Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Sprzedaż spada, ale zysk rośnie. Audi podsumowało pierwszy kwartał

Spadek koniunktury, konkurencja, cła i niepewność polityczna. Audi w tych warunkach liczy zysk. Bo ten globalnie rośnie. Choć sprzedaż aut spadła, zysk operacyjny całej firmy w porównaniu z tym samem okresem ubiegłego roku wzrósł o 71 mln euro.

Sprzedaż spada, choć nie we wszystkich kategoriach i nie wszędzie. W Europie (bez Niemiec) dostawy marki Audi nieznacznie spadły, o 3 proc., do 112 707 pojazdów w pierwszym kwartale roku. Ale dostawy modeli w pełni elektrycznych wzrosły dynamicznie – ponad 25 129 egzemplarzy oznacza wzrost o 50,4 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem poprzedniego roku.

Na rodzimym rynku niemieckim Audi zanotowało wzrost o 4,8 proc., dostarczając 48 447 pojazdów. Sprzedaż modeli w pełni elektrycznych wyniosła 8640 sztuk, co stanowi wzrost o 59 proc. Pod względem dostaw wszystkich typów napędów, Audi osiągnęło najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii w takich krajach jak Polska, Austria i Chorwacja.

W Ameryce Północnej (bez Meksyku) marka zanotowała niewielki spadek o 2,1 proc. – klientom przekazano 48 599 pojazdów. Wynika to głównie z trwającej ofensywy modelowej, w ramach której wiele modeli przechodzi obecnie zmianę generacyjną.

Dostawy w Chinach wyniosły 144 471 pojazdów, co oznacza spadek o 7,0 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Główną przyczyną jest zaostrzona konkurencja na lokalnym rynku. Odpowiedź? Audi, czyli nowa marka Audi przeznaczona tylko i wyłącznie na lokalny rynek. Pierwszy model E5 Sportback.

Stworzona specjalnie na chiński rynek wspólnie z koncernem SAIC Motor submarka Audi koncentruje się na samochodach w pełni elektrycznych i trafia do nowych grup klientów, którzy cenią zaawansowane technologie. Równolegle producent premium kontynuuje ofensywę modelową w Chinach, wprowadzając nowe modele oparte na platformach Premium Platform Electric i Premium Platform Combustion.

Światełko w tunelu

Wyniki finansowe pierwszego kwartału jednoznacznie wskazują, że musimy nadal poprawiać efektywność i konkurencyjność, dlatego z pełną determinacją przyspieszamy transformację Audi — powiedział Jürgen Rittersberger, dyrektor finansowy Audi.

Twarde liczby wskazują, że przychody w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku wyniosły 15,4 mld euro, co stanowi wzrost o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zysk operacyjny wyniósł 537 mln euro (I kwartał 2024: 466 mln euro).

Mamy po trzy nogi, czyli same elektryki

Statystycznie ja i mój pies mamy po trzy nogi. Zatem jeśli pobawimy się trochę statystyką i wyciągniemy dane samych samochodów elektrycznych, od razu robi się lepiej. Bo tutaj Audi odnotowuje duże wzrosty.

Z dostawą 46 371 samochodów elektrycznych na świecie, marka Audi zanotowała dynamiczny wzrost o 30,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Modele elektryczne cieszyły się szczególnym powodzeniem we Francji (wzrost o 169 proc.), Szwajcarii (wzrost o 120 proc.), Holandii (wzrost o 87 proc.), Norwegii (wzrost o 64 proc.) oraz na rodzimym rynku niemieckim (wzrost o 59 proc.).

Zamówienia na samochody w pełni elektryczne w Europie Zachodniej rozwijały się bardzo korzystnie, rosnąc o 86 proc. Uwzględniając wszystkie rodzaje napędów, zamówienia w Europie Zachodniej wzrosły o 22 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku.

Szerszy obraz

Audi w ramach grupy Volkswagena nie jest samo. Wraz z pozostałymi makami (Audi, Bentley i Lamborghini) tworzy Grupę Progressive, która w sumie dostarczyła 388 756 samochodów. Tutaj tez mamy spadek i to o 3,3 proc. Na dodatek marka motocyklowa Ducati należąca do grupy, też jest na minusie 11 947, czyli spadek o 3,5 proc.

Bentley dostarczył 2 388 samochodów od stycznia do marca 2025 roku (I kwartał 2024: 2 506). Przełożyło się to na przychód w wysokości 661 mln euro (I kwartał 2024: 688 mln euro). Tradycyjna brytyjska marka wypracowała zysk operacyjny w wysokości 71 mln euro (I kwartał 2024: 120 mln euro) i marżę operacyjną 10,7 proc. (I kwartał 2024: 17,4 proc.).

Lamborghini dostarczyło 2 967 pojazdów w pierwszym kwartale (I kwartał 2024: 2 630), czyli o 12,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Przychody wzrosły o 29,6 proc. do 895 mln euro (I kwartał 2024: 691 mln euro). Zysk operacyjny zwiększył się o 33,0 proc. do 248 mln euro (I kwartał 2024: 187 mln euro), przy nieznacznym wzroście marży operacyjnej rok do roku do poziomu 27,7 proc. (I kwartał 2024: 27,0 proc.).

Prognoza na rok 2025

Grupa Audi nadal spodziewa się przychodów w przedziale od 67,5 do 72,5 mld euro za cały rok 2025. Prognozuje się, że marża operacyjna utrzyma się w przedziale od 7 do 9 proc., a przepływy pieniężne netto między 3 a 4 mld euro.

Ze względu na dużą zmienność rynku trudno obecnie dokładnie przewidzieć wpływ ceł importowych, zwłaszcza tych wprowadzanych w USA, na wyniki koncernu.

Przeczytaj również
Popularne