Ograniczona liczba stacji ładujących i wysoka cena największymi przeszkodami w zakupie elektryka.
W badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu „Nachodzi czas aut elektrycznych” polscy kierowcy zostali poproszeni o wymienienie zalet i wad samochodów elektrycznych. Ponad połowa z nich odpowiedziała, że największym atutem elektryków jest ich ekologiczność. Niemal jedna trzecia wspomniała też o możliwości ładowania pojazdu w domu. Do najczęściej wymienianych wad należały natomiast ograniczona liczba stacji ładujących i wysoka cena samochodu. Zwróciło na nie uwagę prawie 50 proc. ankietowanych.
Jak wynika z badania „Nadchodzi czas aut elektrycznych” Santander Consumer Multirent, zeroemisyjne pojazdy kojarzą się nam przede wszystkim z ekologicznością. Na tę zaletę zwróciło uwagę aż 55 proc. ankietowanych kierowców. W dalszej kolejności ankietowani wskazywali wygodną możliwość ładowania auta w domu (31 proc.). Co czwarty respondent chwalił również cichą pracę auta i brak uciążliwych odgłosów silnika (28 proc.). Podobny odsetek badanych wspomniał o dodatkowych przywilejach wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, czyli o darmowym parkingu w strefach płatnych i opcji poruszania się buspasem (26 proc.).
- Zauważamy, że ekologiczność takich pojazdów zdecydowanie bardziej doceniają kobiety (72 proc. wskazań do 41 proc. z grupy mężczyzn) – komentuje wyniki Piotr Półtorzycki, Dyrektor Sprzedaży i Współpracy z Importerami z Santander Consumer Multirent. – Natomiast panowie częściej dostrzegają bardziej bezpośrednie korzyści np. cichą pracę samochodu (33 proc. w porównaniu z 21 proc.). Benefity dla posiadaczy elektryków najbardziej interesują natomiast respondentów z metropolii powyżej 250 tys. mieszkańców (33 proc. wskazań).
Do elektryków najbardziej zniechęca zaporowa cena auta
Badani zapytani o największe wady samochodów elektrycznych, skupili się na wysokim koszcie zakupu (45 proc.). Niewiele mniej, bo 44 proc. wspomniało również o ograniczonej liczbie stacji ładujących. Jest to niezwykle ważny aspekt, biorąc pod uwagę przyrost elektryków na polskich drogach. Zwłaszcza zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych i dostawczych, którym niezbędna jest gęsta sieć ładowarek. W dalszej kolejności badani wspominali o niewielkim zasięgu na jednym ładowaniu (39 proc.), długim czasie ładowania (30 proc.) i problemach z utylizacją zużytych baterii (26 proc.).
- Wysoka cena elektryka zniechęca do zakupu tego auta niezależnie od dochodów. Za dużą wadę takich samochodów uznało ją aż 46 proc. osób z grupy najlepiej zarabiających z dochodem od 7 000 zł netto w górę – dodaje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent. – Ankietowani często wskazywali również ograniczoną liczbę stacji ładujących – co ciekawe – niezależnie od miejsca zamieszkania. Na tę niedogodność zwraca uwagę najwięcej osób mieszkających na wsiach (57 proc.) i w metropoliach powyżej 250 tys. mieszkańców (48 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Multirent metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) 26 - 27 sierpnia 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa aktywnych kierowców. Próba n = 645.
Santander Consumer Multirent