„Ostatnia mila” to finalny etap procesu transportu towarów z centrum dystrybucyjnego do odbiorcy końcowego. Mimo że stanowi jedynie fragment całego łańcucha logistycznego, generuje znaczące koszty. W zależności od sektora, udział ten może się wahać od 40 proc.[1] do nawet 53 proc.[2] całkowitej wartości dostawy.
Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce, rosną również oczekiwania klientów dotyczące szybkości i elastyczności doręczeń. Z kolei nowe rozporządzenie dotyczące obowiązku tworzenia Stref Czystego Transportu nakłada dodatkowe ograniczenia na tradycyjne pojazdy spalinowe. Firmy logistyczne muszą więc dostosować swoje floty do nowych regulacji, co często wiąże się z koniecznością inwestycji w pojazdy nisko- lub zeroemisyjne. Wszystkie te czynniki sprawiają, że efektywne zarządzanie „ostatnią milą” staje się coraz większym wyzwaniem, wymagającym innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań logistycznych.
Wzrost znaczenia „ostatniej mili” wynika z kilku kluczowych czynników. Po pierwsze, rozwój e-commerce znacząco zwiększa zapotrzebowanie na efektywne rozwiązania logistyczne. Według danych PwC wartość polskiego rynku sprzedaży on-line w 2024 roku wynosiła około 140 mld zł, a prognozy wskazują na wzrost do 192 mld zł do 2028 roku, co odpowiada CAGR na poziomie 8%[3]. Ponadto presja na zrównoważony rozwój, wynikająca z rosnącej świadomości ekologicznej i regulacji prawnych, coraz silniej wpływa na konieczność redukcji negatywnego wpływu transportu na środowisko. Wg raportu Gemiusa, aż 41% badanych klientów przywiązuje do tego aspektu dużą wagę[4]. Ponadto, w odpowiedzi na problemy związane z zanieczyszczeniem powietrza i hałasem, coraz więcej miast wprowadza Strefy Czystego Transportu. Wynika to również z podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę nowelizacji ustawy, w myśl której miasta o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy, w których przekroczone zostały normy dwutlenku azotu (NO₂), są zobowiązane do wprowadzenia SCT. W związku z tym spalinowe samochody dostawcze stają się coraz mniej optymalnym rozwiązaniem dla „ostatniej mili”.
Wiele firm i miast w Europie powoli wdraża lekkie pojazdy elektryczne w swoich operacjach logistycznych. Przykładowo, Poczta Francuska (La Poste) konsekwentnie rozwija swoją flotę pojazdów elektrycznych oraz infrastrukturę logistyczną, aby sprostać rosnącym wymaganiom związanym z ekologiczną dostawą „ostatniej mili”. Obecnie dysponuje największą w Europie liczbą elektrycznych pojazdów dostawczych, obejmującą 37 000 sztuk, a do końca 2025 roku planuje zwiększyć tę flotę o kolejne 8 000 lekkich pojazdów elektrycznych[6]. Równolegle rozwija sieć miejskich hubów logistycznych, które umożliwiają przeładunek przesyłek z ciężarówek na bardziej ekologiczne środki transportu, co pozwala na realizację dostaw na ostatnim odcinku w sposób zeroemisyjny.
– Coraz więcej firm dostrzega potencjał lekkich pojazdów elektrycznych w realizacji dostaw na tzw. ostatniej mili. Co istotne, nie są to już wyłącznie duże przedsiębiorstwa — coraz częściej po takie rozwiązania sięgają także małe i średnie firmy. Elektryki miejskie mogą być wykorzystywane w wielu różnych sektorach: od przesyłek kurierskich, dostarczania niewielkich zamówień np. spożywczych, aż po prace związane z utrzymaniem terenów zielonych. Coraz popularniejsze staje się również wykorzystanie ich na terenie centrów logistycznych, gdzie liczy się mobilność i ograniczenie emisji spalin. Nasze pojazdy trafiły już do kilku takich obiektów, w których służą do przemieszczania się między halami oraz do obsługi infrastruktury technicznej – podsumowuje Maciej Płatek.
Wyzwania związane z tzw. ostatnią milą, potęgowane przez dynamiczny rozwój e-commerce i postępującą urbanizację, wymagają od przedsiębiorstw wdrażania ekologicznych i wydajnych środków transportu. Firmy coraz częściej poszukują alternatywnych rozwiązań, które nie tylko odpowiadają na rosnące oczekiwania klientów, ale również wpisują się w założenia zrównoważonego rozwoju. Mikromobilność może odegrać istotną rolę w logistyce miejskiej, zwłaszcza na jej najbardziej wymagającym etapie.
1 Deloitte. 2023 „Global Smart Last-Mile Logistics Outlook”.
2 https://www.wisesystems.com/blog/last-mile-statistics-2023-insights-innovations-trends/?utm_source=chatgpt.com
3 https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2024/e-commerce-w-polsce.html
4 Gemius. 2024 „E-commerce w Polsce”.
5 https://www.forbes.com/sites/stevebanker/2023/02/26/last-mile-delivery-visibility-and-vehicle-capacity/?sh=2cacec307f3c
6 https://www.lapostegroupe.com/en/reducing-the-environmental-footprint-of-logistics-activities1?utm_source=chatgpt.com