Niemal 11 tys. nowych samochodów w siedem miesięcy. Volvo bije w Polsce rekordy popularności. To wzrost o 37 proc. Najchętniej wybieranym modele jest XC60. Co będzie, gdy Volvo spełni swoje zapowiedzi i jako jedna z pierwszych firm przejdzie w 100 proc. na elektromobilność?
Tak dobrych wyników Volvo nie odnotowało nigdy w swojej blisko stuletniej historii (1927 r.). Ani gdy należało w całości do Szwedów, ani gdy markę kupił Ford. Jak pokazują wyniki finansowe i statystyki sprzedaży dopiero Chińczykom udało się wysforować markę na prawdziwego giganta. W ubiegłym roku na całym świecie sprzedaż przekroczyła 700 tys. szt.
Pierwsze siedem miesięcy tego roku były rekordowe dla Volvo. W tym czasie Polacy zarejestrowali 10 723 aut, dzięki czemu temu Volvo znalazło się w czołówce marek motoryzacyjnych z największą liczbą zarejestrowanych samochodów na całym rynku w Polsce ze wzrostem na poziomie 37% w porównaniu do 2023 roku.
I choć mało kto zdaje sobie z tego sprawę, Volvo należąc w pełni do Chińskiego Geely, jest tym samym najpopularniejszą chińską marką w Polsce i to w dodatku marką premium.
W zestawieniu najlepiej sprzedających się modeli Volvo widać wyraźne prowadzenie popularnych SUV-ów, szczególnie modelu Volvo XC60. To właśnie ten legendarny samochód jest uwielbiany przez klientów i w ostatnich miesiącach zarejestrowano niemal 4 tys. sztuk tego modelu, co odpowiada aż 37 proc. wszystkich zarejestrowanych aut tej marki.
Kolejnym najpopularniejszym modelem w gamie Volvo jest mniejsze Volvo XC40, z liczbą 2 876 sztuk i wzrostem na poziomie 69 proc. rok do roku. Podium zamyka flagowe Volvo XC90 z liczbą 1 349 zarejestrowanych sztuk.
Na dalszych pozycjach znalazły się w pełni elektryczne Volvo EX30 – 832 sztuki i popularne w kanale flotowym auta z napędem spalinowym MHEV i PHEV Volvo V60 – 756 sztuk i Volvo V90 – 332 sztuki.
W 2024 r. Polacy najczęściej wybierali spalinowe modele Volvo. W tej kategorii marka zanotowała wzrost o 64 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. I choć w ofercie Volvo znaleźć można napędy mild hybrid (MHEV) lub plug-in hybrid (PHEV), a także w pełni elektryczne (BEV) napęd spalinowy posiada aż 59 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce modeli Volvo w analizowanym okresie.
Wynik, jaki osiągnęliśmy, pokazuje, że udoskonalane z roku na rok modele oraz ponadczasowa skandynawska stylistyka i funkcjonalność, odpowiadają potrzebom coraz bardziej wymagającego rynku. Równolegle mocno zaznaczamy swoją obecność na rynku samochodów elektrycznych, będąc drugą najpopularniejszą marką w Polsce – mówi Emil Dembiński, Wiceprezes i Managing Director Volvo Car Poland.
Co się wydarzy, jeśli Volvo spełni składane deklaracje i jako jedna z pierwszych marek przejdzie w stu procentach na napęd elektryczny? Przypomnijmy, jeszcze w biegłym roku Bjorn Annwall, dyrektor handlowy Volvo obiecał, że po 2030 roku Volvo nie sprzeda na całym świecie ani jednego samochodu.
Aby spełnić te obietnice, Volvo znacznie wcześniej rozpoczęło wygaszanie technologii spalinowej na rzecz napędów eklektycznych. Do budowy swojego najmniejszego i pierwszego w pełni eklektycznego modelu EX30, wykorzystano chińską platformę nowego właściciela Geely — SEA. Większy EX90 na platformie SPA2 także nie przewiduje napędu spalinowego, a minivan EM90 to de facto bliźniak chińskiego elektrycznego auta Zeekr 009. Z kolei dobrze nam znane modele ze święcącym triumfy sprzedaży nie tylko w Polsce XC60 miały nie doczekać się następcy.
Teraz kierownictwo firmy ponownie rozważy swoją strategię i dostosuje plan do tego, co kupują klienci. Możemy się, zatem spodziewać inwestycji w napędy mild hybrid i PHEV, a także kolejne faceliftingi znanych spalinowych lub hybrydowych modeli.
Jak na razie, żadna firma nie może sobie pozwolić, by w całości przejść na elektromobilność. W pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku zarejestrowano w Polsce nieco ponad 10 000, co w porównaniu do ubiegłego roku daje wzrost o 3,7 proc. W tym czasie marka Volvo znalazła się na drugim miejscu wśród marek najchętniej wybieranych przez klientów (976 sztuk, w tym 832 sztuki modelu Volvo EX30). To cały czas za mało.
Podczas kwartalnej konferencji Volvo, Jim Rowan, dyrektor generalny Volvo powiedział, że choć bardzo wierzy w napęd elektryczny, to połączenie różnych części świata w celu pełnej elektryfikacji zajmie trochę czasu. A w nim to hybrydy stworzą solidny pomost dla klientów, którzy nie są gotowi na przejście na pełną elektryfikację. Właśnie, dlatego Volvo będzie inwestować w hybrydy plug-in i miękkie hybrydy, które cały czas są bardzo popularne wśród klientów marki.
Nałożone niedawno przez Komisje Europejską cła na samochody produkowane w Chinach, więcej o tym pisaliśmy TUTAJ, dotknęly także Volvo. W Państwie Środka produktowane jest bowiem najnowsze EX30. Ale już niedługo. W 2025 roku Volvo planuje uruchomić produkcja swojego elektryka także w Gandawie w Belgii.
Większe EX90 przypływać będą z fabryki w USA, a mniejsze EX40 (kiedyś XC40) i EC40 (kiedyś C40) powstają w Europie.