GLC od dawna króluje jako najpopularniejszy model SUV Mercedes-Benz, a w 2024 roku był najlepiej sprzedającą się serią marki. Ale nadchodzi nowy GLC z technologią EQ. Czy to oficjalna nazwa modelu?
Nowa platforma, nowe nadwozie, nowe wnętrze i nowa technologia. Nowy GLC ma być kompletnie innym autem. Bardziej wydajnym i przyjemniejszym w prowadzeniu.
Mocno zakamuflowane prototypy elektrycznego GLC rozpoczęły niedawno próby zimowe w polarnych regionach Szwecji.
Opracowano je na nowej platformie, która pozwoli na stosowanie napędu na tylne i na wszystkie cztery koła. W tym drugim przypadku kluczowym czynnikiem wpływającym na optymalizację zużycia energii będzie "Disconnect Unit" (DCU), czyli czujnik, który odłączy przednią oś przy spokojnej i płynnej jeździe. Wszystko po to, by zwiększyć zasięg.
Aby zapewnić wyjątkowo efektywne wykorzystanie energii, obie elektryczne jednostki napędowe są wyposażone w wysokowydajną elektronikę mocy z najnowocześniejszymi falownikami z węglika krzemu.
Oprócz czułego i responsywnego napędu na wszystkie koła oraz precyzyjnego układu kierowniczego auto otrzymało zaprojektowany od nowa układ hamulcowy, który łączy w sobie wcześniej oddzielne komponenty układu wspomagania hamulców, pompy hamulcowej i układu sterowania ESP w kompaktowy moduł, zapewniając, jak twierdzi producent, pewne wyczucie pedału hamulca oraz precyzję.
Dużą zmianą jest też architektura 800V, dzięki której GLC będzie można naładować prądem o mocy 320 kW. Poza zwiększoną użyteczną pojemnością energetyczną akumulatory różnią się również składem chemicznym ogniw. Najwyższej klasy ogniwa akumulatorowe wykorzystują anody z tlenkiem krzemu zmieszanym z grafitem, osiągając wyjątkowo wysoką gęstość energii. Pozwala to na większy zasięg przy niższej masie akumulatorów. Jaki dokładnie? O tym producent na razie nie wspomina.
Nowe GLC standardowo będzie wyposażony w pompę ciepła, która wykorzystuje około jednej trzeciej energii elektrycznej w porównaniu do tradycyjnej nagrzewnicy.
Jako system wieloźródłowy, pompa ciepła może jednocześnie wykorzystywać trzy źródła energii: ciepło odpadowe z jednostki napędu elektrycznego, ciepło odpadowe z akumulatora i ciepło otoczenia. Pompa ciepła jest częścią systemu klimatyzacji, który latem chłodzi, a zimą grzeje.
Niby proste tak jak nazewnictwo kolejnych modeli Mercedesa. Jednak nie dla wszystkich jest to jasne, dlatego Mercedes postanowił zrobić z tym porządek i rezygnuje z rodziny EQ dla aut elektrycznych. W zamian wprowadza kompletnie nową, prostą i czytelną, a co najważniejsze krótką nomenklaturę.