Targi Fleet Market to wydarzenie odbywające się jednocześnie na wielu poziomach. To wystawa, prezentacje premier, konferencje, wręczenie wyróżnień Fleet Leader. Wydawać by się mogło, że przez obecną sytuację targi się nie odbędą. Nic bardziej mylnego. Odbyła się konferencja, wręczyliśmy wyróżnienia. Ba, nawet zaprezentowaliśmy nowości.
Targi Fleet Market to zawsze było wydarzenie jednodniowe. Tym razem postanowiliśmy zorganizować niemal cały tydzień targowy, ponieważ konferencja i wręczanie wyróżnień miało miejsce od 23 do 27 listopada. W tym czasie udało się przeprowadzić 13 wykładów. Wątków było wiele, podobnie jak pytań, a łączna liczba zalogowanych osób przekroczyła 4400! Postaramy się w dużym skrócie przedstawić główne tematy poszczególnych wystąpień.
Dzień, a także tydzień, targowy rozpoczął Jurand Filipczyk, dyrektor zarządzający Centrum Technicznym Masterlease. Jurand Filipczyk bardzo dogłębnie, ale z właściwą dla siebie swadą i urokiem, zaprezentował temat dotyczący zarządzania ogumieniem we flotach pojazdów. Przedstawił różne warianty z podziałem na liczbę samochodów. Od podstawowego, kiedy to użytkownicy sami umawiają się na wymianę opon i koła przetrzymują u siebie w piwnicy, przez wariant z centralnym umawianiem, aż po opcje centralnego magazynu. Przedstawił plusy i minusy każdego z wariantów i dodatkowo opowiedział o kwestii związanej z coraz większą popularnością opon wielosezonowych.
Po oponach pojawił się temat paliwowy, a więc także bardzo istotny z punktu widzenia TCO. Mariusz Derdziak, kierownik sprzedaży DKV Euro Service Polska, opowiedział o możliwościach, jakie daje karta DKV. Tak, ale była to tylko część jego prezentacji. Zdecydowaną większość poświęcił tematowi, który mógłby się wydawać odległy od paliw, a mianowicie o kartach paliwowych, ale w dobie Internetu Rzeczy. Zaprezentował bardzo ciekawe badania dotyczące tego, jak szukanie stacji paliw danego emitenta kart może wpłynąć na większe zużycie paliwa. Wyobraźmy sobie jeden samochód, następnie samochód ciężarowy i flotę aut. To wszystko, dzięki planowaniu tras przejazdów można wyeliminować. Mariusz Derdziak opowiedział także o sieci stacji akceptujących kartę DKV i o możliwościach planowania tras przejazdów, ale także opłat za parkingi czy zastosowaniu telematyki.
Dzień wykładów zakończyliśmy nietypowo jak na spotkanie online, ale dosyć typowo jak na Targi Fleet Market. Wraz z Przemysławem Dobrosławskim wybraliśmy i omówiliśmy najciekawsze naszym zdaniem premiery. Można się z nimi zapoznać na następnych stronach.
Jeżeli są tematy prawne i podatkowe, to wiadomo, że są prelegenci z kancelarii Hogan Lovells. Andrzej Dębiec i Zbigniew Marczyk, mecenasi z kancelarii Hogan Lovells, opowiedzieli o zmianach czekających przedsiębiorców w zakresie podatków VAT, PIT i CIT. Dużym zainteresowaniem cieszyła się kwestia opodatkowania spółek komandytowych, jaka wciąż jest planowana, ale nie ma pewności, czy wejdzie w życie. Drugą kwestią szeroko komentowaną na forum (chacie) była kwestia wprowadzenia podatku estońskiego, czyli niejako podatku CIT płaconego dopiero w momencie wypłaty zysku ze spółki. Jednym z największych wyzwań, z jakimi mierzy się polska gospodarka na obecnym etapie rozwoju, jest relatywnie niewielki kapitał własny polskich firm oraz związana z tym stosunkowo niewielka skłonność sektora prywatnego do zwiększania wydatków na inwestycje. Ten podatek w założeniu miał to zmienić, ale zdaniem mecenasów niekoniecznie może tak się stać.
