Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Mercedes CLA – nowa era samochodu.

Choć wygląda dość podobnie, co poprzednik, otwiera nową erę w motoryzacji. Przynajmniej dla Mercedesa. Bo nowy CLA to nie tylko kontynuacja jednej z najbardziej rozpoznawalnych linii modelowych marki, ale przede wszystkim nowość pod względem technologii.

Ale od początku. Nowy Mercedes CLA będzie na razie dostępny w wersji sedan. Kombi, a właściwie Shooting Brake, zostanie pokazane w przyszłym roku. Czy będzie hatchback? Raczej nie. Nowy CLA denbiutuje też w wersji elektrycznej CLA, ale to nie jedyny napęd, jaki w tym modelu znajdziemy. Na tym nie koniec, bo CLA jest tak wyjątkowy, że Mercedes okrzyknął go najinteligentniejszym i najefektywniejszym samochodem w swojej marki – pod znaną nazwą kryje się całkowicie nowa konstrukcja, która za sprawą licznych innowacji przynosi przełom w dziedzinach efektywności oraz interakcji z użytkownikiem. CLA jest pierwszym modelem zbudowanym na modułowej architekturze Mercedes-Benz (MMA), która oferuje elastyczność w budowaniu aut ze zelektryfikowanym napędem spalinowym oraz w pełni elektrycznym.

Co ciekawe platforma MMA pozwala na wykorzystanie napędu spalinowego, co z resztą Mercedes ma zamiar wykorzystać. Zatem CLA będzie nie tylko elektrykiem, ale także samochodem z tradycyjnym silnikiem spalinowym, ale zhybrydyzowanym. Tu jednak niespodzianka. Silnik to konstrukcja M252 z rodziny FAME, opracowana wspólnie z chińskim Geely i produkowana wyłącznie w Chinach.
W pierwszej kolejności CLA trafia na rynek jako samochód elektryczny, ale wkrótce będzie też dostępny jako zaawansowana miękka hybryda w technice 48 V; oba warianty będą występować z napędem na jedną lub obie osie.

142 gwiazdki

Przełomową rolę CLA ma podkreślać jego sportowy design, ze zjawiskowym oświetleniem z motywem gwiazdy. Ciekawostka nr 1 - w zależności od rynku świecie nie tylko sama gwiazda, ale także 142 gwiazdki umieszczone w grillu. Powód to lokalne przepisy I homologacja. Ciekawostka nr 2 – w elektrycznej wersji na rynku Polskim gwiazdek wyłączyć się nie da.

CLA, choć podobny do poprzednika jest znacznie bardziej aerodynamiczny, co przekłada się na niższe zużycie energii. Ze współczynnikiem oporu powietrza od 0,21 w pełni elektryczny Mercedes-Benz CLA jest liderem w swoim segmencie.

A przecież to sporych rozmiarów auto. Za sprawą dużego rozstawu osi (279 cm) nowy CLA jest jeszcze przestronniejszy od poprzedniej generacji. Tylny bagażnik o pojemności 405 l uzupełnia praktyczny frunk, czyli przedni bagażnik, mieszczący 101 l., którego wcześniej nie było.

Cyfrowe wnętrze

To, co jednak czyni Mercedesa CLA najbardziej zaawansowanym samochodem w historii marki to jego system operacyjny. Kokpit najnowszego CLA, ze wzornictwem w stylu high-tech oraz wyszukanymi materiałami, ustanawia nowy poziom jakości wykończenia w segmencie. Jedna olbrzymia tafla szkła to tak naprawę trzy ekrany przebiegające przez całą deskę rozdzielczą. Zestaw wskaźników ma przekątną 10,25 cala, natomiast ekrany multimediów na środku i po stronie pasażera – po 14 cali.

Centrum obsługi stanowi ekran nowego systemu operacyjnego MB.OS, który – po raz pierwszy w historii – integruje agentów sztucznej inteligencji firm Microsoft i Google, oferując jeszcze precyzyjniejszą nawigację i umożliwiając prowadzenie swobodnego dialogu z użytkownikiem przy pomocy asystenta głosowego MBUX.

Efekt? Nie tylko szybsze działanie wszystkich funkcji, nie tylko wydajniejszy system inforozrywki, ale możliwość swobodnej rozmowy z samochodem na dowolne tematy, nie tylko wydawanie komend i korzystanie z zaprogramowanych haseł. Dla wielu jak się okazuje to dzisiaj potrzebna funkcja.

Mercedes w nowym CLA był w stanie podnieść technologię do niewyobrażalnego poziomu, dzięki współpracy i inwestycjom w chiński startup. To właśnie Momenta daje niesamowite możliwości integracji poszczególnych systemów i agreguje sztuczną inteligencję. I to nie tylko w systemie inforozrywki, ale także w kwestii bezpieczeństwa.

Chińska Momenta

Dobrze znany Distronic zdaje się, odchodzi w zapomnienie, bo teraz dodatkowe systemy z zakresu wsparcia i komfortu będą oferowane pod nazwą MB.DRIVE Assist. Uzupełnia on asystenta utrzymania odległości Distronic o Asystenta układu kierowniczego, stając się najnowocześniejszym systemem wspomagania jazdy na drugim poziomie SAE (częściowa automatyzacja, gdzie pojazd może samodzielnie wykonywać niektóre funkcje jazdy, jak przyspieszenie, hamowanie i kierowanie, ale kierowca nadal musi aktywnie monitorować sytuację i być gotowy do przejęcia kontroli). Nowością w CLA jest też Asystent zmiany pasa ruchu, który ułatwia ten manewr – wystarczy kliknięcie dźwignią kierunkowskazów.

Już w (przed)sprzedaży

Elektryczny CLA z technologią EQ to „jednolitrowy samochód” epoki elektromobilności: łączy niskie zużycie energii łączy z dużym zasięgiem. Zastosowanie innowacyjnej architektury 800 V zapewnia możliwość błyskawicznego ładowania – w optymalnych warunkach, zależnie od wersji, zasięg w ciągu 10 minut ładowania (na bazie danych WLTP) można zwiększyć nawet o 325 km.

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 

Post udostępniony przez Julo Sz (@julo_sz)

Mercedes-Benz uruchomił już przedsprzedaż nowego CLA w Polsce. Najpierw do oferty trafia tylnonapędowa elektryczna wersja CLA 250+ z technologią EQ o szczególnie dużym zasięgu. Dysponuje ona napędem na jedną oś i silnikiem o mocy 292 KM, a jej zasięg w realistycznym cyklu WLTP wynosi 792 km. Akumulator o użytecznej pojemności 85 kWh można ładować prądem stałym (DC) z mocą nawet 320 kW.

W ramach specjalnej, premierowej oferty pierwsi klienci, którzy zdecydują się zamówić nowego CLA, otrzymają cyfrowy voucher MB.CHARGE Public o wartości 5000 zł brutto przeznaczony na ładowanie pojazdu.

Przeczytaj również
Popularne