Volvo Car Poland w ubiegłym roku sprzedało w Polsce o ponad 19 proc. więcej samochodów, rejestrując blisko 15 tys. aut i zwiększając udział rynkowy do rekordowych 2,7%. Globalnie też zaliczyło rekord. I to mimo kroku w tył, jaki ogłosił szef marki.
Niezmiennie największym zainteresowaniem Polaków cieszy się SUV Volvo XC60, który z 41% udziałem w sprzedaży utrzymuje pozycję lidera segmentu premium już od 16 lat.
Dominacja SUV-ów w portfolio Volvo doskonale wpisuje się w preferencje polskich klientów. Aż 85% nabywców Volvo wybrało samochody właśnie tego typu. Na podium najpopularniejszych modeli miejsca zajmują: Volvo XC60 z 41% udziałem sprzedaży, Volvo XC40 z blisko 25% udziałem sprzedaży oraz największy w gamie Volvo XC90 z niemal 12% udziałem sprzedaży. Pozostałe modele szwedzkiej marki odpowiadają za 23% sprzedaży.
Cieszy nas rosnące zainteresowanie naszymi modelami, co potwierdza świetny wynik. W ubiegłym roku zbliżyliśmy się do granicy 15 000 zarejestrowanych samochodów Volvo w Polsce. Dobrym sygnałem dla klientów i fanów marki Volvo w naszym kraju jest nasza zrewidowana strategia elektryfikacji i pojawianie się w naszej ofercie modeli o napędzie tradycyjnym oraz hybryd typu plug-in.
Po polskich drogach jeżdżą już nowe Volvo XC90, a wraz z nowym rokiem modelowym pojawi się także odświeżone Volvo XC60. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ w zakresie rozwoju infrastruktury szybkiego ładowania samochodów elektrycznych w naszym kraju jest jeszcze sporo do zrobienia – powiedział Emil Dembiński, Dyrektor Zarządzający Volvo Car Poland.
Mimo rosnącej stopniowo popularności pojazdów elektrycznych, w 2024 roku Polacy wciąż częściej wybierali tradycyjne napędy: przede wszystkim benzynowe (62%) i wysokoprężne (17% – koniec produkcji 26 marca 2024 roku). Modele zelektryfikowane stanowiły w Polsce łącznie już ponad 20% sprzedaży, z czego 12% to hybrydy plug-in (PHEV), a 8% to samochody w pełni elektryczne (BEV). Dało to firmie wzrost o blisko 5% w porównaniu z 2023 rokiem. Ambicją Volvo jest to, aby w 2025 roku 60% sprzedaży stanowiły modele zelektryfikowane.
Globalnie Volvo Cars w 2024 roku ustanowiło nowy rekord ze sprzedażą roczną wynoszącą 763 389 egzemplarzy, co dało koncernowi wzrost o 8% w porównaniu z rokiem poprzednim i wzrost przychodów do poziomu 400 miliardów SEK. Największym rynkiem dla Volvo w 2024 roku była Europa z 48% udziałem i wolumenem sięgającym blisko 370 tysięcy egzemplarzy, za nią znajdują się Chiny z 21% udziałem sprzedaży marki, a następnie Stany Zjednoczone z 16% sprzedaży.
W ubiegłym roku sprzedaż modeli hybrydowych stanowiła 46% globalnej sprzedaży Volvo Cars. Z kolei udział sprzedaży samochodów w pełni elektrycznych w 2024 roku na całym świecie wyniósł 23% i wzrósł o 7 pp. w porównaniu do 2023 roku.
W ubiegłym roku w ramach ogólnopolskiego programu eV City powered by Volvo firma wybudowała oraz oddała do użytku 45 ogólnodostępnych (24/7h) stacji szybkiego ładowania powyżej 175kW. Kolejnych 17 jest w trakcie budowy, 6 oczekuje na przyłącze a 4 są w etapie przygotowań. Celem tego projektu jest podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez zwiększenie dostępu do sieci stacji szybkiego ładowania i poprawę czystości powietrza w polskich miastach. Środki z funduszu grantowego, będącego elementem programu, są przekazywane na inicjatywy przyczyniające się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności.
Mimo zaangażowania w elektromobilność Volvo wycofało się jednak z planu sprzedaży do 2030 roku wyłącznie aut elektrycznych. Według nowej strategii do tego czasu samochody zelektryfikowane, w tym hybrydy, stanowić mają od 90 do 100 proc. oferty firmy.
Przejście na elektryfikację nie będzie liniowe, a klienci i rynki poruszają się z różną prędkością - podkreślił w ubiegłym roku Jim Rowan, szef Volvo Cars.
Firma jako powody słabszego zainteresowania klientów samochodami elektrycznymi wymieniła wolniejsze niż oczekiwano wdrażanie infrastruktury do ładowania aut, czy likwidację w niektórych krajach, w tym w Szwecji, państwowych dotacji do zakupu elektryka.
Wiecznie żywe
Rok 2024 był również rokiem premiery nowej odsłony flagowego modelu Volvo XC90. Debiut ten spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów. Od początku roku do Polski przyjechało 445 sztuk tego modelu. Historycznie na całym świecie sprzedano go w 1 550 000 egzemplarzy. W samym 2024 roku było to 108 621 sztuk, co oznacza historyczny rekord roczny sprzedaży tego modelu. Dowodzi także tego, jak dużą popularnością cieszy się on na całym świecie.
Rok mobilizacji
Rok 2025 zapowiada się umiarkowanie optymistycznie dla branży motoryzacyjnej, szczególnie w porównaniu do dynamicznego wzrostu obserwowanego w poprzednich latach. Dlatego Volvo podejmuje zdecydowane działania odpowiadające na nadchodzące wyzwania.
W planach Volvo na pierwszą połowę roku znajduje się rozpoczęcie produkcji modelu Volvo EX30 przeznaczonego na rynek europejski w Gandawie i zwiększenie mocy produkcyjnych w drugiej połowie roku. Koncern rozwija także ofertę modelową. Ostatnim przykładem jest wprowadzenie Volvo EX30 Cross Country, zaprezentowanego zaledwie kilka dni temu.
W zakresie nowoczesnych technologii, firma planuje dalsze wykorzystanie potencjału centralnej jednostki zarządzającej samochodem (core computing), która zostanie wykorzystana w modelu Volvo ES90. Jego premiera została zapowiedziana na początek marca.