Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Wodorowy Hyundai Nexo wyjeżdża na drogi

Wodorowy Hyundai Nexo to kolejny model koreańskiego producenta zasilany ogniwami paliwowymi. Samochód został zaprezentowany w Las Vegas, podczas targów elektroniki konsumenckiej CES 2018. Jak zapowiada Hyundai, sprzedaż auta rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Hyundai Nexo - przódW przeciwieństwie do swojego poprzednika- Hyundaia ix35, korzystającego z tego rodzaju napędu, Nexo bazuje na unikatowej płycie podłogowej, która została stworzona specjalnie z myślą o pojazdach wodorowych. Konstrukcję samochodu zoptymalizowano, co ma się przełożyć na wyższy poziom zabezpieczenia pasażerów i przewożonych zbiorników z wodorem przed skutkami wypadków.

Trzy wysokociśnieniowe zbiorniki na wodór zamontowano pod tylną podłogą. W sumie mieszczą one 6,3 kg wodoru. Ogniwa paliwowe, które w wyniku utleniania wodoru na zimno wytwarzają energię elektryczną i - jako wynik „spalania” - parę wodną, generują moc 95 kW. Ta, oprócz silnika trakcyjnego, trafia również do - umieszczonych w bagażniku - baterii akumulatorów.

Hyudai Nexo wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 163 KM i rozwija moment obrotowy 395 Nm. Samochód do prędkości 96 km/h (60 mph) przyspiesza w czasie 9,9 s. Model ix35 FCEV, który był cięższy i miał słabszy silnik na ten sam manewr potrzebował 12,5 s.

Koreańczycy zapewniają, że na jednym - trwającym zaledwie kilka minut - tankowaniu Hyundai Nexo pokonać może do 600 km.

Hyundai Nexo - tyłWarto wyjaśnić, że Hyundai Nexo nie jest pojazdem koncepcyjnym, lecz modelem produkcyjnym, który ma się pojawić na wybranych rynkach jeszcze w tym roku. Hyundai podkreśla, że auto przeszło szereg rygorystycznych prób potwierdzających jego przydatność w najróżniejszych warunkach drogowych i pogodowych. Testy obejmowały zakres temperatur od - 30 do +53 stopni Celsjusza i odbywały się przy różnych wartościach ciśnienia atmosferycznego czy wilgotności.

Konstruktorzy zwracają uwagę, że w temperaturze - 30 stopni Celsjusza Hyundai Nexo potrzebuje zaledwie 30 sekund, by uzyskać pełną sprawność wszystkich systemów (w tym ogniwa paliwowego). Wcześniejsze pojazdy hybrydowe Hyundaia aby uzyskać pełną sprawność i gotowość systemów potrzebowały trzykrotnie dłuższego czasu - aż 90 sekund. Trwałość układu napędowego szacowana jest na - co najmniej - 10 lat i 150 tys. mil (240 tys. km).

Wodorowy Hyundai NexoHyundai nie sprecyzował, ile kosztować będzie przyjemność korzystania z modelu Nexo. Poprzednik, Hyundai ix35 FCEV, oferowany był tylko na kilku rynkach (np. w wybranych okręgach Kalifornii) w leasingu. Miesięczna opłata wynosiła 499 dolarów, producent nie przewidywał jednak możliwości wykupu pojazdu.

Mamy nadzieję, że w najbliższych latach powstaną w Polsce stancje tankowania wodoru i na naszych drogach również będzie można spotkać auta z ogniwami paliwowymi, na przykład takie jak choćby Hyundai Nexo

Przeczytaj również
Popularne