Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Opony wielosezonowe

Jeżeli coś jest do wszystkiego, jest do niczego? Niekoniecznie, jeżeli możemy określić coś mianem uniwersalnego. Na pewno opony wielosezonowe mogą być odpowiedzią na ocieplający się klimat. Trudno także założyć, że producenci ogumienia wolą sprzedawać jeden komplet opon, zamiast dwóch. Przedstawiamy, jakie jest postrzeganie opon wielosezonowych.

27% przebadanych polskich kierowców zadeklarowało, że użytkuje opony całoroczne, osoby jeżdżące na „sezonówkach” na ogół częściej sprawdzają stan bieżnika, natomiast użytkownicy „wielosezonów” częściej kontrolują poziom ciśnienia w ogumieniu – to jedynie kilka wniosków płynących z badania Continental oraz Insight Out Lab, w którym sprawdzono, jak Polacy korzystają z opon sezonowych i wielosezonowych.

– Dane sprzedażowe jasno pokazują nieustannie rosnącą popularność opon wielosezonowych w Polsce. Kierowcy decydujący się na taką zmianę muszą jednak wiedzieć, że nie zwalnia ich ona z obowiązku regularnej kontroli stanu ogumienia. Cykliczne sprawdzanie stanu bieżnika czy ciśnienia stanowi klucz do jak najdłuższego zachowania pełnych właściwości opony pod względem bezpieczeństwa oraz wydajności – mówi Paweł Skrobisz, Technical Customer Service Manager w Continental Opony Polska.

Wykres 1. Wśród kierowców jeżdżacych na oponach wielosezonowych najwięcej mieszka w największych miastach



Wykres 2. 1/5 kierowców, którzy korzystają z opon całorocznych, rozważa obecnie ich założenie

Wykres 3. Najczęstsze przyczyny niekorzystania z opon wielosezonowych to bezpieczeństwo zimą, zużywanie się latem oraz przy dużych przebiegach

 

Ponad 1/4 kierowców wybiera opony całoroczne

Wyniki badania pokazały, że niemal każdy aktywny kierowca jest świadomy, jakich opon używa. 27% respondentów odpowiedziało, że w samochodzie użytkowanym przez nich na co dzień zamontowane są opony całoroczne. 71% wskazało opony sezonowe (letnie lub zimowe), a jedynie 2% nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie.

Wśród osób, które używają opon całorocznych, najliczniejszą grupą są mieszkańcy największych miast (powyżej 0,5 mln mieszkańców), z wynikiem na poziomie 41% użytkowników opon wielosezonowych.

Piotr Snakowski
Dyrektor Marketingu Continental Opony Polska

Opony wielosezonowe zyskują popularność wśród polskich kierowców. Coraz więcej klientów decyduje się na takie rozwiązanie, ponieważ zwiększa to ich komfort użytkowania pojazdu – w obecnych, nieprzewidywalnych klimatycznie czasach często trudno jest ocenić, czy warunki pogodowe sprzyjają bardziej oponom letnim, czy zimowym. Kierowcy nie muszą również serwisować ogumienia w sezonie, kiedy ruch w warsztatach oponiarskich jest zwiększony.

To właśnie głównie w komforcie użytkowników można dopatrywać się zwiększającej się z roku na rok popularności ogumienia wielosezonowego, które w tym roku, jak pokazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy ETRMA, zyskały udział rynkowy na poziomie blisko 20%. Oznacza to, że co piąta nowa opona kupowana w Polsce jest oponą wielosezonową.

Analizując dane rynkowe, można zauważyć, że udział opon wielosezonowych w całym rynku ogumienia w Polsce rośnie nieprzerwanie od roku 2017, w którym odsetek ten wynosił niecałe 5%. Największy skok dokonał się w czasach pandemii. Rynek opon wielosezonowych wzrósł z nieco ponad 9% w 2019 r. do blisko 16% w 2020, dając przyrost rok do roku na poziomie 77%. Prognozujemy dalszy wzrost tego segmentu w latach kolejnych, ze względu na postępującą urbanizację, coraz łagodniejsze zimy w naszym kraju oraz większą wiedzę konsumentów na temat tego rodzaju ogumienia. Wielu kierowców, którzy obecnie poruszają się na oponach sezonowych, realnie rozważa zmianę ogumienia na całoroczne. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Continental oraz Insight Out Lab, już co piąty kierowca jeżdżący na „sezonówkach” zastanawia się nad zmianą. Pozostała część użytkowników pojazdów albo nie zastanawiała się nad tym tematem (31%), albo zdecydowanie nie rozważa zmiany (45%). Wśród wymienianych czynników, dla których wolą pozostać przy ogumieniu sezonowym, przoduje opinia o niewystarczającym ich zdaniem poziomie bezpieczeństwa zimą oraz o szybszym zużyciu latem. Duża część jednak za główny powód wskazuje brak odpowiedniej wiedzy (34%) – ta grupa, po odpowiednim zapoznaniu z tematyką, może zmienić swoje zdanie i przekonać się, że obecnie ogumienie wielosezonowe zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno latem, jak i zimą.

Marki takie jak Continental tworzą opony wielosezonowe w szerokim spektrum rozmiarów, obejmującym również ogumienie dla pojazdów typu SUV czy dużych limuzyn, które użytkowane są często poza miastem na dalekich trasach, gdzie opony poddawane są najcięższym drogowym sprawdzianom. W całkowitej sprzedaży ogumienia segmentu premium w Polsce odsetek opon wielosezonowych wyniósł w ubiegłym roku ponad 18%, co świadczy o dużym zaufaniu, jakim wymagający klienci darzą opony całoroczne.

