Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Fiat 500L - Z wigorem

Funkcjonalne i obszerne wnętrze oraz dobry komfort jazdy to atuty Fiata 500L, które poznaliśmy już w zeszłym roku. Temu minivanowi brakowało właściwie tylko jednego – mocniejszych silników. Na szczęście Włosi właśnie te braki uzupełnili o 105-konne jednostki 0.9 TwinAir i diesla 1.6 MultiJet II.

Małe minivany są coraz popularniejsze na ulicach europejskich miast. Zapewniają podobną przestronność i możliwości przewozowe co dłuższe o kilkadziesiąt centymetrów kompakty.
W ostatnich kilku latach takie modele wprowadziły do oferty: Citroën, Kia, Opel, a w zeszłym roku również Ford. Taki samochód miał w ofercie również Fiat, ale model Idea cieszył się bardzo umiarkowanym powodzeniem. W odróżnieniu od rywali Włosi, tworząc minivana, postanowili nawiązać stylistycznie do innego istniejącego modelu – świetnie przyjętej przez Europejczyków nostalgicznej pięćsetki. Pierwszym z całej serii modeli jest minivan 500L, który zadebiutował na rynku w zeszłym roku. W oparciu o model 500L będzie zbudowany crossover oraz dłuższy o 20 cm 7-osobowy van. Nim pojawią się nowe wersje, Fiat postanowił poszerzyć paletę dostępnych silników o najmocniejszą przewidzianą wersję dwucylindrowego motoru TwinAir 0.9/105 KM i silnik wysokoprężny 1.6 MultiJet II/105 KM. Obie jednostki są seryjnie wyposażane w system Start&Stop i sprzężone z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi.

Dwucylindrowiec z Bielska
Model 500L był do tej pory oferowany z jednym z dwóch silników. Podstawowy motor benzynowy to znana jednostka 1.4 16 V Fire o mocy 95 KM. Pod maskę mogliśmy również zamówić diesla 1.3 MultiJet II, który osiąga moc 85 KM. Od marca br. oferta została poszerzona o 2-cylindrowy turbodoładowany motor 0.9 TwinAir o mocy 105 KM produkowany w Polsce. Motor ten w 2011 roku uzyskał prestiżowy tytuł Silnika Roku. Producent nie planuje już produkcji mocniejszych wariantów z tej pojemności. Samochód z tym silnikiem osiąga prędkość 180 km/h, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 145 Nm przy 2000 obr./min. Około 80% momentu jest dostępne od 1700 obrotów.

Aż 57% nabywców Fiata 500L nie jeździło wcześniej samochodami włoskiej marki. Najwięcej z nich, bo aż 45%, użytkowało wcześniej pojazdy segmentów A i B, ok. 16% przesiadło się do Fiata z kompaktów, a kolejne 16% z innych małych i średnich minivanów.



Dwucylindrowy Fiacik przyjemnie turkocze podczas przyśpieszania i jedynie podczas cofania wydaje odgłosy znane nam z poczciwego modelu 126p. Nie udało się do końca ograniczyć wibracji jednostki mimo zastosowania wałka wyrównoważającego. Choć samochód waży 1,2 tony, silnik ten zapewnia minivanowi przyzwoite osiągi: w mieście możemy dynamicznie przyśpieszać, a i jazda z prędkościami powyżej 120 km/h też nie jest udręką. Według producenta, w cyklu mieszanym Fiat 500L spala średnio 4,8 l/100 km, a w mieście 5,7 litra. W praktyce minivan z tym silnikiem okazuje się bardzo wrażliwy na styl prowadzenia auta. Katalogowe wartości spalania są nie do osiągnięcia bez kursu ecodrivingu lub długich ćwiczeń odpowiedniego doboru przełożeń i umiejętnego operowania gazem. Fiat 500L z motorem TwinAir nie spalał mniej niż 8,5 l/100 km, a przy dynamicznej jeździe wynik dwucyfrowy uzyskiwaliśmy bez problemów. W trybie Eco, obniżającym moment obrotowy do 120 Nm i moc do 98 KM, spalanie nieco spadało. Niedługo ofertę uzupełni również tańszy w eksploatacji motor TwinAir zasilany CNG. Według przewidywań producenta, modelem z silnikiem TwinAir będą częściej zainteresowani młodsi nabywcy, użytkujący pojazd intensywnie na niewielkich dystansach.

