Wodorowy Hyundai Nexo to kolejny model koreańskiego producenta zasilany ogniwami paliwowymi. Samochód został zaprezentowany w Las Vegas, podczas targów elektroniki konsumenckiej CES 2018. Jak zapowiada Hyundai, sprzedaż auta rozpocznie się jeszcze w tym roku.
W przeciwieństwie do swojego poprzednika- Hyundaia ix35, korzystającego z tego rodzaju napędu, Nexo bazuje na unikatowej płycie podłogowej, która została stworzona specjalnie z myślą o pojazdach wodorowych. Konstrukcję samochodu zoptymalizowano, co ma się przełożyć na wyższy poziom zabezpieczenia pasażerów i przewożonych zbiorników z wodorem przed skutkami wypadków.
Trzy wysokociśnieniowe zbiorniki na wodór zamontowano pod tylną podłogą. W sumie mieszczą one 6,3 kg wodoru. Ogniwa paliwowe, które w wyniku utleniania wodoru na zimno wytwarzają energię elektryczną i - jako wynik „spalania” - parę wodną, generują moc 95 kW. Ta, oprócz silnika trakcyjnego, trafia również do - umieszczonych w bagażniku - baterii akumulatorów.
Hyudai Nexo wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 163 KM i rozwija moment obrotowy 395 Nm. Samochód do prędkości 96 km/h (60 mph) przyspiesza w czasie 9,9 s. Model ix35 FCEV, który był cięższy i miał słabszy silnik na ten sam manewr potrzebował 12,5 s.
Koreańczycy zapewniają, że na jednym - trwającym zaledwie kilka minut - tankowaniu Hyundai Nexo pokonać może do 600 km.
Warto wyjaśnić, że Hyundai Nexo nie jest pojazdem koncepcyjnym, lecz modelem produkcyjnym, który ma się pojawić na wybranych rynkach jeszcze w tym roku. Hyundai podkreśla, że auto przeszło szereg rygorystycznych prób potwierdzających jego przydatność w najróżniejszych warunkach drogowych i pogodowych. Testy obejmowały zakres temperatur od - 30 do +53 stopni Celsjusza i odbywały się przy różnych wartościach ciśnienia atmosferycznego czy wilgotności.
Konstruktorzy zwracają uwagę, że w temperaturze - 30 stopni Celsjusza Hyundai Nexo potrzebuje zaledwie 30 sekund, by uzyskać pełną sprawność wszystkich systemów (w tym ogniwa paliwowego). Wcześniejsze pojazdy hybrydowe Hyundaia aby uzyskać pełną sprawność i gotowość systemów potrzebowały trzykrotnie dłuższego czasu - aż 90 sekund. Trwałość układu napędowego szacowana jest na - co najmniej - 10 lat i 150 tys. mil (240 tys. km).
Hyundai nie sprecyzował, ile kosztować będzie przyjemność korzystania z modelu Nexo. Poprzednik, Hyundai ix35 FCEV, oferowany był tylko na kilku rynkach (np. w wybranych okręgach Kalifornii) w leasingu. Miesięczna opłata wynosiła 499 dolarów, producent nie przewidywał jednak możliwości wykupu pojazdu.
Mamy nadzieję, że w najbliższych latach powstaną w Polsce stancje tankowania wodoru i na naszych drogach również będzie można spotkać auta z ogniwami paliwowymi, na przykład takie jak choćby Hyundai Nexo