Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Bezemisyjnie dostarczyć towar

Firmy CFM chwalą się, że finansują bezemisyjne pojazdy, nie tylko samochody, a jednymi z głównych odbiorców są firmy kurierskie. Nic zatem prostszego, jak zapytać przedstawicieli tych firm, jak wygląda transport ostatniej mili, czy już są alternatywą dla aut spalinowych i jakie są perspektywy rozwoju tego rynku?


Radosław Kitala
Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska

Według stanu na koniec 2021 r. Arval na świecie zarządza flotą powyżej 300 tys. samochodów dostawczych, a Arval w Polsce jako branżowy lider ma ich już ponad 4 tys. Rozwiązania ostatniej mili w ostatnich latach stały się dla nas bardzo ważnym elementem oferty.
Mamy świadomość, że strefy czystego transportu w miastach, które w pewnym momencie zaczną powstawać na szeroką skalę, spędzają sen z powiek przedstawicielom branży transportowej. Dla firm świadczących usługi oraz dla dostawców korzystających z wysłużonych aut dostawczych będzie to oznaczało zakaz wjazdu do najważniejszych części miasta.

Szukając odpowiedzi na potrzeby naszych klientów, w kwietniu 2022 r. uruchomiliśmy nowy pakiet rozwiązań Arval Pro, który obejmuje m.in. wynajem elektrycznych samochodów dostawczych. Jeszcze kilka lat temu takie samochody wydawały się ciekawostką, której trudno będzie przebić się na rynku. Dziś w Arval tworzymy usługę, która jest skupiona na takich autach. Wszystko dzięki ogromnemu postępowi w rozwoju oferty aut użytkowych oraz dużym zmianom świadomości klientów. Jakiś czas temu cieszyliśmy się w Arval z pierwszych wynajętych aut eLCV, a w ubiegłym roku świętowaliśmy największą transakcję wynajmu zeroemisyjnych samochodów dostawczych. W czerwcu nasza flota wynajmowanych elektrycznych dostawczaków przekroczyła 500 sztuk.
Co istotne, uczestniczymy w programie „Mój elektryk” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dlatego klienci zainteresowani wynajmem elektrycznych aut dostawczych mogą liczyć na nasze wsparcie w uzyskaniu dotacji. Dzięki niej miesięczna rata wynajmu może być niższa nawet o 1000 zł, co sprawia, że pojazdy eLCV stają się jeszcze atrakcyjniejszą alternatywą dla konwencjonalnych pojazdów.

Wiemy doskonale, że mobilność jest kluczowa dla profesjonalistów wykorzystujących samochody użytkowe. Arval Pro zapewnia więc stały dostęp do pojazdów dostawczych, niezależnie od sytuacji, oraz oferuje elektryfikację floty, co pozwala na prowadzenie działalności także w strefach czystego transportu. Jest to więc jedno z rozwiązań, które wpisują się w trendy nowoczesnej logistyki miejskiej i w pełni realizują oczekiwania wobec transportu ostatniej mili.

W ramach Arval Pro klienci otrzymują:
pojazd dopasowany do prowadzonej przez nich działalności: zależnie od potrzeby są to pojazdy dostosowane do transportu żywności, na potrzeby przemysłu farmaceutycznego, pojazdy techniczne, pojazdy wykorzystywane przez osoby samozatrudnione. Pojazdy mogą być dodatkowo wyposażone np. w podnośniki, wywrotki, chłodnie, itd. – zależnie od potrzeb klienta;
rozwiązania zeroemisyjne: ambicją Arval jest przedstawienie klientom oferty odpowiednich pojazdów zelektryfikowanych, niezależnie od rodzaju prowadzonej przez nich działalności. Transformacja floty na pojazdy eLCV jest wspierana doświadczeniem zespołu Arval, który doradza np. w zakresie przygotowania infrastruktury ładowania czy sposobu użytkowania pojazdów elektrycznych;
kompleksowy pakiet usług: standardem Arval jest dostarczenie, poza samym pojazdem, kompleksowej usługi mobilności – w ramach płatności za wynajem, klienci otrzymują pakiet przeglądów, ubezpieczenie, serwis opon czy samochody zastępcze;
dostępność pojazdów: dążymy do tego, by w ofercie wynajmu średnioterminowego Arval (od 1 do 24 miesięcy), która sprawdza się doskonale w okresach wzmożonego zapotrzebowania na pojazdy użytkowe, pojazdy były dostępne od ręki;
bezpieczeństwo kierowców: pakiet szkoleń dla kierowców korzystających z pojazdów użytkowych, bazujący na doświadczeniach Arval Driving Academy;
dodatkowe usługi zwiększające mobilność: w ramach umowy z Arval, klient może korzystać z takich rozwiązań, jak Arval Car Sharing czy ArvalMobility Hub.

