Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Indicata Market Watch

Samochody elektryczne osiągają doskonałe wyniki sprzedaży na rynku wtórnym i taki wniosek płynie z tytułowego raportu. Poza tym dominują spadki sprzedaży. Przyjrzyjmy się konkretnym założeniom badania Indicata Market Wach.

 

Tylko na Wyspach nie rosną ceny

Indeks cenowy opiera się na stałej puli pojazdów indeksowanych względem stycznia 2021, ale został zresetowany na początku nowego roku, co spowodowałoby typowy wzrost o około 2–4%, po którym zwykle następuje krzywa spadkowa średnich cen, napędzana cyklem życia pojazdu. W związku z tym, że czas realizacji zamówień na nowe samochody może sięgać nawet początku 2024 roku, a podaż używanych jest mocno ograniczona, ceny nadal rosną na wszystkich rynkach z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, gdzie w lipcu odnotowano spadek o 0,8 punktu procentowego w ujęciu miesięcznym.

W ciągu miesiąca ceny ponownie gwałtownie wzrosły w Turcji (+40,6 punktu procentowego), a w pozostałej części regionu w tym samym okresie odnotowano średni wzrost o 1,0 punkt procentowy. Od końca ubiegłego roku ceny w Wielkiej Brytanii są obecnie niższe o 2,6 punktu procentowego, w Turcji o 112,7 punktu procentowego wyższe w tym samym okresie, a w pozostałej części regionu średnie ceny są obecnie o 8,9 punktu procentowego wyższe niż pod koniec 2021 roku.

Rynki europejskie – komentarz

Raport w pigułce
  • Sprzedaż używanych samochodów w czerwcu 2022 roku wzrosła o 1,6% względem maja. Po wyłączeniu Turcji wzrost wyniósł 1,2%.
  • Czerwcowy wynik był o 15,7% niższy niż w czerwcu 2022, ale był też o 7,5% wyższy niż w czerwcu 2019.
  • Sprzedaż skumulowana za pierwszą połowę 2022 roku była o 10,1% niższa niż w pierwszej połowie 2021 roku i o 9,7% wyższa niż w tym samym okresie w 2020 roku. W porównaniu do roku sprzed pandemii (2019), wynik tego półrocza jest natomiast o 1% niższy.
  • Rejestracje taktyczne w czerwcu 2022 r. były o 6% wyższe niż w poprzednim miesiącu i o 44% niższe niż w czerwcu 2021 r., ponieważ priorytetem jest dostawa aut do klientów zewnętrznych.
  • Czerwcowa sprzedaż używanych aut elektrycznych wzrosła o 27% rok do roku, a sprzedaż używanych hybryd wzrosła w tym samym okresie zaledwie o 5%.
  • W tym samym czasie sprzedaż używanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi spadła odpowiednio o 22% i 18%.
  • Liczba dostępnych ofert w lipcu spadła o 2,8% w porównaniu z miesiącem wcześniej i obecnie jest o 6,5% niższa niż rok wcześniej.
  • Wszystkie układy napędowe odnotowały wzrost wskaźnika w ujęciu miesięcznym, ale w ujęciu rocznym rotacja używanych samochodów benzynowych spadła o 10% do 7,1x, a używanych samochodów z silnikiem Diesla o 14% do 7,5x.
  • Obrót stokiem samochodów elektrycznych wzrósł o 87% rok do roku do 8,3x, co czyni go najszybciej sprzedającym się układem napędowym, podczas gdy obrót zapasami hybryd wzrósł o 7% do 6,3x w tym samym okresie.
  • Trzy najlepiej sprzedające się pojazdy w wieku poniżej 4 lat w czerwcu pozostały niezmienione jedenasty miesiąc z rzędu, ale sprzedawały się o 3,5% szybciej niż w maju.
  • Najszybciej sprzedające się samochody używane w wieku poniżej 4 lat w kwietniu według wskaźnika MDS to wyłącznie samochody elektryczne – Tesla utrzymała dwa pierwsze miejsca, a Model Y pozostał na szczycie. Polestar 2 wyprzedził Kia Niro, zajmując trzecie miejsce z MDS wynoszącym 30,0 dni.

