Podczas konferencji prasowej, zorganizowanej z okazji wprowadzenia na rynek unowocześnionego Peugeota 208, zapytałem, czy unowocześnienie to obejmuje układy: nośny, jezdny i sterowania pojazdu. Odpowiedziano, że nie. To raczej tzw. lifting, czyli rodzaj odświeżenia wyglądu zewnętrznego oraz wystroju wnętrza nadwozia. Dodam, że wprowadzono też nowe elementy wyposażenia, wspomagające kierowcę podczas jazdy i nowe elementy umożliwiające personalizację modelu 208.
Peugeot 208 jest reprezentantem segmentu B, niewielkich pojazdów typu miejskiego. Segmentu popularnego, który stanowi około 30% sprzedaży na europejskim rynku. Samochody tego segmentu popularnością ustępują tylko tzw. kompaktom. Model 208 jest najlepiej sprzedawanym spośród pojazdów marki Peugeot i wraz z uterenowionym modelem 2008, został wyprodukowany w liczbie 1 miliona egzemplarzy. Jego światowa premiera miała miejsce w marcu 2012 r. Zastąpił on model 207, który z kolei był konstrukcyjnym następcą „dwieścieszóstki”, a więc modelu, który architekturą nadwozia i wygodą jazdy wówczas wyprzedzał konkurentów z segmentu B. Tak więc 208 jest spadkobiercą najlepszych wzorów w budowie niewielkich pojazdów.
Nadwozie
Nad projektem, fabrycznie oznaczonym A9, pracowano od 2008 r. Aby obniżyć masę własną, konstruktorzy, w porównaniu z 207 zmniejszyli o 6 cm zwis przedni pojazdu i o 1 cm zwis tylny. Zmniejszono też wymiary przedniej ramy pomocniczej, przy pozostawieniu płyty podłogowej PSA „numer 1”, na której był budowany model 207. Wprowadzono laserowe spawanie dachu nadwozia i na szeroką skalę zastosowano panele ze stali o bardzo wysokiej i ultra wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Zabiegi te doprowadziły, np. w porównaniu do modelu 207 z tym samym silnikiem 1.4 HDi, do zmniejszenia o 110 kg masy własnej, która w podstawowym wyposażeniu 208 wynosiła 975 kg.
Nadwozie Peugeota 208 było nie tylko wytrzymałe i dobrze chroniło jadących w razie wystąpienia zderzenia. Odznaczało się też estetyczną stylizacją, w tym nowym u Peugeota wzornictwem pasa przedniego, wraz z charakterystycznym kształtem lamp przednich (reflektorów), jak i tzw. atrapy (osłony) chłodnicy. Lampy tylne natomiast otrzymały kształt bumerangu. Starano się wyprofilować nadwozie i osłonić podwozie w celu uzyskania korzystnej wartości współczynnika oporu powietrza i uzyskano wynik Cx=0,29.
Warto dodać, że zawieszenie przednie i tylne miało koncepcję konstrukcyjną przeniesioną z modelu 207. Zmieniono jednak jego charakterystykę pracy, by poprawić stabilność pojazdu w ruchu, jednocześnie zachowując wygodę jazdy.
Estetyczne wnętrze
Wnętrze nadwozia estetyką projektu nawiązywało do bryły zewnętrznej. W jego projektowaniu brał też udział polski designer Adam Bazydło, którego dziełem jest tablica rozdzielcza. Wskaźniki na niej umieszczone nie odczytuje się patrząc wewnątrz obwodu koła kierownicy, jak to jest w większości pojazdów innych marek, lecz nad jej obwodem. Kierownica bowiem ma mały obwód, a wskaźniki umieszczono dość wysoko. Wzorniczo wygląda to atrakcyjnie, ale kierowcy są różnego wzrostu i niektórym z nich obwód koła kierownicy przysłania tarcze wskaźników.
Z wyjątkiem podstawowego poziomu wyposażenia pojazdu, w konsoli środkowej tablicy rozdzielczej umieszczono duży 7-calowy kolorowy ekran dotykowy z dostępem do różnych funkcji, np. radia, zestawu Bluetooth i odtwarzacza plików muzycznych. Za dopłatą instalowano system nawigacji satelitarnej. Wnętrze dobrze izolowano akustycznie, według wzoru z modelu 508, i było ono wygodne dla siedzących z przodu oraz z tyłu, gdyż jego szerokość na wysokości podłokietników tylnych wynosiła 1408 mm.
