Jeżeli coś jest do wszystkiego, jest do niczego? Niekoniecznie, jeżeli możemy określić coś mianem uniwersalnego. Na pewno opony wielosezonowe mogą być odpowiedzią na ocieplający się klimat. Trudno także założyć, że producenci ogumienia wolą sprzedawać jeden komplet opon, zamiast dwóch. Przedstawiamy, jakie jest postrzeganie opon wielosezonowych.
27% przebadanych polskich kierowców zadeklarowało, że użytkuje opony całoroczne, osoby jeżdżące na „sezonówkach” na ogół częściej sprawdzają stan bieżnika, natomiast użytkownicy „wielosezonów” częściej kontrolują poziom ciśnienia w ogumieniu – to jedynie kilka wniosków płynących z badania Continental oraz Insight Out Lab, w którym sprawdzono, jak Polacy korzystają z opon sezonowych i wielosezonowych.
– Dane sprzedażowe jasno pokazują nieustannie rosnącą popularność opon wielosezonowych w Polsce. Kierowcy decydujący się na taką zmianę muszą jednak wiedzieć, że nie zwalnia ich ona z obowiązku regularnej kontroli stanu ogumienia. Cykliczne sprawdzanie stanu bieżnika czy ciśnienia stanowi klucz do jak najdłuższego zachowania pełnych właściwości opony pod względem bezpieczeństwa oraz wydajności – mówi Paweł Skrobisz, Technical Customer Service Manager w Continental Opony Polska.
Wykres 1. Wśród kierowców jeżdżacych na oponach wielosezonowych najwięcej mieszka w największych miastach
Wykres 3. Najczęstsze przyczyny niekorzystania z opon wielosezonowych to bezpieczeństwo zimą, zużywanie się latem oraz przy dużych przebiegach
Wyniki badania pokazały, że niemal każdy aktywny kierowca jest świadomy, jakich opon używa. 27% respondentów odpowiedziało, że w samochodzie użytkowanym przez nich na co dzień zamontowane są opony całoroczne. 71% wskazało opony sezonowe (letnie lub zimowe), a jedynie 2% nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie.
Wśród osób, które używają opon całorocznych, najliczniejszą grupą są mieszkańcy największych miast (powyżej 0,5 mln mieszkańców), z wynikiem na poziomie 41% użytkowników opon wielosezonowych.
Jedna na pięć osób, które użytkują obecnie opony sezonowe, rozważa ich zmianę na ogumienie całoroczne. – Dzieje się tak zarówno za sprawą coraz większej świadomości kierowców na temat zalet opon wielosezonowych, jak i nieustannie poszerzającej się gamy rozmiarów takiego ogumienia. Warto przeanalizować nasze podróże, przebiegi oraz preferencje tak, aby wybrać dla siebie odpowiedni typ ogumienia – mówi Paweł Skrobisz. Nadal przeważają jednak ci, którzy nie planują jeszcze zmiany rodzaju opon (46%), a kolejne 31% nie wie lub po prostu nie myślało o zmianie na ogumienie całoroczne.
Wśród powodów, dla których użytkownicy opon letnich lub zimowych wzbraniają się przed zmianą na ogumienie całoroczne, dominują opinie dotyczące aspektów technicznych takich opon. Największa grupa osób uważa, że są one mniej bezpieczne w zimie, pojawiają się również głosy twierdzące, że szybciej zużywają się latem. Opona Continental All Season Contact 2 może zmienić te przekonania za sprawą nowej mieszanki, stworzonej z połączenia mieszanek letniej i zimowej. Do tej pory opony całoroczne tworzone były jedynie na bazie mieszanki zimowej.
Ponad połowa Polaków nie jest w stanie określić, jaki rok produkcji mają użytkowane przez nich opony. Choć większość z nich stara się dbać o stan ogumienia i z rozwagą podchodzi do kwestii jego kontroli, kierowcy w dalszym ciągu robią to niewystarczająco często. „Kontrolę ciśnienia powinno przeprowadzać się co najmniej raz na 2–3 tygodnie oraz przed każdą dalszą podróżą. Głębokość bieżnika zaś zaleca się kontrolować dwa razy w sezonie, najlepiej na jego początku i końcu” – radzi Paweł Skrobisz.
Użytkownicy opon sezonowych nieco częściej (67% wskazań) niż posiadacze ogumienia „all-season” (58%) sprawdzają zużycie bieżnika przynajmniej dwa razy w roku. Ciekawi również fakt, że aż 9% użytkowników opon letnich/zimowych nie sprawdza bieżnika wcale, przy jedynie 2% w grupie „all-season”. W kwestii kontroli ciśnienia, kierowcy posiadający ogumienie całoroczne nieco częściej robią to przynajmniej raz w miesiącu – odpowiedziało tak 25% z nich, przy 20% kierowców z grupy „sezonówek”.
Wykres 4. Wśród kierowców jeżdżacych na oponach sezonowych więcej jest osób, które sprawdzają stan bieżnika przynajmniej dwa razy w roku, niż w przypadku użytkowników opon wielosezonowych
Wykres 5. Kierowcy z założonymi „sezonówkami” prawie 2 razy częściej niż ci z ogumieniem całorocznym sprawdzają ciśnienie w oponach tylko wtedy, kiedy zauważą coś niepokojącego
Wykres 6. Osoby jeżdżące na oponach całorocznych ponad 3 razy częściej niż ci, którzy używają letnich i zimowych, uważają, że „wielosezonówek” można bezpieczenie używać także zimą poza miastem
Bezpieczeństwo dla Polaków jest jednym z najważniejszych czynników wpływającym na wybór opon. Natomiast opinie na temat bezpieczeństwa ogumienia całorocznego są wśród polskich kierowców zdecydowanie różne. Użytkownicy „wielosezonówek” w 77% uważają, że opon takich można bezpiecznie używać w sezonie zimowym również poza miastem. 75% posiadaczy opon sezonowych nie podziela jednak tego zdania.
– Wyniki badania dowodzą, że Polacy coraz bardziej ufają oponom całorocznym. Wśród użytkowników ogumienia wielosezonowego wysoka jest również świadomość istotnej kwestii, jaką odgrywa regularna kontrola stanu ogumienia. Napawa to optymizmem i udowadnia, że polscy kierowcy z reguły wiedzą, jak użytkować opony, aby zachować ich maksymalną wydajność oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze – mówi Paweł Skrobisz.
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1046 osób, w tym 763 aktywnych kierowców. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 15–18 września 2023 r. Metoda: CAWI.
Opracował Tomasz Siwiński