Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Elektryczny „papamobile”. Czy papież Franciszek testował już G-Turn?

Mercedes dostarcza samochody dla papieży od 94 lat. Jednak pierwsza Klasa G specjalnie przebudowana i okrzyknięta „papamobile” pojawiła się w Watykanie dopiero w 1980 roku. G460 jeździł Jan Paweł II. Już w przyszłym roku do G580 EQ wsiądzie papież Franciszek.

Mercedes dostarcza samochody do Watykanu od 94 lat, a od 45 lat papież korzysta ze słynnych „papamobile” na bazie Klasa G. Teraz, po raz pierwszy, „papamobile” będzie w pełni elektryczny: Prezes Mercedes-Benz Ola Kallenius i zaangażowani w projekt członkowie zespołu osobiście przekazali papieżowi Franciszkowi w Watykanie ręcznie wykonany, unikatowy pojazd oparty na nowej elektrycznej Klasie G.

Papież pojawi się publicznie w nowym papamobile podczas Jubileuszu w 2025 roku – wydarzenia, które odbywają się tylko raz na 25 lat i na których spodziewane są miliony pielgrzymów w Rzymie.

Pojazd spełnia wysokie wymagania i został opracowany w ścisłej współpracy z Watykanem specjalnie na użytek papieża. Jego elektryczny układ napędowy, który został dostosowany do szczególnie niskich prędkości wymaganych podczas wystąpień publicznych.

Dzięki nowemu pojazdowi Papież Franciszek jest pierwszym papieżem, który podczas wystąpień publicznych będzie podróżował w pełni elektrycznym Mercedesem-Benz. Jest to szczególny zaszczyt dla naszej firmy i chciałbym podziękować Jego Świątobliwości za zaufanie, jakim mnie obdarzył. Poprzez ten ,,papamobile’’, wysyłamy również wyraźne wezwanie do elektromobilności i dekarbonizacji. Mercedes-Benz oznacza nie tylko wyjątkowość i indywidualność, ale także konsekwentne tworzenie warunków dla neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla floty nowych samochodów w 2039 roku – powiedział Ola Kallenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG podczas przekazania samochodu.

G580 EQ - trochę jak kamper

Zespół specjalistów z Grazu, Sindelfingen i Rzymu pracował nad samochodem przez ponad rok. Projekt był zarządzany przez zespół w Rzymie, podczas gdy elektryczny układ napędowy został dostosowany przez zespół w Grazu. Eksperci z Sindelfingen wyprodukowali nadwozie, wyposażenie wnętrza i wyposażenie na zamówienie przy użyciu tradycyjnego rzemiosła.

Elektryczny układ napędowy nowego G580 z technologią EQ został przystosowany tak, aby w pełni wykorzystać zalety czterech indywidualnych silników przy każdym z kół do specjalnego celu, jakim jest powolna podróż podczas wystąpień publicznych.

Mercedes nie wspomina czy papież Franciszek testował już unikatwą funckję G-Turn. Auto dzięki czterem niezaleznym silnikom na sypkiej nawierzchni może zawracać w miejscu.

Z tyłu kanapa została zastąpiona centralnie umieszczonym pojedynczym siedzeniem o regulowanej wysokości. To odchylane siedzenie główne umożliwia elastyczne poruszanie się i zwracanie się do publiczności pod różnymi kątami. Za pojedynczym siedzeniem po lewej i prawej stronie zostały zintegrowane dwa pojedyncze siedzenia dla dodatkowych pasażerów.

Dach został usunięty przy słupku B, a sam słupek B został harmonijnie przeniesiony w ścianę boczną, tworząc niepowtarzalny profil boczny. W przypadku deszczu lub złych warunków pogodowych oddzielny hardtop zapewnia ochronę pasażerom.

Lewe tylne drzwi zostały zdemontowane i odbudowane przez specjalistów–w tradycyjnym stylu nadwozia – z jednego elementu i bezszwowo zespawane z karoserią. Po prawej stronie zawiasy tylnych drzwi zostały przesunięte na przeciwną stronę.

Podobnie jak poprzednie „papamobile”, pojazd jest pomalowany na zewnątrz w klasycznym kolorze perłowej bieli.

Długa tradycja Mercedesa w Watykanie

Mercedes-Benz od prawie 100 lat produkuje pojazdy dla głowy Kościoła katolickiego, jego podróży i wystąpień publicznych.

Pierwszym pojazdem tego typu był Nürburg 460 Pullman Saloon dla Papieża Piusa XI z 1930 roku. Samochdód można oglądać w muzeum watykańskim. W tamtym czasie Mercedes-Benz otrzymał kontrakt na dostawę ze względu na harmonijny pakiet całościowy – a także dlatego, że ówczesny zespół przeniósł na pojazd ważną cechę poprzednich pojazdów: możliwość podróżowania z dwoma dygnitarzami i obsługą dzięki składanym siedzeniom.

W latach sześćdziesiątych Jan XXIII otrzymał 300 Landaulet z automatyczną skrzynią biegów i wydłużonym rozstawem osi. Jego następca, Paweł VI, używał początkowo 600 Pullman Landaulet, a później 300 SEL – również Landaulet.

W latach osiemdziesiątych XX wieku Jan Paweł II używał podczas ceremonii na Placu św. Piotra pierwszego pojazdu oficjalnie nazwanego ,,Papamobile’’, zmodyfikowanego modelu 460 serii G. Od 2002 roku używał 463 serii G 500, z którego korzystali również jego następcy Benedykt XVI i Franciszek.

Niekiedy używano również specjalnie zaprojektowanych samochodów na bazie Mercedesa-Benz Klasy M i GLE. Po wycofaniu ze służby niektóre z ,papamobile’’ trafiły do Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.

Przeczytaj również
Popularne