Od roku 2014 wpływowa organizacja Euro NCAP zamierza wystawiać oceny bezpieczeństwa samochodów również w oparciu o dostępność w ofercie poszczególnych producentów systemów automatycznego hamowania awaryjnego (AEB). Według Euro NCAP, systemy określanie jako AEB (Active Emergency Braking) pomogą w znaczący sposób podnieść bezpieczeństwo w ruchu drogowym, przyczyniając się do ograniczenia skutków zderzenia auta z innym pojazdem lub nawet powodując całkowite zatrzymanie samochodu bezpośrednio zagrożonego kolizją. W przypadku wykrycia niebezpiecznej sytuacji drogowej, która może doprowadzić do zderzania, system ostrzega kierowcę o zagrożeniu, a w razie braku reakcji człowieka automatycznie uruchamia hamulce. Według badań, popularyzacja systemów typu AEB mogłaby przyczynić się do ograniczenia liczby wypadków drogowych w Europie o ponad 25%, z których wiele następuje w wyniku braku uwagi kierowcy. Systemy typu AEB oferują w swoich samochodach przede wszystkim marki segmentu premium, jednak pozytywną tendencją jest przykład niektórych firm wolumenowych takich jak Mazda, Ford, Honda oraz Volkswagen, które dołączają omawianą technologię jako element wyposażenia standardowego lub opcjonalnego w swoich modelach (np. Mazda CX-5, Ford Focus, Honda Civic oraz Volkswagen up). Do tej grupy dołączyć ma również m.in. Fiat z modelem Panda trzeciej generacji. EuroNCAP, Samar