Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Peugeot 308 - Obszerniejszy lew

Nowe kompaktowe kombi Peugeota – model 308 SW – jest jednym z najobszerniejszych pojazdów tego typu dostępnych w Polsce, a do tego pierwszym kompaktem, w którym pod maską znajdziemy wyłącznie trzycylindrowe silniki benzynowe. Nie są to jedyne ciekawostki, jakie dostrzeżemy we francuskim kombi.

Pod koniec zeszłego roku debiutowała na rynku polskim druga generacja modelu 308. W połowie tego roku do oferty dołączyła jeszcze bardziej praktyczna wersja kombi, oznaczona dodatkowym przydomkiem SW.

Niższy i dłuższy
Dotychczasowy model 308 SW miał być pojazdem wielozadaniowym, pełniącym funkcję zarówno modelu kombi, jak i po trosze pojazdu rekreacyjnego i vana. Obecny model to wyłącznie samochód kombi. Premierowy Peugeot jest od poprzednika 8,3 cm niższy (147,2 cm wliczając relingi), ale jednocześnie 8,5 cm dłuższy (458,5 cm) oraz 4,8 cm szerszy (186,4 cm). Do tego ma 2,8 cm większy rozstaw osi. W porównaniu z hatchbackiem, model kombi jest też 33 cm dłuższy i ma 11 cm większy rozstaw osi. To bardzo dużo, co wyraźnie przekłada się na ilość miejsca we wnętrzu. Na przykład pasażerowie w drugim rzędzie dysponują o 3 cm większą przestrzenią na kolana niż w hatchbacku. Pozostałe centymetry nadwozia skonsumował bagażnik. W nowym modelu zrezygnowano jednak z oferowania wersji siedmioosobowej.
Producent postawił w Peugeocie 308 SW na stonowany wygląd, który może być akceptowany przez długie lata. Nie ma w nim przerośniętego grilla jak w poprzedniku, a nadwozie prezentuje się bardziej elegancko. Trzystaósemka jest jednym z pierwszych modeli na rynku, w którym w przednich lampach są montowane diody full LED, choć, niestety, dopiero w wersji Allure. W jednym reflektorze może się zatem znaleźć 31 diod, które służą jak światła dzienne, mijania oraz drogowe.

Więcej przestrzeni
Ponadprzeciętnie dobrze jak na segment C prezentuje się kabina Peugeota, zwłaszcza w bogatszych wersjach. Jest tu przytulnie i otaczają nas niezłej jakości materiały. Konstruktorzy Peugeota zastosowali w kabinie oryginalny zestaw wskaźników umieszczony w polu widzenia kierowcy tuż nad niewielką kierownicą. Patent ten Peugeot zastosował już w modelach 208 i 2008. W zestawie zegarów intryguje nienaturalny bieg wskazówki obrotomierza, która wraz ze wzrostem obrotów wędruje od prawej do lewej. Docenimy za to położenie drążka zmiany biegów, który jest wygodnie umieszczony na wysokiej konsoli środkowej. W centralnej części deski rozdzielczej zamontowano naciskowy (a nie dotykowy) ekran LCD o przekątnej 9,7 cala (standard od drugiego poziomu wyposażenia), za pomocą którego możemy obsługiwać m.in. klimatyzację, radio i nawigację. Przełączanie między kolejnymi ekranami w celu dokonania zmian ustawień wymaga wprawy i odrywania wzroku od jezdni w stopniu większym niż przy zastosowaniu klasycznych rozwiązań. Francuzi pomyśleli co prawda o montażu w samochodzie gniazda 230V czy też obszernych schowków, ale kompletnie zapomnieli o sensownych uchwytach na kubki.
Bagażnik wg VDA ma pojemność 556 l (z pełnowymiarowym kołem zapasowym) lub 610 l bez niego. Maksymalnie może on mieć pojemność 1660 litrów. To zdecydowanie jeden z najlepszych wyników w segmencie, bo np. Ford Focus kombi oferuje 1516 l, Opel Astra 1550 l, a Volkswagen Golf Variant 1620 l.

