Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Toyota Verso - Internacjonalnie

Japońskie auto z niemieckim silnikiem zaprezentowano polskim dziennikarzom we Francji, samochody przywieziono z Belgii, a imprezę obsługiwali Hiszpanie. Czemu nie, w końcu świat stał się globalną wioską.

W 2013 roku Toyota zaprezentowała gruntownie zmodernizowanego minivana Verso, opracowanego przez Toyotę wyłącznie na rynek europejski. Od tego momentu za rozwój projektu w całości odpowiada europejski oddział koncernu.
Verso jest zarazem pierwszym modelem Toyoty, dla którego proces planowania produktu, stylistyka nadwozia i wnętrza, prace badawczo-rozwojowe oraz sama produkcja odbywają się wyłącznie w Europie, za co autonomicznie odpowiada Toyota Motor Europe.

Co nowego?
Jeżeli wierzyć działowi PR Toyoty, a nie mamy podstaw, aby im nie wierzyć, to w modelu, który w 2013 roku przeszedł gruntowny lifting. zmieniono 470 części. Przez 12 lat sprzedaży w Europie Verso kupiło 700 tysięcy klientów. Przez pewien okres był on alternatywą dla kombi w segmencie C, którego, jak zapewne fleet managerowie doskonale pamiętają, nie było. Obecnie już jest, więc nowe Verso musi powalczyć o innych klientów. Klientów indywidualnych ma zachęcić nowa stylistyka i jeszcze lepsza funkcjonalność, natomiast klientów biznesowych nowa jednostka napędowa 1.6 D-4D.
Dodatkowym atutem ma być nowy kolor nadwozia i dwa nowe wzory obręczy aluminiowych. We wnętrzu zmieniono także kilka elementów: wzory tapicerki, drążek skrzyni biegów czy system multimedialny. Z rzeczy wartych odnotowania, nawigację 3D wraz z trzecim rzędem siedzeń możemy mieć za niewielka dopłatą – 990 zł. Jednak nie dlatego nasza redakcja została zaproszona na południe Francji. Powód był zupełnie inny.

Silnik 1.6 D-4D
Toyota, mówiąc nomenklaturą pokerową, zagrała all in, czyli mówiąc inaczej – vabank, decydując się na nierozwijanie silników Diesla. Wynika to z faktu, że dominującą technologią w koncernie mają być hybrydy. Jednak gdyby było tak, że jeżeli czegoś nie produkujemy to tego nie mamy, to w większości państw Europy nie jeżdżono by samochodami, bo ich nie produkują. Dlatego Toyota kupiła, chociaż nie kompletny, ponieważ dostarcza do niego oprogramowanie, nowy silnik Diesla od koncernu BMW. Wynikało to z faktu, że w tym segmencie około 50% sprzedawanych w Europie modeli jest wyposażona właśnie w silniki Diesla o pojemności 1.6.
Silnik został połączony z 6-stopniową skrzynią biegów Toyoty. Będąc o 20 kg lżejszym niż jednostka 2.0 D-4D Toyoty, rozwija moc 112 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1750–2250 obr./min. Dzięki tym parametrom, Verso 1.6 D-4D osiąga 100 km/h w 12,7 sekundy oraz prędkość maksymalną 185 km/h.
Względem dotychczasowego silnika 2.0 D-4D o 8% obniżone zostało zużycie paliwa, które wynosi teraz średnio 4,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Pomaga w tym system Stop & Start, stosowany w Verso po raz pierwszy.
Tyle cyfr, teraz sprawdźmy, jak Verso spisało się pod ciężką nogą redaktora.

Pod górkę
Bazę prezentacji mieliśmy w Nicei, a to już rzut przysłowiowym beretem od tras rajdu Monte Carlo czy od dróg biegnących wzdłuż Lazurowego Wybrzeża. Nie było nam jednak dane pojeździć po tych drogach. Za to trasa przebiegała autostradami i po okolicznych górach. Silnik, co podkreślano, jest cichy i może być oszczędny. Kolegom po fachu spalił ponad 7 litrów, natomiast naszej załodze 5,7, a czas dojazdu na miejsce mieliśmy taki sam. Jeżeli od takiego samochodu, z takim silnikiem oczekujemy imponujących osiągów, to możemy być zawiedzeni, ale jeżeli zdecydujemy się go użytkować zgodnie z przepisami, nie powinno być problemu. Nawet przyspieszenie od 80 i 120 km/h występowało. Nie wgniatało w fotel, ale było płynne i bezpieczne. To dobry wybór dla klientów biznesowych, którzy sporadycznie wożą rodzinę lub komplet pasażerów, natomiast jeżeli ktoś decyduje się na Verso z zamiarem jazdy przez większość czasu eksploatacji z całą załoga na pokładzie, radzimy większy silnik.

Sprzedaż Toyoty Verso w Polsce
Toyota Verso jest od lat jednym z najbardziej popularnych minivanów w Polsce. Rok 2013 zakończyła ze sprzedażą 1008 egzemplarzy, co dało jej trzecie miejsce w segmencie. W styczniu 2014 roku jest już liderem rynku, z niemal dwukrotnie wyższą sprzedażą niż drugi Citroën C4 Picasso. Po pierwszym miesiącu sprzedaży w 2014 roku Verso ma ponad 22-procentowy udział w swoim segmencie.

4. Toyota

Kto testował: Tomasz Siwińsk

Co: Toyota Verso

Gdzie: Nicea

Kiedy: 12.02.2014

Ile: 240 km

Toyota w każdym calu, do bólu praktyczna, poukładana i akuratna.

Silnik sprawdza się, kiedy jedziemy po płaskim i bez kompletu pasażerów, jeżeli dodamy wzniesienie i załogę zaczyna brakować momentu.

Przeczytaj również
Popularne