O tym, że prawa fizyki są nieubłagane, szczególnie dobitnie wiedzą doświadczeni kierowcy pojazdów ciężarowych. Wiedzę tę w sposób praktyczny część z nich może odświeżyć podczas zajęć w ramach programu Bezpieczna Flota PZU. Tym razem wzięliśmy udział w szkoleniu kierowców firmy POLOmarket odbywającym się w Toruńskiej Akademii Jazdy. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to jeden z nadrzędnych celów przyświecających programowi Bezpieczna Flota PZU. Z racji znacznych przebiegów i dużego wpływu na ruch drogowy szczególne istotne znaczenie mają szkolenia kierowców pojazdów ciężarowych. Masa i gabaryty takich samochodów mogą stwarzać potencjalnie znacznie większe zagrożenie na drodze niż pojazdy osobowe. Ciężarówki poruszają się co prawda wolniej, ale mają znacznie mniejsze możliwości reakcji na nieoczekiwaną sytuację na drodze oraz wielokrotnie dłuższą drogę hamowania. Przy nawet niewielkich prędkościach i z pozoru błahych sytuacjach wypadki ciężarówek mogą nieść dalece poważniejsze następstwa, zarówno społeczne, jak i dla poszkodowanych. W ramach szkolenia Bezpieczna Flota PZU wiedza kierowców pojazdów ciężarowych jest weryfikowana i podnoszona podczas zajęć teoretycznych oraz praktycznych prób na specjalnych trasach. Instruktorzy za szczególnie istotne uznają wykształcenie umiejętności jazdy defensywnej oraz przewidywania rozwoju sytuacji na drodze i reakcji na nią z dużo większym wyprzedzeniem niż ma to miejsce w przypadku aut osobowych. Prostym, ale – jak wskazują obserwacje na drodze – niekoniecznie często stosowanym sposobem uniknięcia problemów na drodze jest zachowywanie odpowiednio dużego dystansu od pojazdu poprzedzającego. Pozwala on nam w sytuacji krytycznej na wyhamowanie pojazdu, zapanowanie nad autem, ale też niekiedy zmianę toru jazdy. A przypomnijmy, że jazda z prędkością 60 km/h oznacza, że nim samochód zareaguje na zmianę kierunku ruchu, to przejedzie dotychczasowym torem jazdy jeszcze kilkanaście metrów. Kolejnym istotnym elementem szkolenia jest wyuczenie umiejętności przewidywania rozwoju sytuacji na drodze, np. podczas pokonywania zakrętów, za którymi nie widać, co nas na drodze czeka. Tu kierowcy uczulani są, aby w zakręty wchodzić z mniejszą prędkością, niż sugerują ich nawyki i doświadczenia, a w momencie, gdy droga jest pusta, możemy przyśpieszać już od połowy zakrętu, gdyż już wtedy na zestaw działa mniejsza siła boczna. Niestety, jak zaznacza Adam Knietowski, Instruktor Techniki Jazdy – Polska jest krajem wybitnie tranzytowym, to powoduje ogromne natężenie ruchu, a infrastruktura absolutnie niedopasowana do potrzeb transportu kołowego. Drogi są często źle skonstruowane utrudniając momentami bezpieczny przejazd dużymi zestawami ciężarowymi. Przykładem są choćby źle wyprofilowane ronda z wysokimi wysepkami i ciasnymi skrętami. Nieumiejętny przejazd w takim miejscu z prędkością wyższą niż 15 km/h może spowodować nawet położenie zestawu jeśli na przykład przewozi on substancje płynne. I tu niezbędna jest świadomość kierowcy. Dlatego tak cenna jest umiejętność przewidywania i myślenia na drodze, na które zwracano uwagę podczas szkolenia Bezpieczna Flota PZU. Komentarz
![]() | Adam Knietowskiinstruktor techniki jazdy |