Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Fiat Tipo - Skrojony dla Kowalskiego

Dobry stosunek walorów użytkowych do ceny sprawiły, że Tipo Sedan stał się chętnie kupowanym samochodem na polskim rynku. Wkrótce gama kompaktowego Fiata zostanie poszerzona o wersję hatchback oraz praktyczne kombi. Czy spotkają się one z równie entuzjastycznym przyjęciem?

Budowa prostych, funkcjonalnych i niedrogich samochodów rodzinnych segmentu C była przed laty europejską domeną Fiata. Później jednak Włosi mieli ambicje kokietować nabywców bardziej nietuzinkowymi formami nadwozi (Bravo/Brava) oraz technologiami, którymi chcieli nawiązać równorzędną konkurencję np. z Golfem (Stilo). Modele te zostały dość chłodno przyjęte przez rynek i nawet całkiem udany Bravo (2007‒2014) nie zdołał przebić się na nowo do świadomości europejskich kierowców. Włosi postanowili więc wrócić do korzeni i przygotowali Tipo ‒ samochód prosty, obszerny, funkcjonalny i względnie niedrogi.

Debiutujące na rynku Tipo SW oraz hatchback będą mieć, w porównaniu z oferowanym od początku roku sedanem, bogatsze wyposażenie, szerszą gamę silników oraz nieco nowocześniejszą deskę rozdzielczą. Będą mieć też wyższe ceny.

Stonowana elegancja
Fiat Tipo ma dużo większe szanse na handlowy sukces niż poprzednicy. To zresztą już widzimy. W tym roku Polacy odebrali już 2 tys. szt. wersji sedan, a model ten sprzedawałby się jeszcze lepiej, gdyby nie problemy z dostępnością samochodów, którym, jak twierdzą przedstawiciele Fiata, udało się już zaradzić. To szczególnie istotne, bo od stycznia pojawią się w ofercie jeszcze bardziej chodliwe warianty: hatchback i kombi.
Niekrzykliwe, pełne miękkich linii i wyobleń nadwozie Fiata prezentuje się nowocześnie i całkiem elegancko. Pod względem wymiarów Tipo jest typowym reprezentantem segmentu C. Hatchback ma długość 437 cm, szerokość 179 cm i wysokość 150 cm, natomiast model kombi zyskuje dodatkowo 20 cm na tylnym zwisie, osiągając 457 cm. Standardowym wyposażeniem samochodu są relingi dachowe. Wersja hatchback i kombi, poza kształtami tylnej części nadwozia, różnią się od sedana wzorem reflektorów pod identycznymi kloszami, w których pojawiły się diody LED świateł dziennych.

Przestronna kabina
Prosta deska rozdzielcza Tipo nie wyznacza trendów motoryzacyjnej mody. Wszystkie przełączniki mamy pod ręką, nie brakuje praktycznych uchwytów na napoje. Docenimy także całkiem wygodne fotele oraz naprawdę obszerne wnętrze, tak z przodu, jak i z tyłu. Jakość wykończenia jest przyzwoita, ale tworzywa, z jakich wykonano wnętrze, odpowiadają cenie, jaką trzeba będzie za samochód zapłacić.
W hatchbacku i kombi środkowa konsola nie sięga do wysokości obudowy zegarów, jak ma to miejsce w sedanie, w którym w górnej jej części umieszczono 5-calowy ekranik systemu multimedialnego. W debiutujących wariantach zamontowano większy 7-calowy ekran systemu multimedialnego w płaskiej obudowie osadzonej nad środkową konsolą, dzięki czemu cała deska rozdzielcza jest optycznie lżejsza i wygląda nowocześniej. Obudowa i osadzony w niej ekran systemu UConnect wyglądają solidnie, nowocześnie i zdecydowanie lepiej niż np. w Mercedesie klasy A. Warto dodać, że ekran nie palcuje się, a wywoływanie kolejnych funkcji jest dość szybkie, co w segmencie kompaktów wcale nie jest częste. Poprzez ekran możemy np. sparować smartfona, strumieniować naszą muzykę, ustawić radio czy przyjrzeć się parametrom jazdy. Na tym ekranie możemy też obserwować wyraźny obraz z kamery cofania (opcja). Dobre wrażenie trwa tylko dopóki nie włączymy nawigacji TomTom. Mało ergonomiczny i niezbyt nowoczesny interfejs sprawia, że chętnie widzielibyśmy w tym miejscu nawigację Google z naszych smartfonów.
Kombi Fiata cieszy obszernym bagażnikiem o pojemności 550 litrów (w hatchbacku wynik jest również przyzwoity: 440 litrów). To więcej niż np. w Kii cee'd, Renault Megane Grandtour, Fordzie Focusie, ale mnie niż w Toyocie Auris TS czy Škodzie Octavii. Poza tym bagażnik Tipo okazuje się funkcjonalny. Konstruktorzy pomyśleli o montażu w bagażniku haczyków na siatki, czterech punktach mocowania ładunku oraz praktycznych demontowalnych przegrodach po bokach nadwozia. Nie zabrakło też wejścia 12V czy dwóch lampek doświetlających, których próżno szukać u wielu rywali. Roletę bagażnika można złożyć i umieścić pod podłogą bagażnika w dodatkowym schowku. Bagażnik możemy powiększyć, składając, dzielone w proporcji 60/40, oparcia tylnej kanapy. Producent zrezygnował z montażu dźwigienek ułatwiających ich składanie od strony bagażnika. Aby uzyskać płaską powierzchnię ładunkową (jeśli pokrywa podłogi znajduje się w górnym położeniu) musimy najpierw podnieść siedziska kanapy, a następnie w powstałe miejsce złożyć oparcia. Po ich położeniu bagażnik wydłuża się do 180 cm.

