Pojazd jest zwieńczeniem wieloletnich prac badawczych i doświadczeń. Premierowe egzemplarze trafiły do klientów w Japonii i USA w grudniu ub.r., zaś w Europie pojawiły się na początku 2011 r. Koncern zapowiada, że do końca 2012 r. Leaf będzie dostępny na wszystkich dużych rynkach europejskich. Promocję na pewno zrobił mu już przyznany niedawno tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2011.
Kompaktowe i bardzo wydajne akumulatory litowo-jonowe oraz mocny silnik elektryczny zapewniają zasięg 175 km (wg NEDC), a system szybkiego ładowania umożliwia zasilenie akumulatorów do 80% mocy w ciągu zaledwie 30 min. Zasięg zależy od kilku czynników, w tym temperatury zewnętrznej, używania klimatyzacji, czasu eksploatacji akumulatora i sposobu jazdy. Na czytelnym ekranie komputera pokładowego wyświetlane są dane o stanie baterii, zasięgu, mocy i ilości energii odzyskanej przez układy regeneracyjne. Wskaźnik ekologicznego trybu jazdy na panelu instrumentów informuje o ilości zużywanej energii w danej chwili, a tym samym o efektywności stylu jazdy.
Zasięg samochodu zwiększa także układ hamulcowy z systemem odzyskiwania energii. Po naciśnięciu hamulca lub zdjęciu stopy z pedału przyspieszenia silnik elektryczny zaczyna pracować jak prądnica, czyli ładuje akumulator energią, która w konwencjonalnym samochodzie zwykle jest bezpowrotnie tracona. Na sprawność układu odzyskiwania energii może wpłynąć kierowca włączając tryb Eco, w którym zmniejsza się także intensywność pracy klimatyzacji, co pozwala wydłużyć zasięg w jeździe miejskiej o 10%.
Samochód rozwija prędkość maksymalną 140 km/h, do 100 km/h przyspiesza w niecałe 12 s. Cechuje go dobra elastyczność i przyspieszenie. Nissan Leaf będzie produkowany w Japonii, USA i Wielkiej Brytanii, natomiast produkcja nowoczesnych litowo-jonowych akumulatorów będzie zlokalizowana w Portugalii i Francji, a także w Japonii, USA i Wielkiej Brytanii, co sprawi, że kooperujące Renault i Nissan staną się największym producentem pojazdów elektrycznych i akumulatorów do nich.
Jak podkreślają przedstawiciele producenta, to nie jest żaden prototyp lub samochód koncepcyjny, lecz rodzinny pojazd. Jego zasięg spełnia codzienne potrzeby większości kierowców dużych miast na świecie. Szacuje się bowiem, że przeciętnie przebywają oni do ok. 100 km dziennie. Po podłączeniu pojazdu do domowej sieci 240 V/16A, akumulatory ładują się do pełna przez 7–8 godzin. Jeżeli odbywa się to w nocy, właściciel może zaoszczędzić, korzystając z niższej taryfy poza szczytem poboru energii. Do ładowania samochodu potrzebne jest specjalne gniazdko i przewód. Dealerzy Nissana i inne specjalistyczne placówki pomagają klientom w instalacji takich domowych systemów ładowania. Sam pojazd jest wyposażony w dwa gniazda: jedno do normalnego i drugie do szybkiego ładowania. Obydwa ukryto pod klapką w przedniej części auta.
Leaf to zupełnie nowa konstrukcja, powstała na unikatowej platformie. Sercem samochodu jest opracowany przez koncern, zaawansowany kompaktowy akumulator litowo-jonowy o konstrukcji laminowanej. Ma dwukrotnie większą pojemność w porównaniu z poprzednią generacją. W przeciwieństwie do konwencjonalnych akumulatorów cylindrycznych, cienkie kompaktowe ogniwa laminowane oferują większą elastyczność przy projektowaniu nadwozia. Energia jest zgromadzona w 48 modułach akumulatora, z których każdy ma po cztery ogniwa. Laminowana konstrukcja pozwoliła na zmieszczenie akumulatora pod podłogą samochodu i optymalizację przestrzeni pasażerskiej. Ponadto nisko położony środek ciężkości korzystnie wpływa na właściwości jezdne samochodu.