Unowocześniony 208
Po trzech latach obecności na rynku nie trzeba więc było wprowadzać radykalnych zmian w modelu 208. Skoncentrowano się tylko na odświeżeniu jego wizerunku. W ścianie przedniej nadwozia najbardziej widoczna jest zmiana kształtu zderzaka. Asystują mu w tym względzie poszerzony wlot powietrza do komory silnika (tzw. grill), otoczony pogrubioną chromowaną listwą. W poszyciu zewnętrznym nadwozia zauważymy jeszcze chromowane listwy wokół szyb i dość znamienną nowość, a mianowicie kształt kloszy tylnych lamp zespolonych – zamiast ukształtowania przypominającego bumerang, są teraz z charakterystycznym śladem „potrójnych pazurów”, dające efekt 3D. Do tego jeszcze dochodzą nowe tarcze kół jezdnych, od stalowych 15-calowych obręczy, przez 16-calowe ze stopów lekkich, po 17-calowe Carbone przeznaczone dla Peugeota 208 GTi.
We wnętrzu nadwozia spotykamy, ten sam co przed odświeżeniem pojazdu, 7-calowy ekran dotykowy, który teraz jeszcze bardziej ułatwia dostęp do różnych funkcji: radio, nawigacja, telefon, komputer pokładowy, Internet i korzystanie z mobilnych technologii – Bluetooth i gniazda USB. Jest też nowa funkcja MirrorScreen pozwalająca na wyświetlenie obrazu ze smartfona i swobodne korzystanie z jego aplikacji.
Odświeżony Peugeot 208 jest jednym z nielicznych hatchbacków w segmencie B w opcji oferującym Park Assist, czyli system wspomagania parkowania, umożliwiający bez udziału kierowcy równoległe zaparkowanie pojazdu i wyjazd z miejsca postojowego. Pomocny w miejskiej jeździe jest system Active City Brake, który automatycznie uruchamia hamulce zapobiegając najechaniu na poprzedzający pojazd podczas jazdy z prędkością poniżej 30 km/h. Od drugiego poziomu wyposażenia pojazdu w opcji oferowana jest kamera cofania połączona z kolorowym ekranem samochodu.
Zmieniona gama silników
W modelu 208 z 2012 r. zastosowano nowe rozwiązania w całej gamie oferowanych silników. Przyczyniły się one do redukcji emisji CO2 średnio o 34 g/km w porównaniu do gamy jednostek napędowych modelu 207 w momencie jego debiutu rynkowego. Podkreślano, że do osiągnięcia takiego rezultatu przyczyniły się wówczas nowe benzynowe silniki 3-cylindrowe o fabrycznym kodzie EB (pojemność skokowa – moc: 999 cm3 – 68 KM i 1199 cm3 – 82 KM). Pracowano nad nimi trzy lata i, np. w porównaniu do 4-cylindrowych silników o analogicznej mocy, silnik 3-cylindrowy 1.2 VTi miał o 21 kg mniejszą masę oraz wykazywał się o 25% zmniejszonym zużyciem paliwa, a więc mniejszą emisją CO2.
Zdobyte doświadczenie w stosowaniu 3-cylindrowych silników pozwoliło na szersze stosowanie tych źródeł napędu. W unowocześnionym modelu mamy do dyspozycji trzy odmiany takich silników. Są to: 1.0 PureTech o pojemności skokowej 999 cm3 i mocy 68 KM oraz 1.2 PureTech 1199 cm3 występujący w dwóch zakresach mocy: 82 i 110 KM. Ofertę silników wzbogacają jednostki 4-cylindrowe, jedna benzynowa 1.6e-THP o pojemności skokowej 1598 cm3 i mocy 208 KM oraz wysokoprężna 1.6 Blue HDi 1560 cm3 występująca w dwóch zakresach mocy 75 i 99 KM.
Producent chwali się zwłaszcza wysokoprężnym silnikiem o mocy 75 KM, który wspomagany mechaniczną skrzynią biegów i systemem start-stop wykazuje się bardzo małym zużyciem paliwa, zmierzonym w cyklu pozamiejskim – 3 dm3/100 km!
Kto testował: Zdzisław Podbielski
Co: Peugeot 208
Gdzie: Iława
Kiedy: 11.06.2015
Ile: 100 km
Dobrze wzorniczo, nawet atrakcyjnie opracowana bryła nadwozia i precyzyjnie działające urządzenia sterowania pojazdem, zwłaszcza wspomagana elektrycznie przekładnia kierownicza
Wysokie ceny dodatkowego wyposażenia pojazdu, nawet za klimatyzację trzeba dopłacić