Wszechstronny diesel
Drugą nowością pod maską modelu 500L jest diesel 1.6 MultiJet/105 KM. Motor osiąga 320 Nm już przy 1750 obr./min. Silnik ten robi bardzo dobre wrażenie. Pracuje kulturalnie, jest elastyczny i do lewarka zmiany biegów sięgamy rzadziej niż z jednostką TwinAir. Do tego subiektywnie sprawia wrażenie bardzo dynamicznego i zadowala się niewielkimi ilościami paliwa. Według producenta, model 500L z tym silnikiem ma spalać ok. 4,5 l benzyny na 100 km w cyklu mieszanym i 5,4 w miejskim i osiągać maksymalną prędkość 181 km/h. I rzeczywiście w przypadku tego wariantu rzeczywiste spalanie było na zbliżonym poziomie nie przekraczając 6 l na setkę w ciasnym i trudnym dla kierowców Cannes. Silnik Diesla zdecydowanie najlepiej z całej obecnej palety jednostek 500L sprawdzi się na dłuższych trasach. W przyszłości pod maską modelu 500L pojawią się też silniki benzynowe o mocach 120 i 165 KM. Mocniejsze motory będą dostępne z dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Wzorcowa kabina
Fiat 500L powstał w oparciu o rozbudowaną płytę podłogową Punto. Samochód ma względnie niewielką długość 414 cm, ale sporą szerokość – 178 cm. Wnętrze Fiata 500L jest jednym z najlepiej dopracowanych w segmencie minivanów. Dzięki dużej wysokości nadwozia (166 cm, czyli przeciętnie 6 cm więcej niż u rywali) mamy wrażenie bardzo dużej obszerności.
Zza kółka mamy doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, a wygoda foteli i ergonomia nie dają powodów do krytyki, podobnie jak jakość montażu i dobór materiałów. W bogatszych wersjach możemy cieszyć się z użytkowania dotykowego 5-calowego ekranu multimedialnego, poprzez który sterujemy radioodbiornikiem, telefonem komórkowym lub nawigacją. Dzięki systemowi U-Connect, możemy też oceniać nasz styl jazdy i ekonomię. Ciekawostką jest dostępny tylko dla tego modelu ekspres do kawy. W Fiacie mamy sporą możliwość wzdłużnego przesuwania dzielonej w proporcji 60/40 tylnej kanapy. Wystarczy jeden ruch dźwignią, aby złożyć oparcie na siedzisko, a następnie przechylić kanapę do przodu i ustawić całość w pozycji pionowej. Powstała przestrzeń ładunkowa ma pojemność 1210 litrów. W minivanie Fiata możemy również przewozić na płasko przedmioty o długości nawet 240 cm. Jeśli złożymy oparcia tylnej kanapy oraz fotela pasażera obok kierowcy (standard w każdej wersji) oraz ułożymy półkę w bagażniku na najwyższą wysokość, to uzyskamy płaską powierzchnię ładunkową. Przy komplecie pasażerów przewieziemy od 343 do 400 litrów ładunku, w zależności od pozycji przesuwanej kanapy. Dodatkowy schowek znajdziemy również pod siedzeniem pasażera.

Przydrogie diesle
Najtańszy Fiat 500L Fresh z silnikiem 1.4 Fire/95 KM kosztuje 49 990 zł. Podstawowy wariant Opla Meriva ze 100-konnym motorem jest 10 tys. zł droższy, a Ford B-Max (1.4/90 KM) o 9 tys. zł. Katalogowa cena wyraźnie mniejszego Citroëna C3 Picasso 1.4 VTi wynosi 57 400 zł. W wyposażeniu Fiata nie zabrakło ESP, elektrycznych szyb, 6 poduszek powietrznych i fotela pasażera składanego w stolik. Będzie nam za to doskwierać brak radia czy klimatyzacji. Model Easy ze 105-konnym silnikiem TwinAir wymaga wyłożenia 66 000 zł. Na pokładzie mamy np. klimatyzację, radio CD z bluetooth i dotykowym ekranem oraz tempomat. Minivan Fiata z mocniejszym dieslem 1.6 Multijet II jest oferowany dopiero od wersji Pop Star za cenę 78 000 zł (ceny nieco gorzej wyposażonej Merivy 1.7CDTI/110 KM zaczynają się od 74 250 zł).

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Fiat 500L 0.9 TwinAir 105 KM/1.6 Multijet 105 KM

Gdzie: Cannes

Kiedy: 15.01.2013

Ile: 300 km

Konkurencyjne ceny tańszych wariantów, obszerne wnętrze, komfort jazdy, oszczędny i mocny diesel 1.6 Multijet II.

Wysokie spalanie 0,9 TwinAir przy dużym obciążeniu, drogi diesel.

Przeczytaj również
Popularne