Ogumienie wielosezonowe najpopularniejsze jest wśród mieszkańców dużych miast powyżej 500 000 mieszkańców. Trend ten jednak, jak wspomniałem wcześniej, zmienia się, i wśród mieszkańców mniejszych miast i wsi opony całoroczne wybiera coraz więcej kierowców.

Kierowcy wykazują zainteresowanie tematem opon wielosezonowych przez cały rok, natomiast, jak pokazują np. ogólnodostępne dane Google Trends, wyszukiwana fraza „opony całoroczne” szczyt popularności osiąga przed sezonem zimowym, tj. w październiku i listopadzie. Pokrywa się to z naszymi danymi sprzedażowymi do użytkowników końcowych – w 2021 oraz 2022 roku największy odsetek tego typu ogumienia sprzedany został w czwartym kwartale. To właśnie wtedy kierowcy myślą o zmianie ogumienia, a co za tym idzie, wiele osób rozważa zmianę opon sezonowych na całoroczne. Jak pokazują badania oraz analizy rynkowe, Polacy z roku na rok coraz częściej wybierają opony wielosezonowe. Ten segment rynku rozwija się dynamicznie i jestem przekonany, że w kolejnych latach obserwować będziemy w tym obszarze dalsze wzrosty.

 

Opony całoroczne? Dlaczego (nie)?

Jedna na pięć osób, które użytkują obecnie opony sezonowe, rozważa ich zmianę na ogumienie całoroczne. – Dzieje się tak zarówno za sprawą coraz większej świadomości kierowców na temat zalet opon wielosezonowych, jak i nieustannie poszerzającej się gamy rozmiarów takiego ogumienia. Warto przeanalizować nasze podróże, przebiegi oraz preferencje tak, aby wybrać dla siebie odpowiedni typ ogumienia – mówi Paweł Skrobisz. Nadal przeważają jednak ci, którzy nie planują jeszcze zmiany rodzaju opon (46%), a kolejne 31% nie wie lub po prostu nie myślało o zmianie na ogumienie całoroczne.

Wśród powodów, dla których użytkownicy opon letnich lub zimowych wzbraniają się przed zmianą na ogumienie całoroczne, dominują opinie dotyczące aspektów technicznych takich opon. Największa grupa osób uważa, że są one mniej bezpieczne w zimie, pojawiają się również głosy twierdzące, że szybciej zużywają się latem. Opona Continental All Season Contact 2 może zmienić te przekonania za sprawą nowej mieszanki, stworzonej z połączenia mieszanek letniej i zimowej. Do tej pory opony całoroczne tworzone były jedynie na bazie mieszanki zimowej.



Stan których opon sprawdzamy częściej?

Ponad połowa Polaków nie jest w stanie określić, jaki rok produkcji mają użytkowane przez nich opony. Choć większość z nich stara się dbać o stan ogumienia i z rozwagą podchodzi do kwestii jego kontroli, kierowcy w dalszym ciągu robią to niewystarczająco często. „Kontrolę ciśnienia powinno przeprowadzać się co najmniej raz na 2–3 tygodnie oraz przed każdą dalszą podróżą. Głębokość bieżnika zaś zaleca się kontrolować dwa razy w sezonie, najlepiej na jego początku i końcu” – radzi Paweł Skrobisz.

Użytkownicy opon sezonowych nieco częściej (67% wskazań) niż posiadacze ogumienia „all-season” (58%) sprawdzają zużycie bieżnika przynajmniej dwa razy w roku. Ciekawi również fakt, że aż 9% użytkowników opon letnich/zimowych nie sprawdza bieżnika wcale, przy jedynie 2% w grupie „all-season”. W kwestii kontroli ciśnienia, kierowcy posiadający ogumienie całoroczne nieco częściej robią to przynajmniej raz w miesiącu – odpowiedziało tak 25% z nich, przy 20% kierowców z grupy „sezonówek”.

Wykres 4. Wśród kierowców jeżdżacych na oponach sezonowych więcej jest osób, które sprawdzają stan bieżnika przynajmniej dwa razy w roku, niż w przypadku użytkowników opon wielosezonowych

Wykres 5. Kierowcy z założonymi „sezonówkami” prawie 2 razy częściej niż ci z ogumieniem całorocznym sprawdzają ciśnienie w oponach tylko wtedy, kiedy zauważą coś niepokojącego

Wykres 6. Osoby jeżdżące na oponach całorocznych ponad 3 razy częściej niż ci, którzy używają letnich i zimowych, uważają, że „wielosezonówek” można bezpieczenie używać także zimą poza miastem

 

Opony całoroczne są bezpieczne – również zimą i poza miastem

Bezpieczeństwo dla Polaków jest jednym z najważniejszych czynników wpływającym na wybór opon. Natomiast opinie na temat bezpieczeństwa ogumienia całorocznego są wśród polskich kierowców zdecydowanie różne. Użytkownicy „wielosezonówek” w 77% uważają, że opon takich można bezpiecznie używać w sezonie zimowym również poza miastem. 75% posiadaczy opon sezonowych nie podziela jednak tego zdania.

– Wyniki badania dowodzą, że Polacy coraz bardziej ufają oponom całorocznym. Wśród użytkowników ogumienia wielosezonowego wysoka jest również świadomość istotnej kwestii, jaką odgrywa regularna kontrola stanu ogumienia. Napawa to optymizmem i udowadnia, że polscy kierowcy z reguły wiedzą, jak użytkować opony, aby zachować ich maksymalną wydajność oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze – mówi Paweł Skrobisz.


Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1046 osób, w tym 763 aktywnych kierowców. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 15–18 września 2023 r. Metoda: CAWI.

Opracował Tomasz Siwiński

Przeczytaj również
Popularne