Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Ambasador technologii - Toyota Prius IV

W 1997 roku Toyota, jako pierwszy producent na świecie, rozpoczęła seryjną produkcję pojazdów hybrydowych. Obecnie japoński koncern ma już w ofercie aż 31 takich modeli, z których 14 jest dostępnych w Europie. Najciekawszym z nich wydaje się zeszłoroczny debiutant, czyli czwarta generacja modelu Prius, którą mieliśmy okazję testować na drogach Walencji.

DSC_6055Od 1997 Toyota wyprodukowała ponad 8,5 mln samochodów hybrydowych, z czego 3,6 mln stanowił model Prius. (...) Czwarta generacja Priusa powstała w oparciu o nową platformę Toyota New Global Architecture (TNGA). Japońska hybryda jest dłuższa od poprzednika o 6 cm (454 cm), szersza o 1,5 cm (176 cm) i niższa o 2 cm (147 cm). Rozstaw osi w tym modelu nie zmienił się i wynosi 270 cm. Toyota rozszerzyła za to paletę kolorów przewidzianych dla tego modelu. Uznanie budzi współczynnik oporu powietrza, który wynosi ledwie 0,24.

 

 

DSC_6137W kabinie Priusa szybko zauważymy wyraźnie lepszą jakość tworzyw - są one na znacznej powierzchni miękkie (seryjnie od wersji Premium), a jeśli nawet znajdziemy twardsze plastiki to łatwo nie ulegną one zarysowaniu (w drugim rzędzie tworzywa obić drzwi mają już niższą jakość). Uwagę przykuwa nowatorska w kształtach deska rozdzielcza, z intrygującą "wanną" w kolorze białym między siedziskami foteli, w której mieszczą się uchwyty na kubki oraz specjalne miejsce przeznaczone do indukcyjnego ładowania smartfonów. Ciekawostką nowości Toyoty jest system klimatyzacji, który rozpoznaje ilość osób we wnętrzu. W momencie gdy pasażer siedzący obok kierowcy wysiądzie nawiewy po jego stronie zostaną wyłączone, zmniejszając zużycie energii (...).

Przeniesienie akumulatora z bagażnika pod maskę zaowocowało zwiększeniem przestrzeni bagażowej do 502 litrów (+57 l). Czwarta generacja Priusa jest też pierwszą, która pozwala ciągnąć przyczepę niehamowaną o masie 725 kg.

DSC_6115Postęp w Priusie IV-generacji w zestawieniu z poprzednikiem jest wyraźny, szczególnie w zakresie właściwości jezdnych i napędu. Pod maską japońskiej nowości stosowany jest silnik spalinowy o pojemności 1,8-litra i mocy 98 KM (142 Nm przy 3600 obr./min.). Motor elektryczny osiąga moc 72 KM. W tandemie mogą one dać łączną moc 122 KM. Prius rozpędza się do setki w 10,6 sekundy i pozwala jechać z prędkością max. 180 km/h. W nowym modelu udało się zwiększyć wydajność cieplną silnika do niezwykle wyśrubowanej jak na jednostki benzynowe wartości 40% (w poprzedniku było to 38,5%). Ważną zmianą w zawieszeniu jest zrezygnowanie z belki skrętnej z tyłu i umieszczenie w tym miejscu zawieszenia dwuwahaczowego. Ta zmiana, łącznie z niżej położonym środkiem ciężkości (o 2,5 cm), niższym i sztywniejszym nadwoziem (o 60%) sprawia, że pojazd prowadzi się pewniej w zakrętach. Bardzo dobre wrażenie robi precyzyjny układ kierowniczy.

Uciążliwością w starszych hybrydowych Toyotach było niemiłosierne wycie podczas przyśpieszania i przy stałej jeździe z wysokimi prędkościami. Teraz ten dźwięk jest zdecydowanie mniej intensywny, dzięki zmianie skrzyni bezstopniowej. Jednostka napędowa pracuje teraz kulturalniej i jest bardziej żwawa. Średnie spalanie w cyklu mieszanym wyniosło na drogach Walencji ok. 5,4 l/100 km. Na wyświetlaczu mogliśmy prześledzić historię poprzednich testów dziennikarzy z innych krajów i ich wyniki były niemal identyczne z naszymi. DSC_6064Nowy Prius jest wyraźnie droższy od swojego poprzednika, startując od 119 900 zł w wersji Active. Wyższa cena wynika z wyraźnie bogatszego wyposażenia standardowego. Na pokładzie każdej wersji znajdziemy system Safety Sense, dwustrefową klimatyzację automatyczną, adaptacyjny tempomat, 15-calowe felgi aluminiowe czy system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem dotykowym. W drugiej wersji wyposażenia Premium (ceny od 127 900 zł) w wyposażeniu pojawiają się m.in. system monitorowania martwego pola w lusterkach, inteligentny kluczyk, podgrzewane fotele, 17-calowe felgi aluminiowe, kolorowy wyświetlacz HUD czy skórzana kierownica. Topowy wariant Prestige to już koszt 141 900 zł, ale w jej wyposażeniu znajdziemy także np. układ detekcji przeszkód, czujniki parkowania, skórzane siedzenia czy nawigację. Systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy są zresztą jednymi z bardziej zaawansowanych na rynku. Obecny System Safety Sense rozpoznaje nie tylko samochody (jak poprzednik), ale również przechodniów wyhamowując pojazd w razie potrzeby. Producent w topowym wariancie zastosował aż 22 czujniki, które oceniają odległości od przeszkód (w Priusie III było ich 9). Układ ten pozwala np. ostrzegać o pojazdach zbliżających się z kierunku poprzecznego, w momencie wyjazdu przodem lub tyłem z miejsca parkingowego. Z kolei układ detekcji przeszkód nie pozwoli uderzyć w przeszkodę podczas manewrów parkingowych (działa do 10 km/h) (...).

Wysokie wartości RV Toyoty w Polsce sprawiają, że importer zaoferował interesujące warunki finansowania tego pojazdu. Jeśli zdecydujemy się na leasing to przy 30% wpłacie własnej kolejne raty wyniosą od 884 zł netto. Pierwsze Priusy trafią do dilerów w kwietniu br. W IV kwartale dołączy wersja Plug-in. Importer planuje sprzedać w tym roku w Polsce ok. 300 szt. nowych Priusów, a łączna sprzedaż do końca grudnia br. ma sięgnąć 15 tys. szt. w całej Europie. (...)

Więcej informacji o nowym modelu Priusa przeczytacie Państwo w marcowym numerze magazynu FLEET.

PD

Przeczytaj również
Popularne