Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Rejestracje pojazdów styczeń 2025

Szanowni Państwo,

Ponieważ mamy ferie zimowe – a więc wyprawy w góry, a jeśli góry – to oczywiście Tatry, a w Tatrach – Kasprowy Wierch. Ale o Kasprowym Wierchu będzie za chwilę. Teraz przenieśmy się o 90 lat wstecz, kiedy to w Fabryce Samochodów PZInż powstał prototyp nowego motocykla turystycznego o pojemności 600cm3. Mowa o motocyklu Sokół 600 RT, gdzie litery RT oznaczają Rudawski Turystyczny.

Jak się zapewne już Państwo domyślili, konstruktorem tego motocykla był Tadeusz Rudawski, który ukończył studia na Politechnice Lwowskiej. Najpierw był kierowcą wyścigowym, potem zajął się konstruowaniem motocykli. Sokół 600 RT był ciekawą konstrukcją, w której zastosowano m.in. mocowanie silnika do ramy za pomocą tulei stalowo-gumowych. Skrzynia biegów znajdowała się zaś w obudowie silnika jednakże stanowiła oddzielny podzespół i np. do naprawy można ją było łatwo wyjąć, po czym ponownie zamontować. Sokół 600 Miał solidną konstrukcję, był efektowny stylistycznie i miał bardzo przyzwoite osiągi. Jak donosiła ówczesna prasa był motocyklem na „średnim europejskim poziomie”. Do wybuchu wojny wybudowano ponad 4 tys. tych pojazdów. Zachęcony sukcesem swojej konstrukcji, inżynier Rudawski zaprojektował mniejszy motocykl szosowy – Sokół 200. Niestety, jego seryjna produkcja ruszyła dopiero latem 1939 roku i zdołano wyprodukować zaledwie 78 sztuk, z których kilka zachowało się do dziś. Co ciekawe, jeżeli któryś z kolekcjonerów chce się go pozbyć – to za pojazd w idealnym stanie trzeba zapłacić nawet kilkaset tysięcy złotych… No, ale co z tym Kasprowym Wierchem? Otóż po zakończeniu III Rajdu Tatrzańskiego 17 sierpnia 1939 roku Tadeusz Rudawski wjechał swoim Sokołem 600 na szczyt Kasprowego. Razem z Rudawskim Kasprowy Wierch zdobyli jego dwaj koledzy – pierwszy na Sokole 600, a drugi na Sokole 200. Byli to znani w światku motoryzacyjnym Józef Docha i Mieczysław Kubiak, wszyscy wspomagani w tym przedsięwzięciu przez zespół kolegów. Jak się okazuje, nie był to odosobniony wyczyn. Jak bowiem wieść gminna niesie, Kasprowy prawdopodobnie ponownie został zdobyty w 1946 roku, zaś w 1953 lub 54 roku – kiedy przeprowadzano próby terenowe motocykla Junak 350 – na Kasprowy Wierch wjechał nim Seweryn Podlewski, który był brygadzistą zespołu „objazdowców” w WFM. Dowodem tego wyczynu jest zdjęcie, na którym widać Podlewskiego siedzącego na swoim Junaku tuż przed wejściem do obserwatorium na szczycie Kasprowego Wierchu.
Choć i dziś takie wyczyny dałoby się powtarzać, to nie zachęcam Państwa do wjazdu jakimkolwiek pojazdem na Kasprowy Wierch, bo bez wątpienia zostalibyście zatrzymani tuż za Kuźnicami i ukarani, ale przede wszystkim – bylibyście Państwo zdecydowanie niepożądanymi gośćmi dla miłośników Tatr i pieszych wspinaczek po ich szlakach.

To jednak nie przeszkadza, by z sentymentem móc powracać do tamtych odległych lat i doceniać wysiłki naszych konstruktorów, którzy wnieśli tak wiele do polskiej motoryzacji. I takich miłych wspomnień i dumy z ich osiągnięć Państwu i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM  

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne