Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Mercedes Sprinter - Szybki i skuteczny

Mercedes Sprinter 316 CDI w wersji furgon to oferta skierowana do… większości użytkowników samochodów dostawczych. W jego przemyślanej, uniwersalnej konstrukcji każdy może znaleźć coś na miarę własnych potrzeb. A nawet więcej.

W sylwetce prezentowanego pojazdu zgodnie z obowiązującą modą dominuje nowatorski, wciąż aktualny zarys dynamicznego pojazdu dostawczego, a wewnątrz nowe zdobycze techniki. Stylistyka Mercedesa, jeśli może nawet nie bazuje już na rewolucyjnych założeniach stylizacyjnych, tak jak miało to miejsce w przypadku nadwozia pierwszego modelu, to z pewnością do nich nawiązuje. Do tego oferuje świetne wykończenie i topowe materiały, wśród których nawet plastik jest trochę mniej plastikowy. Do tego nietypowy w takich autach, bo zbliżony do samochodów osobowych, komfort prowadzenia. Uzyskano to dzięki znakomitemu wyciszeniu wnętrza, sporej przestrzeni w kabinie oraz wyjątkowo wygodnej pozycji za kierownicą z wieloma znamionami bogatego wyposażenia. Pozostałe urządzenia sterowania rozplanowano w sposób mogący wprawić w uwielbienie dla istoty jazdy. W tym aucie znowu może cieszyć każda zmiana biegu, każde hamowanie i przyspieszanie związane z lekkością reakcji układów zawieszenia, przeniesienia napędu czy żywiołową reakcją silnika.
Prezentowany Sprinter Furgon ze 160-konnym, widlastym silnikiem okazał się pojazdem o wielu obliczach. Z jednej strony, to podstawowe narzędzie pracy dla każdego kierowcy, skupionego na terminowym dostarczaniu ładunków oraz bezpiecznym i ekonomicznym przemierzaniu każdych odległości. Przede wszystkim w jego przestrzeni ładunkowej o średniej z dostępnych wersji kubaturze jest wystarczająco dużo miejsca i przemyślanych kotw mocujących, pozwalających na dowolną aranżację i zagospodarowanie. Z drugiej strony, żywiołowa reakcja mocnego silnika i znakomite właściwości jezdne wraz z niezłymi osiągami przemawiają za dość dynamicznym jak na samochód dostawczy stylem jazdy. Wskazuje na to również łatwość i przewidywalność prowadzenia podczas pokonywania zakrętów czy niespodziewanie neutralne, w kontekście tylnonapędowego podwozia, zachowanie podczas jazdy na drogach z koleinami. Zestrojenie zawieszenia może zadziwiać właściwym działaniem niezależnie od obciążenia i warunków jazdy. W pojeździe takim jak ten jest to bardzo istotne.


Brzmienie silnika Mercedesa jest rasowe, głębokie. Swym charakterystycznym, cichym klangiem na wolnych obrotach uzmysławia pracę wielocylindrowego diesla o dużej pojemności. Dla potrzeb dostawczego Sprintera wygładzono jego temperament na korzyść bardziej płynnej jazdy. Mercedes ciągnie gładko od najmniejszych wartości na obrotomierzu i czuje się, że najbardziej mu to odpowiada. Wzrost mocy jest liniowy i niewyczerpalny w całym zakresie obrotów w normalnych warunkach jazdy. W istocie dla potrzeb dynamicznego poruszania się wystarczy przełożyć bieg na wyższy, jeszcze zanim przekroczymy 2500 obr./min. Dlatego kręcenie tego silnika do końca skali obrotomierza przeważnie nie ma sensu. Podczas wyprzedzania jednak jest to wielce przydatne.
Manewrowanie Sprinterem na ciasnym parkingu mimo rozmiarów nadwozia wprawia w zadowolenie ze względu na łatwość kierowania. Składa się na to stosunkowo niewielki promień zawracania oraz ekran na kokpicie doskonale obrazujący sytuację za pojazdem dzięki szerokokątnej kamerze nad tylnymi drzwiami. Do tego mamy do dyspozycji jeszcze szereg asystentów sygnalizujących kontrolkami w lusterkach i akustycznymi dźwiękami niebezpieczeństwo kontaktu na przykład z niezauważalnym dla kierowcy pojazdem w zakresie martwego pola.
Mercedes Sprinter jest prekursorem wśród szybkich dostawczaków. Przy tym to pierwszy tego typu pojazd oferujący tyle możliwości naraz. Bo nie można nie doceniać jego sztywnego, spójnego nadwozia, w dodatku świetnie skomponowanego wizualnie, oraz płynnego oddawania mocy przy całym, bogatym wyposażeniu. W dzisiejszych czasach dostajemy od producentów mnóstwo nie zawsze potrzebnych gadżetów. Dzięki nim wystarczy przełączyć kilka przycisków, podtrzymać kierownicę i dzięki elektronice po prostu znaleźć się u celu. W Sprinterze poza naciskaniem guzików wciąż dobrze jest przerzucać biegi i słuchać silnika. Potem jeszcze tylko uważać na ładunek i sporą moc poza miastem albo na innych uczestników wśród ciasnych podmiejskich zaułków. Mercedes nie boi się wyzwań, dynamicznej jazdy, nierówności. Mimo wszechobecnej mody w dążeniu do izolacji jeźdźca otoczką komfortu od wszystkich trudnych warunków jazdy i wyręczania go w technice jazdy, w Sprinterze wciąż jeszcze można poczuć się jak kierowca w tradycyjnym, dobrze wykonanym samochodzie dostawczym. Żaden samochód osobowy nie pojedzie z tak ciężkim ładunkiem jak Sprinter. Do tego niewiele jest tak komfortowych pojazdów dostawczych jadących równie szybko jak osobówka. Nie da się ukryć, że wszystko to oferuje prezentowany furgon Mercedes Sprinter 316 CDI. Nawet jeśli spróbujemy skupić się na jego wadach, okażą się one urocze.

Kto testował: Bartosz Biesaga

Co: Mercedes Sprinter 316 CDI

Przeczytaj również
Popularne