Następnie Adam Karpiński, prezes zarządu Inter Cars Fleet Services, opowiedział, o tym, jak, czy i za ile serwisować samochody w serwisach niezależnych. O tym, jak zmieniła się praca serwisów w czasie pandemii, o możliwości serwisowania samochodów ciężarowych oraz elektrycznych. Jednak w przypadku tej prelekcji główną jej osią była sesja pytań i odpowiedzi. Adama Karpińskiego pytano o możliwości zbiorczej faktury, ujednoliconych cen, kwestii dostępu do szkoleń. Nas urzekła odpowiedź na pytanie jednego z uczestników, który zapytał, czy mając 1300 różnych samochodów rozproszonych na terenie całego kraju, może je serwisować w Inter Cars Fleet Services. Odpowiedź brzmiała: Tak!
Ciekawym aspektem był też temat dziedziczenia serwisów i przenoszenia ich pod ośrodki miejskie, ponieważ przestrzeń, na której stoją, cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem deweloperów.
Dzień zakończył Andrzej Szałek, doradca zarządu Toyota Motor Poland, który opowiedział o napędach niskoemisyjnych. Kiedy miałem przyjemność odbywać z nim próbne spotkanie, zapytałem, czy życzy sobie odpowiadać na pytania od razu, czy może otrzymać je drogą mailową. Powiedział: mogę odpowiadać od razu, nie powinno być problemu. Faktycznie, nie było. Podczas prezentacji Andrzej Szałek opowiedział o różnych rodzajach hybryd, o rozwoju samochodów wodorowych, elektrycznych. Opowiedział o uwalnianiu patentów i o tym, jak jego zdaniem będzie wyglądała przyszłość. Faktycznie nie było pytania, na które nasz prelegent nie znałby odpowiedzi.
Kolejno: Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Wojciech Filipiak, Senior Sales Fleet Manager w Weebfleet Solutions, Krzysztof Kępka, szef działu flotowego Renault Polska, Andrzej Gemra, ekspert ds. elektromobilności w Renault Polska, i Piotr Pawlak, Prezes Ford Polska – wszyscy oni mówili o kwestach elektromobilności i ekologii. Od przedstawienia najnowszego raportu ACEA, dotyczącego samochodów niskoemisyjnych, rozpoczął Jakub Faryś. Wojciech Filipiak przedstawił możliwości, jakie dają samochody elektryczne, a także wspomniał o nowoczesnych narzędziach do planowania tras. Przedstawiciele Renault opowiedzieli o technologii E-tech i modelach niskoemisyjnych francuskiego producenta. Natomiast Piotr Pawlak, nowo mianowany Prezes Ford Polska, nakreślił wizję najbliższej przyszłości oczami Forda. Oczywiście przyszłości dotyczącej ekologii. Pokazuje to jasno, przyszłość jest elektryczna.
Ostatni dzień targowego tygodnia rozpoczął Witold Śmiałek, członek zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego. Przedstawił kulisy tworzenia grupy zakupowej: Elektromobilność dla Gminy Miejskiej Kraków. Temat o tyle ważny, ponieważ pokazujący, że kiedy różne miejskie spółki się porozumieją, to o wiele łatwiej jest dokonać scentralizowanych zakupów. Opowiedział także o przetargu na systemy do ładowania samochodów.
Temat inteligentnych ładowarek rozwinął Janusz Grądzki, regionalny dyrektor EVBox na Polskę, Czechy i Słowację. Rozwiał niektóre mity dotyczące ładowania i przedstawił perspektywy rozwoju sieci na najbliższe lata.
Na zakończenie, Grzegorz Sokalski, szef sprzedaży flotowej Hyundai Motor Poland, opowiedział, jakie podejście do elektromobilności ma koreański producent.
Wszystkim prelegentom dziękujemy za tak wyjątkową dawkę wiedzy.