Jak może wyglądać transport wykonywany przy użyciu pojazdów użytkowych w niedalekiej przyszłości? O tym możecie przeczytać w kolejnym materiale opublikowanym w magazynie FLEET TRUCK.
Różne usługi w zakresie mobilności, takie jak pociągi, autobusy, tramwaje, e-skutery lub przejazdy, będą ściślej ze sobą powiązane za pośrednictwem aplikacji. Podejście Mobility as a Service, w skrócie MaaS, opiera się na multimodalnej, przyjaznej dla środowiska i indywidualnej mobilności, która obejmuje również słabo zaludnione obszary, takie jak przedmieścia i regiony wiejskie.
Kluczowe jawi się pytanie: Czy standard pochodzi od producentów
OEM, czy raczej UBER dla branży transportowej? Nowy harmonogram dostaw do klienta, każdy kupujący wie o tym: potrzebuje miejsc wcześniej, a także o jedną trzecią więcej niż zamówiono. Moja tradycyjna firma logistyczna nie może dostarczyć siedzeń na linię montażową tylko w kolejności, a moje własne ciężarówki są w drodze. Wyciągam więc telefon komórkowy i dzwonię do UBER for Trucks, aby zarezerwować miejsce na zabranie mojego ładunku na linię montażową. Na platformie wielu małych dostawców usług logistycznych opublikowało swoje możliwości, w tym puste przestrzenie przewozowe w drodze powrotnej. Pewnego dnia jeden dostawca pojawił się późno, ale generalnie aplikacja działa, a oszczędności uzasadniają korzystanie z niej. Biorę tylko podstawową opcję ubezpieczenia, a nie wersję premium, ale staram się korzystać z dostawcy neutralnego pod względem emisji CO2 - kosztuje nieco więcej, ale klienci lubią to widzieć.
To tylko przykład fikcyjnego scenariusza przyszłości, ale codzienne życie kupującego może wyglądać tak lub podobnie w 2030 roku. UBER prawdopodobnie nie będzie nazwą aplikacji w sektorze B2B - mimo że firma z powodzeniem zrewolucjonizowała rynek transportu prywatnego.
Ale jest to jedno z najbardziej ekscytujących pytań IAA Transportation: Kto przejmie usługi środka? Czy powstanie platforma dla centralnych usług w transporcie? A jakie dodatkowe usługi będą robić nowi gracze, tacy jak FinTechs, wokół tej oferty i wreszcie: kto przejmie inicjatywę w tym procesie i kto ostatecznie zwycięży?
Przekształcenie ciężarówek w pełnym wymiarze – kto może za to zapłacić?
Wielu producentów już teraz przygląda się również usługom cyfrowym. Jednak standard branżowy, który optymalizowałby zastosowanie niezależne od wytwórcy, nie jest jeszcze dostępny. Niemniej transformacja pojazdów użytkowych zachodzi już w pełni: do 2030 r. co szósta jazda ciężarówki będzie bez silników spalinowych. Rosnące koszty kopalnych źródeł energii dodatkowo wspierają wysiłki społeczne na rzecz zmniejszenia emisji CO2 i związanego z tym przejścia na napędy elektryczne.
Wiele z tych pojazdów będzie już wtedy w stanie jeździć w dużej mierze lub całkowicie autonomicznie - kluczowa technologia dla firm logistycznych, aby przeciwdziałać stale rosnącemu niedoborowi kierowców w branży. Połączone usługi i sieci między pojazdami stają się coraz ważniejsze i będą wykorzystywane wszędzie do końca dekady.
Nowe modele biznesowe oparte na danych będą odgrywać w tym coraz większą rolę. W przyszłości nie będzie już możliwe zarabianie pieniędzy tylko na transporcie ładunków, ale także na wielu danych zebranych w procesie lub usługach na nich opartych: Oferty finansowania, diagnostyka i konserwacja, usługi komfortu i wzbogacanie danych to tylko kilka przykładów.
Czy to poprzez presję rynkową, czy zachęty rządowe: bez nowoczesnych pojazdów flota nie będzie już konkurencyjna w przyszłości. Ale ta złożona transformacja wymaga dużych inwestycji - dla producentów, dla społeczeństwa w budowę infrastruktury i, w końcu, oczywiście, dla klientów z branży transportowej. Aby nadal odgrywać wiodącą rolę na rynku po tej transformacji, producenci OEM ciężarówek muszą zoptymalizować się w jak największym
stopniu we wszystkich obszarach: w rozwoju nowych układów napędowych i pojazdów, produkcji i nowych modeli biznesowych opartych na danych, a także w przyciąganiu talentów. Ale na czym powinni się skupić?
Jaką rolę odegrają w ekosystemie przyszłości? Z kim będą musieli
konkurować? Podczas gdy prawie wszyscy producenci OEM koncentrują się na rozwoju alternatywnych systemów napędowych, istnieje znacznie mniejsza zgoda na inne tematy. Jedyną rzeczą, która jest pewna, jest to, że żaden producent nie wygra wyścigu o przyszłość branży sam.
