Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Dopieszczanie detali - Citroën C4 Picasso

Kompaktowe minivany Citroena od lat stanowią wzór w segmencie w zakresie komfortu jazdy, przytulności kabiny oraz praktyczności. Wielu rywali oferowało jednak bardziej zaawansowane systemy podnoszące bezpieczeństwo czynne oraz więcej przydatnych nowinek ze świata multimediów. Aż do teraz.

Kompaktowy minivan Citroëna jest jednym z najpopularniejszych samochodów w swoim segmencie w Europie. W ciągu trzech lat od wprowadzenia nowej generacji tego modelu sprzedano ponad 300 tys. tych samochodów. Citroën C4 Picasso, oraz jego dłuższa o 17 cm wersja Grand C4 Picasso, nadal prezentuje się niezwykle świeżo i oryginalnie, dzięki czemu nie pomylimy go z żadnym innym samochodem. Nie wymagał więc w tej kwestii istotnych zmian. Przeprojektowano jedynie przedni zderzak, w którym światła przeciwmgielne zamontowano między chromowanymi elementami w kształcie litery C. Pod kloszami tylnych lamp pojawiły się światła w nowych bardziej trójwymiarowych kształtach, dodano nowe wzory felg aluminiowych oraz odświeżono gamę lakierów. Francuskiego minivana będzie można teraz nabyć w wersji z czarnym dachem.

Update elektroniki

Więcej nowinek odkryjemy we wnętrzu, choć i tu na pierwszy rzut oka ich nie widać. Kabina nadal jest bardzo przytulna, w czym przysłużyły się dobrze dobrane niezłej jakości materiały. Mimo zwartych wymiarów zewnętrznych w środku nie brakuje przestrzeni. Efekt ten potęgują potężne powierzchnie przeszklone (od 5,3 do 5,7 m2) i przednia szyba zachodząca nad głowy pasażerów pierwszego rzędu. Możemy zsunąć na jej część rolety z podsufitki. We francuskim minivanie zadbano o wygodę foteli. W topowych odmianach fotele przednie mogą posiadać funkcje masażu a w siedzeniu pasażera znajdziemy również elektryczną odchylaną podpórkę pod łydki. Trzy oddzielne fotele z tyłu dają możliwość niezależnego przesuwania i pochylania. Szkoda jednak, że są one dość wąskie. Citroën oprócz schowków w drzwiach i przed pasażerem montuje funkcjonalny pojemnik między fotelami oraz wnęki w podłodze przez pasażerami tylnych foteli. Nadal nie pomyślano o schowkach na ogromnych połaciach górnej części deski rozdzielczej.

Na środku deski, tak jak dotychczas, dominują dwa wyświetlacze. Położony bliżej pasażerów oferowany w standardzie dotykowy ekran 7-calowy działa szybciej niż w wersji przed modernizacją i ma poprawiony interfejs. Poprzez niego możemy m.in. obsługiwać klimatyzację, system audio, nawigację lub wyświetlić aplikacje naszego telefonu, dzięki MirrorLink. Większy 12-calowy ekran HD osadzony jest głęboko na podszybiu. Nowością jest system nawigacji Connect Nav 3D z dostępem do informacji drogowych w czasie rzeczywistym. Poprzez system możemy np. odczytać prognozę pogody czy też ceny paliw na pobliskich stacjach. System został wzbogacony o funkcję poleceń głosowych, umożliwiającą obsługę nawigacji, telefonu i multimediów. Co ciekawe, aktualizacja nawigacji jest bezpłatna dożywotnio, jednak usługi online są darmowe tylko przez pierwsze trzy lata.

Przy pięciu pasażerach mamy do dyspozycji jeszcze bagażnik 537 litrów (maksymalne przesunięcie foteli do przodu powiększy tę przestrzeń do 630 litrów), który po złożeniu foteli drugiego rzędu powiększa się do 1709 litrów. Awaryjnie można również złożyć oparcie fotela pasażera z przodu do pozycji stolika, co pozwala przewieźć swobodnie dłuższe przedmioty i zwiększa objętość ładunkową (do ponad 2,5 m3). Jeszcze więcej przewieziemy modelem Grand C4 Picasso. Nowością jest system bezdotykowego otwierania tylnej klapy. Wystarczy poruszyć noga pod zderzakiem aby klapa uniosła się automatycznie.

Gama jednostek napędowych uległa zmianie w niewielkim stopniu. Minivan Citroëna jest oferowany z jednym z trzech silników benzynowych: 1.2 PureTech/110 KM (205 Nm przy 1750 obr./min), 1.2 PureTech/130 KM (230 Nm przy 1750 obr./min) oraz 1.6 THP/165 KM (240 Nm/1400-4000 obr./min.). Naturalnie w gamie nie mogło zabraknąć diesli: 1.6 BlueHDi/100 KM (254 Nm przy 1750 obr/min), 1.6 BlueHDi/120 KM (300 Nm przy 1750 obr./min.) oraz 2.0 BlueHDi/150 KM (370 Nm przy 2000 obr./min.). Zależnie od wersji są one wyposażane w 6-biegową skrzynię mechaniczną lub też 6-biegowy automat EAT6. Tegoroczną nowością jest 130-konna wersja benzynowa współpracująca ze skrzynią automatyczną EAT6.

Bezpieczeństwo priorytetem

Zdecydowanie więcej nowinek dostrzeżemy w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa czynnego. Dotychczas w momencie bezwiednego zjechania z pasa ruchu system uruchamiał brzęczyk i potrząsał pasem bezpieczeństwa. Obecnie dokonuje on również korekcji toru jazdy. Producent zadbał o bardziej rozbudowany system rozpoznawania znaków. Odczytana prędkość może być ustawiona jako prędkość zadana dla regulatora prędkości. Na pokładzie może też się znaleźć układ aktywnego hamowania działający w zakresie od 5 km/h aż do prędkości maksymalnej. Cenną nowością jest aktywny system kontroli martwego pola. W razie wykrycia obecności pojazdu w martwym polu system generuje ostrzegawczy sygnał świetlny w lusterku bocznym. Jeśli kierowca na to nie zareaguje i po włączeniu kierunkowskazu zacznie skręcać w stronę, na której znajduje się inny pojazd, system zwiększy opór w układzie kierowniczym, aby zapobiec kolizji. Poza tym podróżując ponad dwie godziny z prędkością powyżej 65 km/h system zaproponuje nam przerwę w podróży.

Niedrogie tańsze wersje

Aby wyjechać z salonu najtańszym C4 Picasso (1.2 PureTech 100 Live) należy wyłożyć 71 990 zł. Cenniki konkurencji startują zazwyczaj od kwot co najmniej kilka tys. zł wyższych. Wariant 130-konny to koszt już 77 990 zł a podstawowy diesel 84 990 zł. W standardzie podstawowej wersji Live nie zabrakło m.in. (...).

Więcej informacji o odmłodzonym modelu Citroena opublikowano w grudniowym numerze magazynu FLEET.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Citroën C4 Picasso FL

Gdzie: Mazury

Ile: 200

ciekawy wygląd nadwozia i wnętrza, przytulne wnętrze, wysoki komfort jazdy, dobre wyposażenie standardowe

słabe trzymanie boczne foteli, drogie wersje topowe

Przeczytaj również
Popularne