Świat robi się wyjątkowo skomplikowany. Przykładem niech będą najnowsze badania EuroNCAP, w których niektóre samochody, wyposażone nieco gorzej otrzymują 4 gwiazdki, te z bogatszym wyposażeniem "piątkę". Przykładem jest Kia EV3.
Noty mogą być zaskoczeniem, bo przywykliśmy do 5 gwiazdek w przypadku renomowanych marek samochodów. Kia jednak ze względu na wyposażenie otrzymała różne noty tego samego modelu. W procentach wyniki to 83% w zakresie ochrony dorosłych pasażerów, 84% w zakresie ochrony dzieci, 78% w zakresie ochrony narażonych na niebezpieczeństwo użytkowników dróg, w tym pieszych (77% bez pakietu DriveWise ADAS) i 78% w kategorii „asystenci bezpieczeństwa” (67% bez pakietu DriveWise ADAS).
Co robi tak dużą różnicę? Pakiet DriveWise ADAS, który wykorzystuje kamery i radary do wykrywania niebezpiecznych sytuacji i wspomaga kierowcę zarówno w bezpiecznej jeździe, jak i podczas manewrowania. Trudno się dziwić, że bez wirtualnych oczu auto nieco gorzej chroni pasażerów niż wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa.
Euro NCAP pochwaliło EV3 za uzyskanie maksymalnej liczby punktów w teście zderzeniowym z barierą boczną za ochronę dorosłych pasażerów, przy czym – w identycznej próbie – samochód zapewnił dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała w przypadku sześcio- i dziesięcioletnich pasażerów.
EV3 zostało również pochwalone za standardowy system monitorowania oceny zmęczenia kierowcy i zaawansowany system eCall, który w razie wypadku powiadamia służby ratunkowe. Kolejnym wsparciem oceny bezpieczeństwa EV3 jest wytrzymała modułowa platforma Electric-Global Modular Platform (E-GMP) i nadwozie o sztywnej konstrukcji.
W najnowszych testach zderzeniowych 4 gwiazdki otrzymały również Peugeot 3008 i 5008, Opel Grandland, Ford Tourneo Custom i VW Transporter ze standardowym wyposażeniem systemów bezpieczeństwa.
A co zrobić, by nie było zamieszania z gwiazdkami? W standardzie oferować komplet systemów bezpieczeństwa. Na piątkę oceniono za to Volkswagen Tayron, Audi Q5, Teslę Model 3 i MG S5 EV, o czym więcej pisaliśmy TUTAJ.