Usługi jako model biznesowy nowego stulecia – także dla producentów OEM
Przez ponad sto lat rynek pojazdów użytkowych miał wyraźną strukturę: byli producenci „sprzętu”, którzy w razie potrzeby dbali również o konserwację i naprawy, oraz byli ich klienci, którzy przewozili ludzi lub ładunki tymi dobrami inwestycyjnymi . Dzięki wykorzystaniu pojazdów podłączonych do sieci pojawia się duży rynek usług opartych na danych między tymi sektorami. Mogą to być modele finansowania lub użytkowania pojazdów, usługi związane z komfortem, bezpieczeństwem lub płatnościami, ubezpieczenie, optymalizacja tras, konserwacja predykcyjna, usługi komunikacyjne i wiele innych. Usługi te stanowią istotną część zakresu funkcjonalnego pojazdu i, podobnie jak aplikacje, teoretycznie mogą być oferowane na smartfonie przez każdego, kto posiada wymagane dane: przez producentów OEM dla własnych pojazdów, przez firmy logistyczne dla ich flot lub przez zewnętrznych dostawców usług.
Wielu producentów OEM oferuje już indywidualne takie usługi, a nawet stworzyło dla nich własne marki. Jednocześnie akceptacja rozwiązań specyficznych dla marki jest raczej niska wśród większych klientów, zazwyczaj obsługujących floty pojazdami kilku producentów. W przypadku rozwiązań między wytwórców konieczne byłyby jednak znormalizowane formaty interfejsów do dostarczania danych z pojazdów. Rynek tych usług związanych z pojazdami ogromnie rośnie. Pytanie, czy w przyszłości będzie można oferować takie usługi samodzielnie lub wspólnie z partnerami i udostępniać je za pośrednictwem specjalnych platform, będzie kluczowym czynnikiem sukcesu dla producenta OEM w ekosystemie logistycznym przyszłości.
Opracowanie rozwiązania sieciowego w celu sprostania globalnym wyzwaniom
Długoterminowej transformacji – wykorzystującej dane i połączone
technologie, aby pomóc klientom w bardziej efektywnym zarządzaniu trasami, kosztami i emisjami – nie można oddzielić od bezpośrednich wyzwań, takich jak elektryfikacja i optymalizacja kosztów. Jednoczesność różnych aspektów zmian, ich współzależności i wzajemne powiązania różnych branż, od producentów i logistyki po energię i infrastrukturę, sprawiają, że transformacja cyfrowa stanowi jedno z najbardziej złożonych wyzwań w historii dla producentów pojazdów użytkowych i ich klientów. Przy czym, aby ta transformacja się powiodła, producenci OEM muszą nawiązać nowe partnerstwa, które pomogą im zrealizować te wielkie cele. Żaden producent nie jest w stanie samodzielnie zarządzać tymi zmianami. Nawet liderom branży brakuje kapitału inwestycyjnego, aby to zrobić. Niezależnie od tego, czy chcą konkurować z gigantami logistycznymi, czy oferować im usługi transformacyjne, producenci OEM muszą wykorzystać wiedzę i doświadczenie zaufanych, globalnych partnerów, aby sprostać wyzwaniu. Zauważyli to, gdyż już teraz w branży obserwuje się bezprecedensową liczbę współpracy i wspólnych przedsięwzięć między producentami OEM, dostawcami, firmami technologicznymi i start-upami.
Oczywiście same te relacje nie wystarczą. Podmioty z grupy OEM muszą również same dokonać niezbędnych inwestycji i opracowywać odpowiednie strategie transformacji, aby osiągnąć swoje cele. Talenty i infrastruktura muszą być na miejscu, aby połączyć pojazdy z danymi klientów, logistyki i ochrony środowiska oraz wykorzystać dziesięciolecia optymalizacji operacyjnej i procesowej.
Dokąd zmierza ten rozwój: Transport jako usługa(TaaS), jako podejście do rozwiązania?
W ciągu ostatnich dziesięcioleci producenci OEM ciężarówek postawili się w doskonałej sytuacji, której chcą bronić, gdyż są bardzo świadomi nowych wyzwań. Jednak zmiana perspektywy - szczególnie w odniesieniu do strategii korporacyjnej - może pomóc im przekształcić wyzwania w zalety i przyspieszyć ich transformację. W takim układzie przyszłość sektora pojazdów użytkowych musi polegać na obniżaniu kosztów i emisji, budowaniu wspólnych norm, platform i sieci w celu osiągnięcia wspólnych korzyści skali i wykorzystaniu spostrzeżeń. Akceleratorem tych zmian może być TaaS. TaaS może być bowiem rozwiązaniem dla obecnych wyzwań: wbudowane innowacje i technologie mogą zapewnić wgląd i połączenia, których potrzebuje łańcuch dostaw, aby szybko reagować na siły zewnętrzne, dynamikę rynku oraz potrzeby klientów. TaaS tworzy więc solidny
strumień przychodów dla producentów OEM, przechodząc od sprzedaży do usług, zabezpieczają strumienie przychodów i stanowią solidną podstawę dla dalszych innowacji i rozwoju w przyszłości.
Dopiero okaże się, czy producenci OEM ciężarówek będą w stanie wykorzystać nowe technologie do zmiany modelu biznesowego i stworzenia nowych możliwości uzyskania przychodów, takich jak usługi oparte na danych lub TaaS, czy też nowe obszary na rynku zostaną przejęte przez innych graczy.
Jarosław Brach / Fleet Truck