Elektromobilność to więcej niż tylko jazda bez emisji spalin – to również nowe możliwości inteligentnego planowania podróży i optymalnego wykorzystania czasu ładowania.
Dzięki inteligentnemu planerowi trasy e-tron oraz systemowi predykcyjnego przygotowania akumulatora długie podróże stają się przyjemnością, a czas spędzony na ładowaniu – krótszy niż kiedykolwiek.
Temperatura akumulatora wysokonapięciowego (HV) ma kluczowy wpływ na maksymalną moc ładowania, czas ładowania oraz żywotność samego akumulatora. Aby zapewnić optymalną wydajność ładowania i krótkie postoje w niskich lub wysokich temperaturach zewnętrznych, akumulator HV musi być odpowiednio wstępnie przygotowany.
Idealny zakres temperatur do ładowania akumulatora wysokonapięciowego wynosi od 25 do 45 stopni Celsjusza. Temperatury powyżej 50 stopni Celsjusza mogą uszkodzić elektronikę i elementy chemiczne akumulatora. Jednocześnie temperatury poniżej 25 stopni Celsjusza zwiększają wewnętrzny opór elektryczny akumulatora, co wydłuża czas ładowania.
Z tego powodu serie modeli Q6 e-tron, A6 e-tron, e-tron GT i Q4 e-tron wyposażono w system predykcyjnego zarządzania termicznego, który przygotowuje ogniwa akumulatora do idealnego zakresu temperatur podczas zbliżania się do stacji szybkiego ładowania prądem stałym (HPC).
Planer trasy Audi e-tron stanowi kluczowy element ekosystemu Audi connect, który w jednym miejscu łączy wszystkie cyfrowe usługi marki. Dzięki aplikacji myAudi planowanie trasy można rozpocząć z domu, za pomocą smartfona, a następnie bezproblemowo kontynuować w samochodzie. Aplikacja dostarcza najnowszych informacji o stacjach ładowania na zaplanowanej trasie, eliminując obawy związane z poziomem naładowania baterii podczas podróży.
Planer e-tron zapewnia odpowiednią ilość wstępnego kondycjonowania, aby wprowadzić akumulator HV w idealny zakres temperatur dla najlepszej wydajności ładowania. Dostarcza również aktualne informacje o stacjach ładowania (liczba dostępnych stanowisk, moc, dostępność, operator, opcje płatności).
System umożliwia automatyczne planowanie przystanków ładowania na trasie w oparciu o różne parametry, w tym topografię drogi, warunki ruchu, indywidualny styl jazdy i osobiste ustawienia, takie jak minimalny SoC na początku ładowania i maksymalny SoC na końcu ładowania.
Maksymalną moc ładowania na początku procesu można osiągnąć idealnie, gdy akumulator ma niski poziom naładowania (SoC) – optymalnie między 5 a 40 proc. Dlatego sensowne jest korzystanie ze stacji szybkiego ładowania przy niskim SoC, co pozwala w pełni wykorzystać potencjał szybkiego ładowania akumulatora.
Aby przedłużyć żywotność akumulatora, kluczowe jest, by nie przeciążać go podczas szybkiego ładowania. Dlatego maksymalna moc ładowania jest automatycznie zmniejszana przy SoC powyżej 40 proc. Z tego powodu ładowanie samochodu na stacji szybkiego ładowania przy SoC wynoszącym na przykład 80 proc. jest mało efektywne.
Nowe Audi Q6 e-tron reprezentuje kolejny przełom technologiczny marki – zarówno pod kątem wydajności, dzięki nowej platformie PPE, jak i nowatorskiej architekturze elektronicznej E3 1.2. System informacyjno-rozrywkowy po raz pierwszy wykorzystuje system operacyjny Android Automotive, oferując bezprzewodowe aktualizacje i dostęp do najnowszych funkcji Audi connect. Zintegrowany sklep z aplikacjami pozwala pobierać dodatkowe aplikacje bezpośrednio z poziomu systemu MMI, bez konieczności korzystania ze smartfona.
Dzięki tak kompleksowemu podejściu do integracji usług cyfrowych i efektywnego zarządzania energią, elektryczne modele Audi zapewniają nie tylko ekologiczną jazdę, ale także najwyższy komfort podróżowania – nawet na dłuższych trasach.