 

Ograniczenia dostaw odbijają się także na rynku używanych

Niedobory półprzewodników nadal negatywnie wpływają na rynek nowych i używanych samochodów. Nabywcy nowych aut otrzymują szacunkowe dane dotyczące dostaw do 2024 roku, podczas gdy branża wynajmu krótkoterminowego walczy o odpowiednią jakość i liczbę nowych samochodów, aby sprostać odradzającej się branży turystycznej. W związku z tym dealerzy zmagają się z problemem młodszych dostaw młodych samochodów używanych, aby zaspokoić zwiększony popyt pochodzący również od nabywców aut nowych, zmuszonych do znalezienia rozwiązania w zakresie mobilności do czasu przybycia ich nowego samochodu.

Sprzedaż samochodów używanych w regionie w czerwcu była o 1,6% wyższa niż w maju, natomiast względem czerwca 2021 nastąpił spadek o 15,7%. To oznacza że całkowita sprzedaż za pierwszą połowę tego roku była o 10,1% niższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Jedynymi krajami, w których nie odnotowano spadku sprzedaży w ujęciu rok do roku, są Dania i Francja, które są również jedynymi, w których dostępność aut wzrosła miesiąc do miesiąca. Kraje, w których spadek sprzedaży rok do roku był relatywnie mały, takie jak Wielka Brytania, Holandia i Turcja, mają jednocześnie relatywnie dobrą dostępność aut w porównaniu do początku lipca 2021 roku.

Połączenie tych dwóch czynników dowodzi, że na sprzedaż obecnie wpływa głównie ograniczona podaż. Z doniesień o czasie realizacji nowych aut dochodzącym do 2024 roku jest mało prawdopodobne, aby rynek aut używanych ustabilizował się w ciągu kolejnych 12–18 miesięcy.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych na rekordowym poziomie

W pojazdach elektrycznych wykorzystuje się zazwyczaj od dwóch do dziesięciu razy więcej półprzewodników niż w tradycyjnych samochodach z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, co ogranicza podaż, podczas gdy popyt na te auta wciąż jest wysoki.
Sprzedaż używanych aut elektrycznych wzrosła o 27% rok do roku, co stanowi wyraźny kontrast w stosunku do spadku o 15,7% dla wszystkich układów napędowych w całym regionie. W przypadku pojazdów hybrydowych sprzedaż nieznacznie wzrosła o 5% rok do roku.
Wszystkie układy napędowe odnotowały zwiększony popyt i obrót stokiem jest coraz szybszy. Njszybciej rotują obecnie auta elektryczne 8,3x w porównaniu do drugiego miejsca, jakie zajmują samochody z silnikiem Diesla, gdzie obrót stokiem wynosi 7,5x.

W normalnych warunkach rynkowych byłaby to dobra wiadomość, ale dealerzy mają problemy z zaspokojeniem tego popytu. Niski poziom sprzedaży nowych samochodów elektrycznych w poprzednich latach ogranicza liczba pojazdów trafiających na rynek wtórny, a producenci nie są obecnie w stanie wspierać rejestracji taktycznych, jak to zwykle robili w przeszłości. Chociaż taktyczne rejestracje wzrosły o 6% w czerwcu w porównaniu z poprzednim miesiącem, były one o 44% niższe niż w czerwcu 2021 roku, ponieważ prorytetem jest dostarczanie pojazdów do finalnych klientów.

Ten ruch w kierunku aut elektrycznych można zauważyć w naszym raporcie dotyczącym najszybciej sprzedających się aut używanych w wieku poniżej czterech lat, z wyłączeniem wolumenów niszowych, samochodów pochodnych od vanów i samochodów sportowych. W czerwcu po raz drugi z rzędu alternatywne układy napędowe zajęły trzy pierwsze miejsca. Tesla Model Y utrzymała pierwsze miejsce, sprzedając się o 36,7% szybciej niż najszybciej sprzedający się samochód z silnikiem spalinowym MG 3.