Arval Pro jest usługą wprowadzaną w pierwszej kolejności w Polsce, we Włoszech i Wielkiej Brytanii, a następnie będzie stopniowo wdrażany we wszystkich krajach, w których działa Arval. W polskim oddziale, w ramach przygotowań do wprowadzenia usługi Arval Pro, przygotowaliśmy flotę elektrycznych pojazdów użytkowych i rozpoczęliśmy współpracę z nowymi dużymi rynkowymi graczami, np.: firmą Maxus, by zapewnić klientom dostępność zeroemisyjnych aut dostawczych od ręki.

Debiut usługi Arval Pro został w Polsce uzupełniony o możliwość sprawdzenia przez klientów w praktyce takich pojazdów, jak elektryczny Fiat eDucato, Renault Master E-Tech Electric Furgon czy zupełna nowość na polskim rynku – elektryczny furgon Maxus Deliver 9.
Ponieważ w dostawach ostatniej mili kluczowa jest efektywność, w ramach pakietu Arval Pro będziemy oferować naszym klientom także elektryczne rowery cargo, które są przyszłością dostaw w dużych miastach. Pojazdy te szybko zyskują na popularności i zamawiane są przez największe firmy kurierskie, ponieważ realizują wszystkie oczekiwania stawiane przed nowoczesnym, miejskim transportem. Kurier może takim rowerem przewieźć jednorazowo nawet 200 kg ładunku.

 

Rafał Nawłoka
Prezes Zarządu DPD Polska

Pojazdy nisko- i zeroemisyjne stanowią znaczną część floty własnej DPD Polska. Praktyczne zastosowanie w przestrzeni miejskiej, czyli na przykład możliwość wjazdu w rejony zamknięte dla pojazdów spalinowych czy możliwość przemieszczania się buspasami, to nie jedyny powód rozwijania floty elektrycznej. Jest nim przede wszystkim wzmocnienie przez DPD group zobowiązania dotyczącego zmniejszenia śladu węglowego i odpowiedź na oczekiwania konsumentów, którzy świadomi zmian klimatycznych oczekują od firm działań w duchu zrównoważonego rozwoju. Obecnie dysponujemy ponad 230 samochodami elektrycznymi, które miesięcznie obsługują ok 450 tys. paczek.

Flota kurierskich busów elektrycznych została w ciągu roku podwojona i mimo ograniczonej dostępności tego typu pojazdów na rynku motoryzacyjnym planujemy do końca 2022 r. zwiększyć jej liczebność do 300. Nisko- i zeroemisyjna flota obejmuje także rowery cargo, których w barwach DPD Polska jeździ obecnie 35 i które z uwagi na swą specyfikę pozwalają ominąć bariery związane z cenami paliw i energii. Rowery cargo wspierają dystrybucję przesyłek realizowaną przez DPD Pickup Oddziały Miejskie i przyczyniają się do usprawnienia nadań, odbiorów i zwrotów, m.in. przez skrócenie dystansu do odbiorców paczek.

 

Monika Tomala
dyrektor Handlowy 99rent
Samochody elektryczne to przyszłość naszego biznesu. Elektryczne pojazdy osobowe z każdym miesiącem cieszą się rosnącym zainteresowaniem a przed nami rozwój sprzedaży elektrycznych pojazdów dostawczych. Rozbudowa infrastruktury w Polsce powoduje iż ładowanie jest coraz prostsze. Rośnie także dostępny zasięg na jednym ładowaniu.

Najważniejszymi argumentami do rozwoju sektora elektrycznych samochodów dostawczych są m.in. przepisy ograniczające emisję szkodliwych substancji, zaostrzające normy emisji spalin, przywileje bezpłatnego parkowania i wjazd na buspasy w miastach, przez co można szybciej i bliżej dotrzeć do klienta, oraz zapowiadane wprowadzenie stref miejskich z zakazem wjazdu pojazdów z silnikami spalinowymi.

Dla Grupy 99rent to ważny moment, gdzie obserwujemy tempo rozwoju tego sektora pojazdów, testujemy samochody i przygotowujemy się do rozszerzenia floty o dostawcze samochody elektryczne. Prowadzimy rozmowy z producentami samochodów na bazie zapytań, jakie do nas docierają.

