również szerszy. Pod jego maską będzie nadal pracował silnik V6 TDI. Wkrótce za to przyjdzie nam się pożegnać z modelem Passat w wersji sedan. W ofercie pozostanie jedynie kombi.
Volvo
W tym roku Volvo stawia na zwiększenie sprzedaży na rynku polskim i osiągniecie poziomu 12 tys. dostarczonych pojazdów. Ma w tym dopomóc umocnienie sprzedaży modelu XC60, którego firma chciałaby sprzedać co najmniej 5 tys. szt. Silnie zmienia się struktura dostarczanych pojazdów Volvo. Jeszcze kilka lat temu silniki Diesla montowano w ponad 70% pojazdów Volvo opuszczających polskie salony. W ub.r. było to już tylko 33%. Wstępne plany Volvo zakładały, że najpopularniejszym modelem elektrycznym marki będzie w 2022 roku bezemisyjna odmiana modelu XC40 Recharge. Okazuje się jednak, że Polacy kierują swoje zainteresowanie głównie do modelu C40 Recharge. I to najprawdopodobniej ten model będzie najchętniej wybieranym elektrykiem szwedzkiej marki nad Wisłą w 2022 roku. Pod koniec roku zadebiutuje elektryczny SUV Volvo wielkości modelu XC90, noszący zupełnie nową nazwę handlową. Do salonów docierają modele hybrydowe XC60 oraz XC90 z powiększonymi zestawami baterii z 11,6 na 18,8 kWh. Wzmocniono w nich silnik elektryczny z 87 na 145 KM (moment obrotowy z 240 na 309 Nm). Volvo uzupełnia też gamę o model XC40 P6 Recharge o mocy 231 KM. Wcześniej dostępna była tylko odmiana P8 z napędem na cztery koła o mocy 408 KM.■
Przemysław Dobrosławski