Dzięki obniżeniu masy trzystaósemki, producent uznał, że ma sens zastosowanie pod maską wyłącznie trzycylindrowych jednostek benzynowych Pure Tech o pojemności 1,2 litra, które osiągają moce 110 i 130 KM.

Tylko trzy cylindry
Zastosowanie nowej płyty podłogowej EMP2 (lżejszej o 70 kg niż w poprzedniku) oraz odchudzenie wielu podzespołów zaowocowało obniżeniem masy pojazdu przeciętnie o 140 kg. W zawieszeniu kompaktowego Peugeota zastosowano klasyczne rozwiązania: kolumny MacPherson z przodu i belkę skrętną z tyłu. Dzięki obniżeniu masy trzystaósemki, producent uznał, że ma sens zastosowanie pod maską wyłącznie trzycylindrowych jednostek benzynowych Pure Tech o pojemności 1,2 litra, które osiągają moce 110 KM (maks. 205 Nm przy 1500 obr./min) oraz 130 KM (205 Nm przy 1750 obr./min). Pierwszy z nich jest dostępny tylko z manualną skrzynią 5-biegową, a drugi z przekładnią o sześciu przełożeniach lub automatem EAT6. Motory te dysponują 95% maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1500–3500 obr./min. Według producenta, mają one spalać ok. 18% mniej paliwa niż silniki 4-cylindrowe, a więc przeszło 1 l na 100 km mniej. Za to tyle cylindrów mają diesle: 1.6 HDi o mocach 92 i 115 KM (230 Nm przy 1750 obr./min i 270 Nm przy 1750 obr./min), które będą się cieszyć prawdopodobnie największym wzięciem. Topowym modelem jest motor 2.0 HDi o mocy 150 KM (370 Nm przy 2000 obr./min). Ciekawostką w Peugeocie jest opcjonalny pakiet Sport. Po wciśnięciu odpowiedniego przycisku na środkowej konsoli poprawia się reaktywność pedału gazu i usztywnia wspomaganie kierownicy. Do tego wzmocnieniu (z głośników) ulega dźwięk silnika, a podświetlenie zegarów zyskuje kolor czerwony. Na komputerze pokładowym możemy wówczas śledzić przeciążenia pojazdu oraz np. aktualnie generowany moment obrotowy.

Korzystny cennik
Już w standardzie wersji Access Peugeot 308 SW (od 69 700 zł) oferuje pożądane przez nabywców wyposażenie, tj.: klimatyzację, radio CD mp3, tempomat, elektryczne szyby z przodu i komputer pokładowy. Kombi jest więc 4 tys. zł droższe od hatchbacka w identycznej kompletacji. Trzon sprzedaży ma stanowić – wg importera – drugi poziom wyposażenia, Active w cenie od 74 700 zł. W nim znajdziemy np. ekran dotykowy z USB i bluetooth, skórzaną kierownicę i felgi aluminiowe. W najwyższej wersji Allure (od 81 900 zł) trzystaósemka ma już reflektory Full LED, światła przeciwmgielne, czujniki parkowania z przodu i z tyłu czy elektryczny hamulec postojowy. Tylko w tej wersji możemy dokupić system bezkluczykowego dostępu, monitor martwego pola w lusterkach lub pakiet z aktywnym tempomatem, systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania. Na liście opcji są m.in. nawigacja (+2100 zł), szklany dach (+1800 zł) oraz elektrycznie sterowane skórzane fotele (9700 zł). Praktycznym rozwiązaniem może się okazać Park Assist II generacji umożliwiający parkowanie równoległe i prostopadłe.
Mimo zdobycia przez model 308 prestiżowego tytułu Car of the Year, mocno obniżono prognozy sprzedażowe tego modelu nad Wisłą. W tym roku Peugeot zamierza dostarczyć na polski rynek 3000 trzystaósemek, z czego 750 szt. ma stanowić wariant kombi SW. Jesienią zeszłego roku chłonność naszego rynku na ten model był szacowany na 5 tys. szt. rocznie.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Peugeot 308 SW

Gdzie: Olsztyn

Kiedy: 2.06.2014

Ile: 200 km

Funkcjonalne nadwozie, pojemny bagażnik..

Brak sensownych uchwytów na kubki..

Przeczytaj również
Popularne