Naszym zdaniem, biorąc pod uwagę specyfikę branży rent a car, faktorem ograniczającym jest wciąż brak wystarczająco rozbudowanej infrastruktury do ładowania samochodów, co będzie powodowało zwiększenie przestoju samochodów, niż to jest aktualnie przy eksploatacji pojazdów z napędami spalinowymi. Kluczem do rozwoju jest postęp technologiczny z odpowiednim tempem ładowania baterii w samochodach. Czas ładowania oznacza dla firmy rent a car przestój, a w codziennej walce z utrzymaniem wysokiej utylizacji floty to zwolnienie tempa, które dziś dzięki swojemu doświadczeniu utrzymujemy.

Jako Spółka jesteśmy w pełni gotowi, zarówno operacyjnie, jak i technologicznie, ale biorąc od uwagę presję kosztową na rynku, zwracamy również uwagę na zagrożenie ponadnormatywną eksploatacją pojazdów w kontekście ostatniej mili. Tutaj również liczy się tempo działania (dostawy), a niestety ma to wpływ na stan pojazdów.

Grupa 99rent działająca z sukcesami od 2008 r. w branży rent a car jako wysoko wyspecjalizowana w produkcie assistance i wynajmie pojazdów dla biznesu musi być przygotowana na zabezpieczenie w niedalekiej przyszłości klientów w samochody elektryczne pozwalające w przypadku awarii na kontynuowanie działalności. Naszym zdaniem elektryczna flota w branży rent a car jest naturalnym krokiem, który należy wykonać, aby być atrakcyjnym dostawcą świadczonej usługi wynajmu pojazdów.

 

Firat Dogu
Dyrektor Marketingu w UPS Polska

Od kilku lat konsekwentnie powiększamy flotę UPS o nowe pojazdy elektryczne. Obecnie nasza flota obejmuje 120 000 samochodów zlokalizowanych w 220 krajach, z czego 13 000 z nich napędzanych jest paliwem alternatywnym. Przez ostatnie lata przekonaliśmy się, że pojazdy elektryczne bardzo dobrze sprawdzają się w naszej działalności. W tym roku planujemy zakupić dodatkowo ponad 3700 pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, które będą wykorzystywane w Stanach Zjednoczonych i w Europie.

Największym wyzwaniem stojącym na drodze do pełnej elektryfikacji floty jest odpowiednie dostosowanie magazynów. Po wprowadzeniu pierwszych pojazdów elektrycznych do naszej floty w Wielkiej Brytanii zauważyliśmy problem, jakim było nocne ładowanie samochodów. Po podłączeniu kilkunastu samochodów dostawczych do ładowania, osiągaliśmy pułap mocy w magazynie. Zdaliśmy sobie sprawę z ogromu kosztów wynikających z rosnącego zapotrzebowania na energię elektryczną. W związku z tym nawiązaliśmy współpracę z wyspecjalizowanymi firmami UK Power Network i Moixa EV Fleet-Centred Local Energy System, które opracowały dla nas inteligentną technologię szybkiego ładowania pojazdów.

Samochody elektryczne to tylko jedno z wielu zrównoważonych rozwiązań transportu ostatniej mili. Aby zminimalizować negatywny wpływ emisji dwutlenku węgla na środowisko, rozwijamy również np. naszą sieć punktów odbioru paczek UPS Acces Points. Punkty odbiorów paczek są również wygodną formą dostawy dla klientów korzystających z ofert sklepów online, co lokalnym przedsiębiorcom pomaga zwiększyć atrakcyjność usług, liczbę klientów oraz obroty. Korzystanie z punktów dostaw UPS Access Points pozwala również zmniejszyć liczbę realizowanych dostaw, a tym samym zredukować emisję dwutlenku węgla na etapie ostatniej mili aż o 33% w porównaniu do dostaw realizowanych bezpośrednio na adres domowy.

W całej Europie rozwijamy również naszą flotę elektrycznych rowerów, które szczególnie sprawdzają się w realizacji dostaw w dużych miastach oraz w strefach zeroemisyjnych. Rowery mogą poruszać się po specjalnych trasach rowerowych, wąskich ulicach oraz strefach wyłączonych z ruchu drogowego, pozwalając na jeszcze efektywniejsze dotarcie do naszych klientów. Kurierzy UPS korzystają z elektrycznych rowerów już w ponad 30 miastach na całym świecie.
Jednymi z głównych celów przedstawionych w strategii ESG UPS jest elektryfikacja floty oraz osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 r.