Większa gama silników
Tipo hatchback i kombi będzie oferowane z jednym z pięciu silników. Trzy z nich to jednostki benzynowe: 1.4 16v Fire/95 KM (127 Nm/4500 obr./min) oraz 1.6 E.torQ/110 KM (152 Nm/4500 obr./min). Nowością w gamie tego modelu jest silnik 1.4 T-Jet o mocy 120 KM, który będzie dostępny również z fabryczną instalacją LPG w cenie 3500 zł. Najsłabsza i najmocniejsza jednostka z zapłonem iskrowym przenosi napęd na przednie koła poprzez mechaniczną 6-biegową przekładnię. Wariant 110-konny jest dostępny wyłącznie z automatyczną skrzynią. W ofercie Tipo nie zabrakło diesli 1.3 Multijet o mocy 95 KM (200 Nm/1500 obr./min) oraz 1.6 Multijet o mocy 120 KM (320 Nm/1750 obr.min). Oba współpracują z odpowiednio pięcio- i sześciobiegowymi skrzyniami mechanicznymi, ale mocniejszy diesel może być opcjonalnie wyposażony także w skrzynię dwusprzęgłową.
Testowany model z turbodoładowanym silnikiem 1.4 T-Jet o mocy 120 KM osiąga maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 2500 obr./min. Patrząc na katalogową dość wysoką masę Tipo SW (1305 kg), nie spodziewaliśmy się po tym modelu spektakularnych osiągów. Jak na rodzinne kombi są one jednak wystarczająco dobre. Fiat rozpędza się od 0 do 100 km/h w ok. 10 sekund, co jest wynikiem najlepszym w całej gamie Tipo. Dużym pozytywnym zaskoczeniem było dla nas dobre wyciszenie tego samochodu. Na biegu jałowym jednostka jest praktycznie niesłyszalna, szeptem możemy rozmawiać nawet przy prędkości 70 km/h. Podróż z prędkościami autostradowymi również nie będzie uciążliwa. Przy 140 km/h słyszymy głównie szum powietrza opływającego nadwozie. Trudno za to uznać Tipo z silnikiem 1.4 T-Jet za oszczędne. W jeździe miejskiej nasz Fiat zużył ok. 9 l/100 km. Przy spokojnej jeździe w trasie spalanie spadło do ok. 6,5 l na setkę.

Komfort przede wszystkim
W zawieszeniu Fiata zastosowano klasyczne kolumny McPherson z przodu oraz belkę skrętną z tyłu.
Konstruktorzy zestroili zawieszenie tego samochodu bardzo komfortowo. Trudno byłoby znaleźć na rynku kompaktowy model, w którym przejazd przez szyny tramwajowe odbywałby się w wyższym komforcie niż w Tipo. Jeśli preferujemy na co dzień spokojną jazdę, będziemy takimi nastawami zawieszenia zachwyceni. Do dynamicznej jazdy szybko zniechęcą nas mocne przechyły nadwozia w szybko pokonywanych zakrętach oraz dość przeciętna precyzja układu kierowniczego, zwłaszcza w zwiększającym siłę wspomagania trybie City, w którym wyraźnie tracimy czucie, co się dzieje z przednimi kołami. Trzeba jednak przyznać, że nie brakuje fanów takiej właśnie pracy układu kierowniczego.

Jeśli ktoś oczekuje od Tipo precyzji układu kierowniczego i wysokiej stabilności prowadzenia w zakrętach na poziomie Golfa, Astry czy Giulietty, to się zawiedzie. Nowość Fiata uraczy nas za to ponadprzeciętnym komfortem jazdy i wyciszeniem kabiny. Te cechy w parze z obszernym i praktycznym wnętrzem oraz dobrymi cenami mogą zjednać Tipo wielu nabywców nad Wisłą.

Umiarkowanie korzystne ceny
Podczas Targów Fleet Market ogłoszono ceny tych nowych modeli, które pojawią się w salonach z początkiem 2017 roku. Wariant Tipo hatchback kosztuje od 49 900 zł brutto (cena promocyjna), natomiast cena wersji Station Wagon (kombi) zaczyna się od 53 400 zł brutto (również w promocji). W topowej wersji Lounge, w odróżnieniu od sedana, pojawi się np. aktywny tempomat czy system aktywnego hamowania.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet Lounge

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 28.10‒4.11.2016

Ile: 700 km

Praktyczne i obszerne wnętrze, duży bagażnik, wyciszenie, wysoki komfort jazdy, prognozowany dobry stosunek walorów użytkowych do ceny.  

Przeciętne osiągi, przeciętna jakość tworzyw w kabinie, ograniczone wyposażenie w zakresie systemów podnoszących bezpieczeństwo czynne.

Przeczytaj również
Popularne