Silnik elektryczny o mocy 80 kW (109 KM) i maksymalny moment obrotowy 280 Nm dostępny od najniższych obrotów gwarantują znakomite osiągi i elastyczność porównywalną z konwencjonalnym samochodem wyposażonym w widlasty sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra. Elektryczny zespół napędowy nie pracuje na biegu jałowym, a silnik włącza się tylko wtedy, kiedy samochód jedzie. Aby uruchomić silnik, wystarczy nacisnąć przycisk. Następnie należy ustawić dźwignię przekładni w położeniu „D”, jak w typowym automacie.
Z napędem elektrycznym współpracuje zaawansowany pokładowy system informatyczno-telematyczny CARWINGS. System cały czas przekazuje kierowcy ważne informacje, w tym dane o stanie naładowania akumulatora i zasięgu, oraz wskazuje drogę do najbliższej stacji ładowania. Informacje systemu nawigacji są cały czas aktualizowane o najnowsze dane o natężeniu ruchu na wybranej trasie. Kolejna nowoczesna funkcja to możliwość zaprogramowania czasu ładowania przez komputer lub smartphone oraz monitorowania aktualnego stanu naładowania pojazdu i możliwej do wykorzystania pojemności akumulatora. Kierowca może także zdalnie włączyć klimatyzację w czasie ładowania, aby wnętrze samochodu osiągnęło komfortową temperaturę jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Pokładowy timer można ustawić tak, aby włączał ładowanie akumulatorów, np. w nocy, przy niższej taryfie. Nissan Leaf jest sprzedawany wraz z pięcioletnim abonamentem CARWINGS.
Rozstaw osi w zbudowanym na nowej i specjalnie opracowanej platformie EV modelu LEAF wynosi 2700 mm. Pozostałe wymiary to 4445 mm długości, 1770 mm szerokości i 1550 mm wysokości. Waży niespełna 1600 kg. Dzięki małym wymiarom kompaktowego silnika elektrycznego i ulokowaniu akumulatora pod podłogą, w centralnej części podwozia, samochód nie potrzebuje dużej komory silnika z przodu. Może nim wygodnie podróżować pięć dorosłych osób. Dźwignia sterowania przekładnią nawiązuje kształtem do komputerowej myszy.
Przy konstruowaniu tego modelu uwzględniono wszystkie aspekty bezpieczeństwa pojazdu. Po odłączeniu samochodu od prądu, elektryczny przekaźnik izoluje gniazdo ładowania. Mimo że jest ono wodoodporne i zostało wyposażone w system odprowadzania wody w czasie deszczu, w razie ewentualnego zwarcia dopływ elektryczności jest natychmiast odcinany. Platforma pojazdu została zaprojektowana pod kątem zabezpieczenia akumulatora i niedopuszczenia do zwarcia w razie wypadku.
Podobnie jak konwencjonalne samochody, Leaf jest wyposażony w poduszki powietrzne, ABS, system wspomagania hamowania awaryjnego, system kontroli stabilizacji pojazdu oraz napinacze pasów bezpieczeństwa. Cofanie i parkowanie ułatwia kamera zamontowana w tylnej części pojazdu. Należy ona do standardowego wyposażenia, podobnie jak system nawigacji satelitarnej oraz kompleksowy system informatyczny. Zaś na liście opcji znajduje się tylko jedna pozycja – panel słoneczny zintegrowany ze spojlerem dachowym, służący do ładowania akumulatora 12V zasilającego dodatkowe odbiorniki prądu.
Ci, którym Nissan Leaf przypadł do gustu, będą musieli poczekać do 2013 r., kiedy to powinna ruszyć sprzedaż w Polsce. Obecna cena oscyluje wokół 35 tys. euro. Koncern ma zamiar w pierwszym roku sprzedać 100 szt., głównie w dużych miastach, gdzie istnieje łatwiejszy dostęp do infrastruktury ładowania akumulatorów.
Kto testował: Klaudiusz Madeja
Co: Nissan Leaf
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 17 IX 2011
Ile: 0 km