 

 

Sebastian Anioł
Dyrektor Biura Innowacji Logistycznych InPost

W InPost działamy proaktywnie, bo wiemy, jak wielkim wyzwaniem jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla i jego negatywnego wpływu na środowisko naturalne. InPost jako lider elektryfikacji może pochwalić się nie tylko największą liczbą elektrycznych pojazdów kurierskich we flocie, ale i rozbudowaną infrastrukturą ładowania w oddziałach własnych.

Głównymi czynnikami determinującymi rozwój rynku transportu ciężkiego będą zmiany legislacyjne i cele, które wyznaczy rozporządzenie AFIR. Na drodze do osiągnięcia neutralności emisyjnej staje jednak brak systemu dofinansowania transportu ciężkiego – zarówno zakupu pojazdów, jak i rozwoju ogólnodostępnej sieci ładowania pojazdów ciężarowych.
Konieczne jest także dostosowanie sieci elektroenergetycznych do potrzeb, jakie przyniosą zmiany w transporcie ciężkim. Elektryczne pojazdy wysokotonażowe, dostępne obecnie na rynku, mają stosunkowo niskie zasięgi, co w przypadku transportu długodystansowego ma zdecydowanie większe znaczenie niż dla dostaw last mile. Konkludując, potrzebne są rozwiązania systemowe, których zastosowanie w znaczny sposób przyczyni się do redukcji emisji pochodzących z transportu.

 

Mariusza Tronta,
Dyrektor Działu Transportu w Żabka Polska.

W Żabce konsekwentnie inwestujemy w transport o alternatywnych napędach, bardziej przyjazny środowisku. Inwestycje te realizujemy z myślą o ochronie miast i ich mieszkańców przed szkodliwym wpływem smogu i hałasu. Od 2019 roku testujemy zeroemisyjne pojazdy dostawcze we współpracy z Grupą Volkswagen. Korzystamy z czterech elektrycznych transporterów ABT i dwóch e-Crafterów. W 2021 roku rozpoczęliśmy współpracę z Volvo Polska, w ramach której testowaliśmy zeroemisyjny pojazd Volvo FL Electric z zabudową chłodniczą, który dostarczał towar do sklepów na Śląsku. To pierwszy w Polsce w pełni elektryczny samochód dystrybucyjny zaprojektowany m.in. z myślą o pracy w mieście. W lipcu br. testowaliśmy też elektryczny pojazd ciężarowy Scania 25P. Zainwestowaliśmy także we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych w Nadarzynie oraz Plewiskach oraz w centrali firmy w Poznaniu.

Stopniowo modernizujemy również naszą flotę samochodów osobowych. Nowe, elektryczne i hybrydowe samochody redukują emisję gazów cieplarnianych i poziom hałasu, dzięki czemu mogą być z powodzeniem użytkowane w strefach czystego transportu. Naszą najnowszą inwestycją jest zasilenie floty pracowniczej 500 autami hybrydowymi Toyota Yaris Cross. Pierwsze egzemplarze są już użytkowane przez pracowników kadry terenowej, czyli partnerki i partnerów sprzedaży, rozwoju sieci, ekspansji, adaptacji oraz audytu. Kolejne auta dołączą do floty do końca 2022 roku.

Rozwój floty pojazdów elektrycznych i hybrydowych to nasz kolejny krok mający na celu ochronę środowiska i zmniejszenie śladu węglowego w miastach oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza. Działania na rzecz ograniczenia emisji w łańcuchu wartości są bowiem jednym z celów wyznaczonych w Strategii Odpowiedzialności firmy. Żabka planuje osiągnąć do 2025 roku neutralność klimatyczną w zakresie bezpośrednich emisji wynikających ze spalania paliwa w centrach logistycznych, związanych z flotą i czynnikami chłodniczymi oraz w zakresie pośrednich emisji wynikających z konsumpcji energii elektrycznej przez centra logistyczne i centralę firmy (zakres 1 i 2 emisji gazów cieplarnianych zgodnie z GHG Protocol). Cele dekarbonizacyjne Żabki zostały naukowo zweryfikowane i potwierdzone przez Science Based Targets – inicjatywę, która promuje odpowiedzialne oraz przejrzyste wyznaczenie celów redukcji śladu węglowego w oparciu o wiedzę naukową.



Przeczytaj również
Popularne