Jak pokazują najnowsze dane Eurostat, Polscy przewoźnicy pozostają kluczowi w przewozie towarów pomiędzy krajami członkowskimi. W ubiegłym roku polskie ciężarówki wykonały prawie 377 mld tonokilometrów, 8 mln mniej niż w 2022 r.
Europejski Urząd Statystyczny policzył, że na 20 kluczowych wewnątrzunijnych połączeń transportowych pomiędzy krajami członkowskimi polskie ciężarówki dominowały w przypadku 13. Spośród siedmiu pozostałych połączeń o największych wolumenach w przypadku czterech Polska była krajem początkowym lub docelowym.
Udział polskich firm transportowych w całości tonokilometrów wyniósł 20,3 proc. Na drugim miejscu były Niemcy (15,4 proc.), a na trzecim Hiszpania (14,2 proc.).
Polski sektor transportu drogowego, chociaż pozostaje na pierwszym miejscu, odnotował w 2023 r. nieznaczny spadek względem 2022 r. O ile w 2023 r. polskie ciężarówki wykonały prawie 377 mld tonokilometrów, o tyle w 2022 r. było to nieco ponad 385 mld tonokilometrów.
Zdaniem Europejskiego Urzędu Statystycznego cytowanego przez PAP, to jednak Niemcy odgrywają najważniejszą rolę w przewozie drogowym towarów wewnątrz Unii. Największy wolumen towarów przewieziono między Niemcami a Holandią, łącznie 83,3 mln ton dóbr. Drugi był przepływ pomiędzy Niemcami a Polską i wyniósł 69,2 mln ton. Niemcy, jako kraj pochodzenia lub kraj docelowy odpowiadały za ponad połowę największych przepływów między państwami UE (osiem z 15).
Chociaż Niemcy dominują w przepływie towarów wewnątrz Wspólnoty, to nie przekłada się to na wyniki ich branży transportowej. Udział niemieckich przewoźników w 2023 r. w towarach przywiezionych do lub wywiezionych z Niemiec wyniósł niecałe 50 proc. Co więcej, niemieckie tiry odpowiadały za przewiezienie jedynie 3,5 proc. towarów pomiędzy Polską a Niemcami. 95 proc. przewozów wykonali polscy przewoźnicy, na trzecim miejscu były ciężarówki z Litwy.
Według Eurostatu towary transportowane na terenie Niemiec w ramach transportu krajowego lub załadowane albo rozładowane w tym państwie stanowiły prawie jedną czwartą (22,8 proc.) całkowitego tonażu dóbr przewiezionych przez ciężarówki w całej UE. Ten kraj wraz z Francją, Hiszpanią, Polską i Włochami odpowiadał za 65 proc. transportu drogowego towarów w UE.