Dostępność samochodów używanych jest o 8,3% niższa niż rok do roku (po wyłączeniu z zestawienia Turcji). Przy silnym popycie na samochody używane, podaż jest mocno ograniczona z powodu dwuletniego spadku sprzedaży nowych samochodów i długiego czasu realizacji zamówień na nowe samochody, dealerzy nadal walczą o pozyskanie właściwych samochodów na stok.

Chociaż wyższe ceny samochodów używanych zwiększają marże, to wolumen sprzedaży cierpi z uwagi na brak aut. Dostępność aut spadła o kolejne 2,8% w porównaniu z początkiem czerwca, co oznacza cztery kolejne spadki z miesiąca na miesiąc. To sprawia, że poziom stoków dostępnych do sprzedaży jest o 6,5% niższy niż na początku lipca 2021 roku.

Tylko we Francji i Danii dostępność w lipcu była wyższa niż na początku poprzedniego miesiąca. Francja miała w pewnym sensie szczęście, gdyż na początku pandemii miała bardzo wysoki poziom stoków, co pozwoliło jej przetrwać kryzys lepiej niż innym większym rynkom. W Wielkiej Brytanii, która jest jedynym rynkiem samochodów z napędem prawostronnym, ceny są już przeszacowane. W związku z tym dostępność jest tam obecnie o 4,8% wyższa niż na początku lipca 2021 roku.
Nasz indeks średnich cen detalicznych opiera się na spójnej puli pojazdów indeksowanych względem stycznia 2021 r. i został zresetowany na początek nowego roku, co powoduje typowy wzrost o około 2–4%, po którym zwykle następuje napędzana cyklem życia krzywa spadkowa średnich cen. Ograniczenia dotyczące importu używanych samochodów w Turcji w połączeniu z niedoborem nowych samochodów spowodowały, że ceny detaliczne używanych samochodów wzrosły tam o 112,7 punktu procentowego w ciągu zaledwie sześciu miesięcy.

Polska – używane samochody elektryczne sprzedają się o 58% szybciej od innych układów napędowych

Jeśli chcesz szybko kupić i sprzedać używany samochód w Polsce, to auto elektryczne będzie najwłaściwszym wyborem. W czerwcu w tym segmencie rynku odnotowano 305% wzrostu rotacji stoku, w stosunku do roku poprzedniego, osiągając poziom 9,5x, co czyni go najszybciej sprzedającym się układem napędowym.Częściowo przyczyną gwałtownego wzrostu rotacji jest znikoma dostępność aut, o 5,6% niższa niż miesiąc wcześniej i aż o 35,4% niższa niż w początkach lipca ubiegłego roku.
Sprzedaż aut używanych w czerwcu była 6,1% niższa niż w poprzednim miesiącu, i aż o 26,9% niższa niż w czerwcu 2021. Całkowita sprzedaż za pierwszą połowę 2022 roku jest o 32,3% niższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku i o 39,6% niższa niż w pierwszych sześciu miesiącach 2019 roku.

W normalnych okolicznościach można by oczekiwać pewnych taktycznych rejestracji wspieranych przez producentów, ale przy niedoborach półprzewodników producenci muszą skupić się na sprzedaży docelowym klientom, co oznacza bardzo duży spadek sprzedaży samochodów używanych poniżej jednego roku, dokładnie o 91% r./r.

Nasze wskaźniki cenowe opierają się na spójnej puli pojazdów indeksowanych względem stycznia 2021 r. i zostały one zresetowane na początku nowego roku, co powoduje typowy wzrost o około 2–4%, po którym zwykle następuje napędzana cyklem życia krzywa spadkowa średnich cen. W związku z tym, że nic nie wskazuje na to, aby długi czas realizacji zamówień na nowe samochody miał się wkrótce skończyć, a popyt na rynku używanych samochodów znacznie wyprzedza ograniczoną podaż, odnotowaliśmy dalszy wzrost o 1,5 punktu procentowego w naszym indeksie cen detalicznych używanych samochodów, co oznacza, że ceny w lipcu są obecnie o 9,1 punktu procentowego wyższe niż pod koniec ubiegłego roku.■

Maciej Chomacki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj również
Popularne